Välja CAD program

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Välja CAD program

Inlägg av Glattnos »

Jag ska skaffa ett program för:
Parametrisk top-down mekaniska assemblys(inkl. rör och plåt)
Tillverkningsritningar och sammanställningar inkl. svetsritningar
Enklare simulering av luftmotstånd
Enklare simulering av belastning

Jag ska på ett seminarium med Solidworks i november och det lutar åt att jag väljer det.
Men är det någon som har förslag på andra program? Då gärna att ni kan dela er erfarenhet av professionell användning :)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Välja CAD program

Inlägg av TomasL »

Använder själv Autodesk Inventor, har dock aldrig själv använt SW, så jag kan inte säga vilket av dem som är trevligast att jobba.

Vad jag förstått så är Inventor riktigt duktigt på analys/simulering.
larky
Inlägg: 1095
Blev medlem: 7 mars 2007, 07:54:18
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Välja CAD program

Inlägg av larky »

Solidworks är dyrt, använder det själv mer eller minder varje dag.
För hemmabruk till 3D-skrivare och CNC-fräs använder jag onshape.com online-CAD. Betalar man får man en lösning som PDM och versionshanteringsmässigt är jobbig men möjlig att sätta upp i Solid.
Ingen erfarenhet av riktigt stora sammanställningar.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Välja CAD program

Inlägg av TomasL »

Lite förklaringar:
https://www.redstackshop.com.au/cad-rev ... solidworks
https://www.scan2cad.com/cad/solidworks ... -inventor/

Det är lite som att välja mellan äpplen och äpplen.
Vissa gillar SW och vissa Inventor.
SW är bättre på vissa saker och Inventor bättre på andra.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Välja CAD program

Inlägg av säter »

Vissa gillar SW och vissa Inventor.
Jag tror att det hugget som stucket.
Vissa gillar det ena, vissa det andra.
Sedan finns Ironcad också.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Välja CAD program

Inlägg av mrfrenzy »

Vilken programvara använder dina underleverantörer som du ska skicka beställningar till?
Det finns många fördelar om dom har samma program, även om det går att lösa samarbete ändå.

Solidworks och Inventor är dom vanligaste i branschen och båda mycket kompetenta.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Välja CAD program

Inlägg av Glattnos »

Jag har på tidigare jobb kört Solidworks så jag kan det bra. Har senaste åren kört Fusion360 för hobby och en del jobb. Min största kund kör SolidEdge men har skaffat Fusion360 och Spaceclaim så dom kommer troligtvis sluta med SolidEdge och jag har under två perioder testat det också så jag vet ungefär hur det fungerar.

Av dom program jag testat är Solidworks det jag gillar mest, kanske för att jag kan det bäst men jag tycker även att SolidEdge känns trögare i gränssnittet och mindre genomtänkt.

Inventor har jag aldrig varit i närheten av. Borde kanske kolla lite mer på det också innan jag bestämmer :)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Välja CAD program

Inlägg av TomasL »

Tanka ned en trial, och testa.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Välja CAD program

Inlägg av mrfrenzy »

Fusion 360 har ungefär 5-10 år innan dom kommer ifatt Solidworks och Inventor i funktionalitet och användbarhet.
Det syns också på prislappen.

Om jag skulle jobba mer än några timmar per vecka med CAD skulle jag definitivt investera i ett av dom "riktiga" programmen. Licenskostnaden per timme blir så låg så det betalar sig många gånger om i produktivitet.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Välja CAD program

Inlägg av TomasL »

Skall man jobba professionellt, så är det professionella program som gäller, där man har support och kan ringa när som helst, när man springer på problem.
Samma gäller att man får de uppdateringar som när de blir tillgängliga.

Licenstyper, Autodesk har gått över till hyr-licenser, jag är personligen väldigt kluven om detta, har själv en "riktig licens" på Inventor Design-Suite, blir nog snart tvungen att gå över till hyrlicens.

Fördelen med Design Suite är att man också får Autocad Electrical och Autocad Mechanical, samt en hel del annat.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Välja CAD program

Inlägg av Glattnos »

Ja, Fusion360 är uteslutet. Likaså är hyrlicens uteslutet.

Jag har en trail på Solid Edge och ska skaffa en på Inventor och prova någon vecka. Lite äldre Solidworks har jag ganska bra koll på, såvida det inte blivit sämre på senare år.
Det borde vara dom tre som det handlar om.
Priset kan vara upp till max 90 000:- så NX, Catia m.fl. industri-program är också uteslutet.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Välja CAD program

Inlägg av TomasL »

Hyrlicenser verkar bli billigare totalt sett, jämfört med traditionell licensering och service/support avtal.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Välja CAD program

Inlägg av mrfrenzy »

Är det såpass billigt att hyra alltså?
Supportavtalet för Solidworks tycker jag är mycket överkomligt i sammanhanget. Själva licensen är ju bara en engångskostnad som kan skrivas av på 5 år.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Välja CAD program

Inlägg av Glattnos »

Hmmm Autodesk har tydligen bara prenumeration på Inventor, så då går det också bort :/
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Välja CAD program

Inlägg av swesysmgr »

Solidworks standard $3995, inkl. ett års uppdateringar och support $5290. Säg $1300/år i uppdaterings/supportkostnader = $7890 för tre år. Eller är det billigare? Hittade inget separat pris.
https://www.cati.com/solidworks-price/

Inventor + AutoCAD + Inventor Nastran + Inventor CAM = $2590/år = $7770, enbart Inventor $5995 för 3 år.
https://www.autodesk.com/products/inventor/overview

Svenska Solidoworks-ÅF verkar låtsas att året är 1994 och man måste ringa för pris, tycker det är mer störande än hyrlicens :)
Skriv svar