i stället för motorcykelbatteri

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16725
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

i stället för motorcykelbatteri

Inlägg av grym »

har en fyrhjuling som fick batteriavbrott idag
biltemabatteri...

funderar på allternativ till den
är motorn varmkörd kan jag annvända snörstarten utan större problem
det är bara en 400cc motor så den är inte särskillt strömkrävande vid starten

dhar ingen brådska då jag inte behöver ha den just nu

allternativ, biltema igen, 429 kr för något års kanske ok

köpa bra motorcykelbatteri för en tusenlapp

kanske dom nya li** batterierna för start

eller
plocka ihop eget li** paket

eller fulingen med superkondingar
behöver i stort sett alldrig köra mer en en dutt på startmotorn, och det är ok att ladda kondingarna för nytt startförsök

andra förslag?
och tankar och synpunkter på valet av startström?
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: i stället för motorcykelbatteri

Inlägg av Glattnos »

Sätt i nytt batteri och en huvudströmbrytare som slås av när man inte använder hjulingen. Så har vi gjort och det har funkat bra sen dess :)
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16725
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: i stället för motorcykelbatteri

Inlägg av grym »

jag fick avbrott i batteriet, har annvänt den under några år och det har funkat, skulle flytta den och nuddade starknappen så stendog batteriet
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33668
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: i stället för motorcykelbatteri

Inlägg av Glenn »

Ett gelebatteri av bra fabrikat kanske ? ..gissar att det vibrerar en del ?
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: i stället för motorcykelbatteri

Inlägg av Henry »

Kondingar på några 100-tals farad och ett antal i serie för att klara 12V är inte billiga vet dock inte exakt hur många farad du behöver. Du dock däremot få bra mycket mer kapacitet av litium dock får då laddningen hanteras enskilt så de inte blir överladdade eller för urladdade.

Startade tex en traktorgräsklippare på 7 hk med ett enkelt billigt 2200mAh 30C 3S hobbyking batteri en gång då org bly-syra batteriet efter en tid inte klarade av att dra runt den om det var vid kompressionstakten, det var mycket bättre drag i lithium batteriet som fullkomligt sket i det och det var ändå ett lite använt batteri. Hade nog tasgit 4S så blir de i alla fall aldrig överladdade och får också mycket längre livslängd än att ladda 3S till max varje gång.
bearing
Inlägg: 11232
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: i stället för motorcykelbatteri

Inlägg av bearing »

Ifall laddregulatorn aldrig ger mer än 14.8V (samt över 13.6V) skulle jag köpt ett 4s LiFePO4 från något av hobbyföretagen.

Litium med 3,6-3,7V nominellt blir inte bra, för man behöver tre och ett halv i serie... Men för att ersätta 24V blir 7s perfekt. Eller 14s för 48V. 10s funkar rätt bra för att ersätta 36V också, men kan bli problem ifall laddaren/regulatorn vill högre än 42V.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18291
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: i stället för motorcykelbatteri

Inlägg av 4kTRB »

Jag vet inte hur stort det får vara. 9-16V med bra med kräm i


https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Tesla ... teri/Alla/
Användarvisningsbild
Biker
Inlägg: 6092
Blev medlem: 23 november 2005, 04:51:36

Re: i stället för motorcykelbatteri

Inlägg av Biker »

Beställ mc btterierier från England ,Yuasa vilket originlmonteras i kvalitetsjapaner.
High end batteri i kvalite , håller kanske 7 år i snitt :D

MDS battery i Uk

Batterier av YTZ typ är bäst , kapslase och massa härliga CCA
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: i stället för motorcykelbatteri

Inlägg av xxargs »

bearing skrev:Ifall laddregulatorn aldrig ger mer än 14.8V (samt över 13.6V) skulle jag köpt ett 4s LiFePO4 från något av hobbyföretagen.

Litium med 3,6-3,7V nominellt blir inte bra, för man behöver tre och ett halv i serie... Men för att ersätta 24V blir 7s perfekt. Eller 14s för 48V. 10s funkar rätt bra för att ersätta 36V också, men kan bli problem ifall laddaren/regulatorn vill högre än 42V.
Fast med dom regulatorer som brukar vara i mc och dyliga trägårdsmaskiner har ingen snäll reglering och lär ha överslängar långt över vad som är lämpligt för LiIon/LiFeP4-batteriet - vartfall den förstnämnda är nog lite väl för känslig medans järnfosfat-batterierna är troligen lite mer tåliga.

Regleringen för lite större generatorer i småmotorer brukar vara att en tyristor/FET/transistor kortsluter generatorlindningen när max spänningen på batterisidan uppnås per periodhalva (alltså före likriktaren) och vid mindre generatorer och efter likriktaren har man en elektronisk kraft-zener som börja leda när spänningen går över en viss nivå.

Ingen av de båda är speciellt snabba eller hanterar snabba transienter vilket gör att det alltid är överslängar... - blybatteri har marginal för att kunna ta sådant (och gör syre/väte av överskottet) medans LiIon/LiPol har inte utrymme för det utan behöver BMS som hjälper/reglerar.

LiFePO4 verkar ha mer marginal och dessutom cellspänningen tillsammans bättre matchande med de gamla batterispänningarna med intervall 11-16 Volt än LiIon-batterier som hamnar halvsteg fel för de normala spänningsintervallet som används för blybatterisystem - men även här för LiFePO4-batterier måste man säkra att spänningen inte går över 16 Volt eller under 11 Volt, och till skillnad från blybatteri får man aldrig ladda en LiFeO4 igen om spänningen gått under 11 Volt (kemisk laddstatus i vila) en endaste en gång medans en blyack har inga större problem med det. Med andra ord en urladdningsskydd som bryter slingan när man närma sig 11 Volt är närmast nödvändigt för att ett LiFeO4-batteriet inte skall bli skrot för att man glömde lysena en natt...

Det som stökar till ytterligare är att det finns LiFePO4-batterier med inbyggd skydd och de som inte har det - så man måste veta vilket man köper och om de med skydd går att seriekoppla i en längre kedja (tex. 4st 12V batteri för 48 Volt, 8 för 96V eller 9st för 108 Volt och skyddskretsen tål spänningen över sig från de andra batterierna om den skulle spärra)
Användarvisningsbild
Biker
Inlägg: 6092
Blev medlem: 23 november 2005, 04:51:36

Re: i stället för motorcykelbatteri

Inlägg av Biker »

Finns en nackdel med Lithium kemier till - köldtålighet.....

Är extremt dålig ,Yuasa Ytz kommer varva startmotorn i -25 medans Litium börjar sacka redan i plusgrader
bearing
Inlägg: 11232
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: i stället för motorcykelbatteri

Inlägg av bearing »

xxargs skrev:
bearing skrev:Ifall laddregulatorn aldrig ger mer än 14.8V (samt över 13.6V) skulle jag köpt ett 4s LiFePO4 från något av hobbyföretagen.

Litium med 3,6-3,7V nominellt blir inte bra, för man behöver tre och ett halv i serie... Men för att ersätta 24V blir 7s perfekt. Eller 14s för 48V. 10s funkar rätt bra för att ersätta 36V också, men kan bli problem ifall laddaren/regulatorn vill högre än 42V.
Fast med dom regulatorer som brukar vara i mc och dyliga trägårdsmaskiner har ingen snäll reglering och lär ha överslängar långt över vad som är lämpligt för LiIon/LiFeP4-batteriet - vartfall den förstnämnda är nog lite väl för känslig medans järnfosfat-batterierna är troligen lite mer tåliga.

Regleringen för lite större generatorer i småmotorer brukar vara att en tyristor/FET/transistor kortsluter generatorlindningen när max spänningen på batterisidan uppnås per periodhalva (alltså före likriktaren) och vid mindre generatorer och efter likriktaren har man en elektronisk kraft-zener som börja leda när spänningen går över en viss nivå.

Ingen av de båda är speciellt snabba eller hanterar snabba transienter vilket gör att det alltid är överslängar... - blybatteri har marginal för att kunna ta sådant (och gör syre/väte av överskottet) medans LiIon/LiPol har inte utrymme för det utan behöver BMS som hjälper/reglerar.

LiFePO4 verkar ha mer marginal och dessutom cellspänningen tillsammans bättre matchande med de gamla batterispänningarna med intervall 11-16 Volt än LiIon-batterier som hamnar halvsteg fel för de normala spänningsintervallet som används för blybatterisystem - men även här för LiFePO4-batterier måste man säkra att spänningen inte går över 16 Volt eller under 11 Volt, och till skillnad från blybatteri får man aldrig ladda en LiFeO4 igen om spänningen gått under 11 Volt (kemisk laddstatus i vila) en endaste en gång medans en blyack har inga större problem med det. Med andra ord en urladdningsskydd som bryter slingan när man närma sig 11 Volt är närmast nödvändigt för att ett LiFeO4-batteriet inte skall bli skrot för att man glömde lysena en natt...

Det som stökar till ytterligare är att det finns LiFePO4-batterier med inbyggd skydd och de som inte har det - så man måste veta vilket man köper och om de med skydd går att seriekoppla i en längre kedja (tex. 4st 12V batteri för 48 Volt, 8 för 96V eller 9st för 108 Volt och skyddskretsen tål spänningen över sig från de andra batterierna om den skulle spärra)
Jo, elektrolyten brukar bara tåla drygt 4V innan den börjar gasa, och cellerna sväller upp. Därför har ju järnfosfat en fördel tack vare den lägre spänningen.

Det är väl kanske inte för vem som helst att slänga i ett litet järnfosfatpack istället för bly. Men om man har lite koll på elektronik och kan mäta spänningar och strömmar då är det liten risk för att något går snett. BMS som kan koppla bort batteriet med ett gäng MOSFETs är så billiga nu, så det är ingen större investering. Och om man skaffar ett sånt, då har man i princip ett bättre batteri än sådana där färdiga LiFePO4 som har samma format som blybatterier, därför att BMSet i sådana brukar vara väldigt enkla.

Angående temperatur, så får man skaffa batterier märkta med extra hög strömtålighet. Inre resistansen ökar som sagt väldigt mycket i kyla. Ökar mer än 10ggr. Så ett batteri märkt 20C duger inte, för det är de billigaste modellerna, utan behövs kanske 40C - 100C, beroende på hur stor kapacitet batteriet har, och vad startmotorn drar i kyla.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: i stället för motorcykelbatteri

Inlägg av xxargs »

vet inte hur det med LiFePO4-batterier - men är anodsidan som tidigare med grafit så gillar dom inte att laddas i kyla (dvs under 0 grader C) då lithiumets inträngningen i grafiten går långsamt och man kan få litium-plätering i stället på dess yta (en icke reversibel process) - om man har strömkontroll på batteriets laddning så kan det kringås genom att laddströmmen begränsas elektroniskt allt mer med minusgraderna och det är väldigt brant kurva så redan vid -5 grader C är det ingen ide att ladda alls, typ.

telefoner mm. med LiIon-batterier brukar vägras att laddas alls om man är nära nolla och därunder.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16725
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: i stället för motorcykelbatteri

Inlägg av grym »

ok, då återstår blybatteri och eller kondingar

jag köper ett nytt biltemabatteri och håller lite koll på ev kondensatorpaket som kan passa fysiskt



hur funkar det på med li** i elbilar med minusgrader?
bearing
Inlägg: 11232
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: i stället för motorcykelbatteri

Inlägg av bearing »

xxargs skrev:vet inte hur det med LiFePO4-batterier - men är anodsidan som tidigare med grafit så gillar dom inte att laddas i kyla (dvs under 0 grader C) då lithiumets inträngningen i grafiten går långsamt och man kan få litium-plätering i stället på dess yta (en icke reversibel process) - om man har strömkontroll på batteriets laddning så kan det kringås genom att laddströmmen begränsas elektroniskt allt mer med minusgraderna och det är väldigt brant kurva så redan vid -5 grader C är det ingen ide att ladda alls, typ.

telefoner mm. med LiIon-batterier brukar vägras att laddas alls om man är nära nolla och därunder.
Ja det är en bra poäng. Man brukar bara få ladda typ 0,1C under nollan. Så att använda litium på vintern är kanske uteslutet av den orsaken med en vanlig regulator. Men skulle i så fall behöva en speciell regulator med temperaturberoende laddström.
bearing
Inlägg: 11232
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: i stället för motorcykelbatteri

Inlägg av bearing »

grym skrev:hur funkar det på med li** i elbilar med minusgrader?
Elbilarna har ett mycket avancerat BMS som hela tiden berättar för bilen hur mycket ström den få förbruka och ladda. Med -20°C i batteriet blir bilen ruskigt seg och tillåter inte någon motorbroms alls. Bilarna som säljs i norden brukar ha "vinterpaket" som bl.a. innebär uppvärmning av batteriet när det blir för kallt. (Bilar med vätskekylt/-värmt batteri har alltid detta.)

Har du kollat upp varför ditt batteri fick avbrott?
Kan det vara att regulatorn ger för hög spänning så att det laddat sönder plattorna eller liknande?
Skriv svar