En fråga om ett par utgångstranformatorer för PP EL84

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
stoffe
Inlägg: 834
Blev medlem: 22 februari 2007, 21:08:25
Ort: Uppsala
Kontakt:

En fråga om ett par utgångstranformatorer för PP EL84

Inlägg av stoffe »

Hej

Jag byggde denna förstärkare år 2002. Bild

Den fungerar bra och jag har kört med utgångstransformatorer för gitarrförstärkare, tror den var för Fender Reverb Deluxe, minns inte riktigt men primärsidans impedans var kring 8000 ohm precis som elschemat visar. Förstärkaren fungerar mycket bra men nu har jag flyttat och högtalarna har kommit i ett större rum. Det som alltid varit ett problem är något tunn bas, nu är problemet så stort att jag inte står ut längre. Jag vill uppgradera till ett par Lundahl transformatorer och har inte så långt att köra till Norrtälje där fabriken ligger och köpa där. Men när jag har tittat på rekommendationer och liknande push-pull förstärkare med EL84 i slutsteget så har impedansen legat på runt 5000 ohm. Skiljer det sig för att jag har tetrodekopplade pentoder eller varför blir det så här? Vilken impedans ska jag ha på primärsidan och hur räknar jag ut det? Mina slutstegsrör är EL84 JJ Electronics / Tesla. Det borde spela rätt så stor roll om jag väljer 5000 ohm istället för 8000 ohm på utgångstransformatorns primärsida.
Användarvisningsbild
SM7CZR
Inlägg: 2217
Blev medlem: 14 februari 2011, 22:45:08
Ort: Lund

Re: En fråga om ett par utgångstranformatorer för PP EL84

Inlägg av SM7CZR »

När jag letar efter motkoppling på ditt schema så kan jag inte hitta någon NFB-koppling. Jag tror att det är där du har problemet.
Jämför med detta schema:
http://lilienthalengineering.com/wp-con ... PP-edt.png
stoffe
Inlägg: 834
Blev medlem: 22 februari 2007, 21:08:25
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: En fråga om ett par utgångstranformatorer för PP EL84

Inlägg av stoffe »

Varför måste man ha negativ feedback? Det behövs väl bara om förstärkaren är instabil och hamnar i självsvängning vad jag förstått det som
Användarvisningsbild
SM7CZR
Inlägg: 2217
Blev medlem: 14 februari 2011, 22:45:08
Ort: Lund

Re: En fråga om ett par utgångstranformatorer för PP EL84

Inlägg av SM7CZR »

Med NFB får man jämnare förstärkning över bas och diskant. Utan NFB blir det mer förstärkning på mellanregistret.
stoffe
Inlägg: 834
Blev medlem: 22 februari 2007, 21:08:25
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: En fråga om ett par utgångstranformatorer för PP EL84

Inlägg av stoffe »

Okej jag testar gärna, hur kopplar jag om förstärkaren för att få nfb?

Jag är ändå inne på att mina utgångstransformstorer är klena. Men jag testar gärna nfb först.
Användarvisningsbild
SM7CZR
Inlägg: 2217
Blev medlem: 14 februari 2011, 22:45:08
Ort: Lund

Re: En fråga om ett par utgångstranformatorer för PP EL84

Inlägg av SM7CZR »

Klicka på länken som jag skickade tidigare!!
Där finns ett schema inklusive NFB-komponenter.
Använd samma värde på motstånd och kondingar till att börja med för att testa resultatet. Justera värden om nödvändigt.
Om du tittar, så ser du att man tar ut motfas-signal från sekundärsidan på utgångstrafon!!
Signalen matas in på katoden på ECC 83 via spänningsdelare (två motstånd) samt elektrolytkond 50µF.

Om du tycker att ljudet blir svagare med NFB så stämmer det. Mellanregistret blir svagare.
Du får dra på mer volym och därmed ökar både bas och diskant.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: En fråga om ett par utgångstranformatorer för PP EL84

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det kan ju vara så att du haft dina grejer i ett mindre rum och när du flyttar till ett större förmår inte din förstärkare att förse basarna med tillräcklig "kräm" för att få en bastant bas. Eller är dina högtalare trögdrivna.
Inom () använder jag omväxlande två 3W-försträkare (triod-SE resp pentod-SE) men har lättdrivna högtalare och jag kan få hur mycket bas som helst.

Men kolla SM7CZR länk.

Jag kan dela med mig av den här:

Bild


(När jag tittar på ditt schema funderade jag på om inte ingångspentoden skulle kunna triodkopplas. Det har inget med basen att göra men EF86 är en bättre triod än en pentod)
stoffe
Inlägg: 834
Blev medlem: 22 februari 2007, 21:08:25
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: En fråga om ett par utgångstranformatorer för PP EL84

Inlägg av stoffe »

Okej, tack alla. Jag har förstått hur jag ska gå vidare. Jag har ingen 16 ohms utgång på sekundärsidan men det borde gå lika bra på 8 ohms utgången. Jag får labba lite med detta under hösten.

Just nu har jag ett par Canton LE 109 som jag lånat, tidigare har jag kört med Acustic 80 från Hifi-kit.
Rolf Zetterberg
Inlägg: 975
Blev medlem: 13 september 2007, 19:03:17
Ort: sverige

Re: En fråga om ett par utgångstranformatorer för PP EL84

Inlägg av Rolf Zetterberg »

Hittade originalet i en fransk tidning:(LED 1997-01-02)
http://www.micro-examples.com/articles/ ... D-magazine

Jag brukar alltid kolla lite på kondensatorernas värden och undrar då lite över att katodmotståndet 120 +kondingen 33uF vid slutrören ger en för tidig avrullning redan vid 40Hz enligt lathunden på nätet som jag räknar med.
Övriga värden verkar OK.
Tittar man på de andra två exemplen i tråden,så ligger de betydligt lägre-runt 10Hz.

Det skulle vara intressant att se en uppmätt frekvenskurva på den här förstärkaren som inte har motkoppling,men sånt är ju omodernt nuförtiden...i alla fall har inte jag lyckats hitta någon sådan.
stoffe
Inlägg: 834
Blev medlem: 22 februari 2007, 21:08:25
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: En fråga om ett par utgångstranformatorer för PP EL84

Inlägg av stoffe »

Rolf, det där var ett otroligt bra detektivarbete, hur bar du dig åt för att hitta det där? Kan man översätta med OCR läsare via google translate eller liknande? Jag skulle vilja läsa texten men jag kan bara några få ord på franska vilket inte hjälper mig alls med detta.
stoffe
Inlägg: 834
Blev medlem: 22 februari 2007, 21:08:25
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: En fråga om ett par utgångstranformatorer för PP EL84

Inlägg av stoffe »

Nu har jag ritat den simplaste variant av NFB jag kunde komma på för att börja någonstans. Värdet som stod på HUGGBÄVERNS elschema 1K-10K förstår jag inte riktigt hur det fungerar, det kanske kan provas ut? Jag satte 5K bara för det var mitt i mellan 1K och 10K ohm. Kanske 10K är en bättre start så får jag höra om förstärkaren får fnatt eller inte.

Kommer det att funka? Bra att veta innan man börjar koppla friskt.

Min sekundärsida på utgångstransformatorn är inte jordad men den kommer att bli det med denna koppling. Den måste vara jordad för att NFB ska funka är min logiska slutsats. Annars får man ingen referens till jord att förhålla sig till på NFB signalen tänker jag.

Annars kan jag göra en mer avancerad variant liknande det elschema som SM7CZR postade.

En bonusfråga, det jag känner att jag inte fått svar på är vilken impedans en lämplig utgångstransformator ska ha på primärsidan? Har jag rätt transformator är frågan, min är på 8K.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: En fråga om ett par utgångstranformatorer för PP EL84

Inlägg av HUGGBÄVERN »

1-10K betydde att välj ett bra värde mellan 1 och 10K, 4K7 t ex och justera om det behövs.

Du kan i din variant behöva kasta om FB/GND på utgångstrafo. Har sladdarna hamnat fel har du byggt en siren istället. Men det hör du och då kastar du om sladdarna.
Sedan undrar jag om inte kondingen kortar FB-signalen till jord. Man kommer undan det med ett extra motstånd, så här:
fb.jpg
OBS. Det härt är hämtat från en annan förstärkare - det är principen som ville visas.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
ziw
Inlägg: 92
Blev medlem: 15 mars 2014, 19:58:07
Ort: Sundsvall

Re: En fråga om ett par utgångstranformatorer för PP EL84

Inlägg av ziw »

Den klena basen tror jag kommer av att en gitarrförstärkare normalt har en utgångstrafo lindad för
lägsta tonen på en gitarr. 70-80hz kanske. En basförstärkare måste klara 41 hz och har en fetare utgångstrafo.

Jorda sekundären på utgångstrafon till jorden för röret som tar emot motkopplinen. Då slipper motkopplingen ta omvägar
i chassijorden och kanske ta upp onödiga signaler som kan göra förstärkaren instabil.

8000-10000ohm passar primären på utgångstrafon och EL84. Impedansen är då mätt anod till anod.
Jag har använt Lundahls transformatorer och kan varmt rekommendera dom.

Lycka till
ziw
stoffe
Inlägg: 834
Blev medlem: 22 februari 2007, 21:08:25
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: En fråga om ett par utgångstranformatorer för PP EL84

Inlägg av stoffe »

HUGGBÄVERN

Ska jag koppla så här istället menar du? Jag var inne på att koppla nfb direkt till katod på ef86an istället för att koppla via avkopplingskondensatorn och biasmotståndet som sitter parallellt. Men om det är bättre så gör jag såhär istället.

ZIW Jag jordar i rörets jord, tack för tipset. Lundahl gör oxå väldigt dyra transformatorer. Verkar som att jag får lägga ut minst 4000 kr styck för att få något som passar min koppling. Bastransformator är i så fall bättre. Tror mina jag har nu är någon form av universal, de kommer från gmf men verkar inte finnas i lager där längre.
Användarvisningsbild
SM7CZR
Inlägg: 2217
Blev medlem: 14 februari 2011, 22:45:08
Ort: Lund

Re: En fråga om ett par utgångstranformatorer för PP EL84

Inlägg av SM7CZR »

Här är en variant (prova dig fram med motståndsvärden). :)
nfb.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar