Programmera med grabben? Ingen av oss kan!

C, C++, Pascal, Assembly, Raspberry, Java, Matlab, Python, BASIC, SQL, PHP, etc.
Användarvisningsbild
teljemo
Inlägg: 1622
Blev medlem: 5 februari 2011, 12:08:13
Ort: Getinge
Kontakt:

Re: Programmera med grabben? Ingen av oss kan!

Inlägg av teljemo »

I had to!! :tumupp:
Det lät så smart!
"Trycka upp och rama in" kvalité på den meningen!
guckrum skrev:Precis. När ditt verktyg är en hammare ser alla problem ut som tummar.
hammaresmall.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
jpalsson
Inlägg: 143
Blev medlem: 20 juli 2012, 13:14:41

Re: Programmera med grabben? Ingen av oss kan!

Inlägg av jpalsson »

teljemo skrev: Är Java rätt val? Känns som att det är ganska begripligt samt att det är ett språk man kan göra väldigt mycket med..
Japp, det är ett av många generiska programspråk som man kan göra mycket med.
Men.., det är inte så kul att lära sig för ett barn med begränsat tålamod.

Själv skulle jag också rekommendera Scratch, även om det inte är
programmering på ett traditionellt sätt så finns grundkoncepten där.
Sen är ju själva scratch-siten genialisk i och med att allt man kan se kan också påverkas
genom att klicka på knappen "Se inuti"
Jag skulle säga att det är det första "språk" som liknar något
av det som gjort Lego framgångsrikt.

Ett annan lättillgängligt språk är ju javascript, högre inlärningströskel
men borde rimligtvis vara väldigt enkelt att komma igång med på en chromebook.

Vill du i javascript fort komma igång med saker som rör sig kan jag rekommendera Phazer,
https://phaser.io/tutorials/getting-sta ... ser3/part5
https://phaser.io/tutorials/making-your ... game/part1
Användarvisningsbild
Housepainter
EF Sponsor
Inlägg: 1318
Blev medlem: 19 juli 2006, 18:50:38
Ort: Borås

Re: Programmera med grabben? Ingen av oss kan!

Inlägg av Housepainter »

The Coding Train är inspirerande att se. Första gången jag såg Shiffman kände jag att han var lite mycket, men efter andra videon så gillade jag honom skarpt!

Ett år in i min bana att lära mig programmering så kan jag tycka att Java funkar finfint att börja med, särskilt om man kör Processing som en liten hjälp så grabben kan få lite visuell feedback på vad som kodats. Det är ju bara att köra på med Coding Train och alla tutorials som finns på den kanalen.

Själv så har jag köpt Shiffmans bok "The Nature of Code" och har kodat lite efter det i p5.js alltså i JavaScript. Liknande men ändå annorlunda. Men det trevliga är att man snabbt ser vad man skapat i webbläsaren.

Fortsätt att koda om grabben känner sig sugen, och hoppas det håller i sig!!

Jag upplever att det är lite väl elitistiskt här på forumet om vilka språk som är bra/dåliga och vad man skall börja med. Det känns som att många glömt bort hur det är att vara ny i intresset programmering. Då är det inte att man väljer det mest effektiva eller existensberättigade språket som är det viktigaste. Det som är viktigt är att det är ett steg in i programmering, och att man kan känna en glädje i att programmera. Sen om det är JavaScript, C++ eller Assembler är liksom inte det viktigaste.
För min del så har jag fokuserat på C# till största del, men jag har även kollat på Java och JavaScript, och även lite på Python. Mitt fokus ligger på C#, och det handlar främst om att lära sig ett språk bra och lära sig att tänka rätt, att komma in i hur man delar upp och löser problem. Sedan är det inte så svårt att lära sig andra språk när man väl har lärt sig det första.

Lycka till med grabben och programmeringen!
Användarvisningsbild
teljemo
Inlägg: 1622
Blev medlem: 5 februari 2011, 12:08:13
Ort: Getinge
Kontakt:

Re: Programmera med grabben? Ingen av oss kan!

Inlägg av teljemo »

Jag kan rapportera att vi har dragit igång vår lilla skola.
Vi kör Shiffman's processing tutorial från start till slut till att börja med är tanken.
Jag ser till att ligga ett steg före grabben helatiden så att jag ska kunna förklara vad vi gör när vi gör experiment och vi tar det i sån takt så att det inte blir jobbigt.

Än så länge är vi precis i början av att rita upp objekt i ett fönster med kod.
Exempelvis:

Kod: Markera allt

Size(500,500);

rect(125,250,250,125);
Så väldigt beginner level.
Men jag poängterar helatiden att vi måste förstå allt 100% innan vi går vidare. Vi sätter vår egen studietakt :D

Det är ruskigt kul att lära sig, att grabben får lära sig och att vi gör det tillsammans!
Tack för alla tips!!
Användarvisningsbild
Krille Krokodil
Inlägg: 4062
Blev medlem: 9 december 2005, 22:33:11
Ort: Helsingborg

Re: Programmera med grabben? Ingen av oss kan!

Inlägg av Krille Krokodil »

Låter som en mycket klok strategi!

Det kinesiska ordspråket "En tusen mils vandring börjar alltid med ett steg." är bra att ha i minnet, i det mesta
som är svårt & tungt gäller det bara att fokusera på att sätta ena foten framför den andra och inte sluta gå.
Användarvisningsbild
Housepainter
EF Sponsor
Inlägg: 1318
Blev medlem: 19 juli 2006, 18:50:38
Ort: Borås

Re: Programmera med grabben? Ingen av oss kan!

Inlägg av Housepainter »

Trevligt att höra!! Shiffmans bok som jag nämnde finns som e-bok att ladda ner för gratis-såmycketmanvill. Kan vara trevligt att ha som lite referens lite senare när ni kommit förbi de absoluta grunderna. https://natureofcode.com/
Skriv svar