Programmera PROM manuellt

tingo
Inlägg: 285
Blev medlem: 17 maj 2017, 17:55:40
Ort: Oslo, Norge

Re: Hur programmera PROM manuellt?

Inlägg av tingo »

Det er lett å lage seg et backup library: https://www.dataman.com/dataman-s4s4val ... ibrary-rom
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Hur programmera PROM manuellt?

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag tackar dig tingo för detta!

Vill också minnas att jag hade ett reserv/backup-PROM när jag jobbade med S4.

Nu har jag inget 27C256 just men jag har ett par 27C512 och vad man kan detektera av din länk är att detta inte spelar nån som helst roll (dom har tom angett adressbredden till 16 bitar).

Har faktiskt nyligen beställt en EPROM-raderare, den kommer till väl pass när ena 27C512 kommer raderas och bli backup.

MVH/Roger
PS
Jag får nog studera Dataman-sidan lite mer för jag kommer inte ihåg hur jag använde tingesten :)
Användarvisningsbild
Hedis
Inlägg: 2487
Blev medlem: 8 december 2003, 15:10:44
Ort: Vänersborg
Kontakt:

Re: Hur programmera PROM manuellt?

Inlägg av Hedis »

Det är ingen större vitts med att göra backup av det libraryt som ligger i enheten nu, det tankar du enkelt över på nytt ifrån datorn om den skulle tappa minnet pga. att både huvudbatteriet och minnesbatteriet (som är helt nybytt) skulle ge sig.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Hur programmera PROM manuellt?

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej Hedis och tack för din fina Dataman S4!

Jag tänkte frågat det innan men tyckte inlägget blev kladdigt.

Ligger biblioteket i RAM?

I så fall tycker jag det är god vits med att ladda över det i ett litet PROM.

Jag är personligen väldigt obekväm och okunnig när det gäller datorer så jag vill inte nyttja sånt mer än nödvändigt.

Så att säga att det är enkelt att tanka över biblioteket, det köper jag tyvärr inte.

För mig är det mycket enklare att bara plugga i PROM:et och tanka därifrån om/när batterierna gett med sig pga att jag kanske inte använt Dataman på ett år, eller?

Tycker det verkar konstigt om biblioteket ligger i RAM.

Batteriet/na borde ju vara för att kunna köra tingesten, inte för att hålla biblioteket i minnet.

Verkar knasigt :)

MVH/Roger
PS
Jag törs tacka dig offentligt för du skriver "(som är helt nybytt)"
Användarvisningsbild
Hedis
Inlägg: 2487
Blev medlem: 8 december 2003, 15:10:44
Ort: Vänersborg
Kontakt:

Re: Hur programmera PROM manuellt?

Inlägg av Hedis »

Yes biblioteket verkar ligga i ram, minnesbatteriet var sopslut när jag plockade fram den ifrån att ha legat nedpackad i en massa år, o då saknade den bibliotek så jag laddade över ett för att kunna testa den.

Jag hjälper dig gärna över teamviewer (fjärrstyrning) om du har en dator uppkopplad som du kan ansluta programmeraren till. Jag körde den på en dator med Windows 7 64bit utan problem.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Hur programmera PROM manuellt?

Inlägg av Glenn »

Det man verkligen vill ha är ju emulationskabeln till S4, det är ju en finess som få andra programmerare har.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Hur programmera PROM manuellt?

Inlägg av swesysmgr »

S4 Emulation Cable.PNG
Den verkar inte så dyr om det är rätt kabel, är det allt som krävs för att emulera ROM/RAM mot äldre kretsar för att kunna titta rakt in i minnet?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Hedis
Inlägg: 2487
Blev medlem: 8 december 2003, 15:10:44
Ort: Vänersborg
Kontakt:

Re: Hur programmera PROM manuellt?

Inlägg av Hedis »

Det ska bara vara den kabeln som behövs. Det är bara en övergång från IDC-hona till DIL-sockeln.

Emuleringen kan vara riktigt smidigt om man laborerar med sådant!
Jag vet dock inte om den kan modifiera saker on the fly eller om emuleringen tar tvärstopp under tiden man ändrar datan. Men jag gissar (mycket gissningar nu) att man direkt på tangentbordet på den kan in o peta i minnesinnehållet för hand.
Den saknar nog däremot tracing vilket kan vara användbart om man ska modda saker man inte riktigt vet vart det ligger i minnet. (mappning av bil ecu:er tex.)

Edit: La till lite text.
Senast redigerad av Hedis 1 oktober 2019, 14:51:26, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Hur programmera PROM manuellt?

Inlägg av Glenn »

Jag vet inte om det krävs nåt mer i själva S4'an eller om det räcker med kabeln, jag har ingen S4 själv tyvärr.

Men det underlättar ju utveckling väldigt mycket när man slipper bränna eprom hela tiden.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Hur programmera PROM manuellt?

Inlägg av Spisblinkaren »

Oj vad lite jag förstår :)

Menar Ni att man kan koppla en kabel till ZIF-sockeln där andra ändan har en DIL stiftsockel för ipluggning i DIL-sockel på kort.

Sen kan man alltså emulera/bygga minnesinnehållet i själva S4-an så att man vid test aldrig egentligen behöver bränna nåt PROM utan S4 fixar biffen?

Har jag förstått detta rätt?

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Hur programmera PROM manuellt?

Inlägg av Spisblinkaren »

Hedis skrev:Yes biblioteket verkar ligga i ram, minnesbatteriet var sopslut när jag plockade fram den ifrån att ha legat nedpackad i en massa år, o då saknade den bibliotek så jag laddade över ett för att kunna testa den.

Jag hjälper dig gärna över teamviewer (fjärrstyrning) om du har en dator uppkopplad som du kan ansluta programmeraren till. Jag körde den på en dator med Windows 7 64bit utan problem.
Jag tackar för att du vill hjälpa mig men jag tycker du har gjort mer än vad man kan förvänta sig.

Jag säger inte nej till denna hjälp jag är bara totalt bortkommen när det gäller datorer.

Min plan är nu att bränna lib till PROM direkt efter att jag fått hem beställd UV-raderare.

Jag har som sagt ett par programmerade 27C512 och tänker radera ena och bränna det enligt tidigare instruktioner ovan.

Vad jag sedan hoppas på är att göra det enkelt för mig dvs först försöka lyckas koppla in comporten (D9) från S4 till USB på min laptop och bara det är inte trivialt samtidigt som jag tror jag har skaffat utrustning för det, därefter vill jag komma ihåg hur man laddade typ wordpad-filer till hyperterminalen och sedan skickade datat till S4.

Jag har som sagt gjort detta förut men mitt minne har blivit dåligt på äldre dar.

Så om jag backar biblioteket ser jag inte att datorn behöver blandas in så mycket.

Inga märkvärdiga program i alla fall.

MVH/Roger
PS
Jag tycker man använder datorer för mycket, personligen borde jag cadda mer på millimeterpaper :)
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Hur programmera PROM manuellt?

Inlägg av Glenn »

rogerk8 skrev: Menar Ni att man kan koppla en kabel till ZIF-sockeln där andra ändan har en DIL stiftsockel för ipluggning i DIL-sockel på kort.

Sen kan man alltså emulera/bygga minnesinnehållet i själva S4-an så att man vid test aldrig egentligen behöver bränna nåt PROM utan S4 fixar biffen?

Har jag förstått detta rätt?
Ja exakt.

Det är ju en inte helt vanlig funktion, men just S4 har den.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Hur programmera PROM manuellt?

Inlägg av Spisblinkaren »

Mycket roligt att veta :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Hur programmera PROM manuellt?

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu knåpat ihop en manuell programmerare för mina HM-7603 eller PROM med max 8 adresspinnar ty där nånstans går gränsen för vad man orkar programmera manuellt.

Jag gör detta lite för att det är roligt men också för att Hedis så tacksamt talat om för mig att mina minnen inte finns med i Lib 3.00, så vad gör man då?

Tidigare i tråden har vi ju läst om hur "kinkigt" det är att programmera kretsar med flanktider och spänningar med deciamaler m.m, jag tror inte på det för jag tror att den där rackans tråden bara behöver brännas av (för en nolla, antar jag).

Jag antar vidare att den 1A som Harris rekommenderar att programmerinsgsagget klarar den går in i Vcc, kanaliseras om via inaktivt OE och går ut via datautgången till jord.

Alltså, man programmerar bara nollor ty alla andra celler i chippet är ettor från fabrik (hela bondtrådar).

Det här är bara vad jag tror men jag tänker testa detta oavsett vad Ni säger :D

MVH/Roger
PS
Det är osäkert vad 0h i HEX-omkopplarna innebär men vad jag tror så är det idel kortslutningar. Jag får justera det där när jag fått mina HEX-omkopplare från ELFA (ett paket som totalt kommit bort btw). Tycker annars att HEX-vridomkopplare passar bäst på adresser medans DIP-brytare passar bäst på data samtidigt som jag lätt kodar data att bränna i hex men det är ju ändå som så att adresser stegas konsekutivt vilket inte data gör och det gör att HEX-omkopplare för adresser är mer logiskt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Hur programmera PROM manuellt?

Inlägg av Spisblinkaren »

Hittade dom här grejerna.

En CD-skiva också, känns inte så bra att behöva komplicera D-SUB vs USB med nån rackans CD :humm:

Varför skall den konverteringen vara så märkvärdig att det krävs en CD?

USB har ju +5V i sig (100mA normalt, 500mA på begäran har jag fått lära mig) och differentiell data.

RS232 har TTL-nivåer på datorsidan och +/-12V på kommunikationen, tror jag (vet inte riktigt vad jag pratar om)

Ur min amatörmässiga synvinkel gäller det väl då mest att hålla nere +/-12V, eller?

MVH/Roger
PS
Tänk bort "gender changer" för jag orkade inte montera av den vid fotografering.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar