Laddregulator Hella ?
Laddregulator Hella ?
Går det mäta på en laddregulator och bekräfta att den är kaputt? Jag tror en diod är trasig för det blev ett missljud från generatorn. Missljudet försvann då jag plockade ur den.
Re: Laddregulator Hella ?
Borde gå att sätta en 12V:s lampa (t.ex. bromsljus 12V 21W) där kolborstarna (magnetiseringslindningen i rotorn) är och höja och sänka spänningen med ett labbaggregat. Är regulatorn ok så ska lampan lysa tills 14V uppnås sen ska den slockna. Och tvärtom.
Resultatet blev i vilket fall att batterispänningen sjunker rejält efter start med regulatorn monterad plus oljud.
Det går alldeles utmärkt att testa så. Jag kan tänka mig att det i de flesta fall antingen blir utebliven magnetisering, och därmed alldeles för svag laddning, eller att det blir fullYD1150 skrev:Borde gå att sätta en 12V:s lampa (t.ex. bromsljus 12V 21W) där kolborstarna (magnetiseringslindningen i rotorn) är och höja och sänka spänningen med ett labbaggregat. Är regulatorn ok så ska lampan lysa tills 14V uppnås sen ska den slockna. Och tvärtom.
magnetisering hela tiden = för hög spänning så batteriet kokar och lampor börjar gå sönder. I de flesta fall är nog en regulator så billig att det är enklast att köpa en ny och
byta om man misstänker den.
Kortis i likriktardiod gör att generatorn blir het. Det är en sexpulslikriktare och generatorn är trefasig. Nu utgår jag från att vi pratar om en växelströmsgenerator...
En elektrisk med 2 kol. En ganska standard som de flesta bildelshandlare har. 2 kol och 2 uttag från regulatorn varav minusuttaget jordar i generatorn när regulatorn skruvas fast. Ganska standard skulle ja tro.
Tror inte generatorn blir varm. Avbrott i en diod kan ge oljud läste det i en verkstadshandbok. Har jag otur blir det en ny generator. Tydligen är det inte bra att köra generatorn utan batteriet. Kanske är det som knäckt något?
Tror inte generatorn blir varm. Avbrott i en diod kan ge oljud läste det i en verkstadshandbok. Har jag otur blir det en ny generator. Tydligen är det inte bra att köra generatorn utan batteriet. Kanske är det som knäckt något?
Det kan blir lite överspänningar om batteriet inte är anslutet, rekommenderas inte.
Min "svetsomformare" jag gjorde (finns på forumet) med en bilgenerator och 3-fas motor
ger ut 93V vid ca 5700rpm med x-antal volt på magnetiseringen.
Det kan orsaka skador i övrig utrustning i bilen.
Likriktardioderna i nyare generatorer kan visst vara zenerdioder på typ 30V.
Antagligen som ett överspänningsskydd.
Det kan bli diverse varvtalsberoende tjut om en diod går sönder.
Säkrast är att kontrollera dioderna och byta om möjligt eller köpa en
begagnad från bilskrot. Går en diod till sönder på "fel ställe" så kan det
bli en "brasa" i generatorn och i värsta fall att bilen fattar eld.
Finns väl inte så mycket till säkring mellan batteri och generator
förutom i vissa japanska bilar.
Min "svetsomformare" jag gjorde (finns på forumet) med en bilgenerator och 3-fas motor
ger ut 93V vid ca 5700rpm med x-antal volt på magnetiseringen.
Det kan orsaka skador i övrig utrustning i bilen.
Likriktardioderna i nyare generatorer kan visst vara zenerdioder på typ 30V.
Antagligen som ett överspänningsskydd.
Det kan bli diverse varvtalsberoende tjut om en diod går sönder.
Säkrast är att kontrollera dioderna och byta om möjligt eller köpa en
begagnad från bilskrot. Går en diod till sönder på "fel ställe" så kan det
bli en "brasa" i generatorn och i värsta fall att bilen fattar eld.
Finns väl inte så mycket till säkring mellan batteri och generator
förutom i vissa japanska bilar.
Det är inte det att jag haft motorn igång med frånkopplad batteri utan isåfall var jag mer inne på att det varit glapp i pluskabeln från batteriet som då blir det samma som att köra utan batteri. Det hela började med att lambdasensorn/datorn signalerade felsignal från sonden och batterispänningen varierat så kanske lambdasondssignalen också varierat. Det felet gick nollställa men återkom när motorn blev varm men bilen gick inte sämre för det. Sedan kom det här med alla lampor svagt lysande och motorn går kass plus oljud från generatorn.
-
Köra utan batteri är inget problem, så länge du har lite elektrisk belastning på i bilen. På de allra flesta bilar räcker det med att ha belysning på runt bilen.
Ja belastning har det varit så då kan jag utesluta att det skulle orsakat felet. Kollade priser på diodbrygga till generatorn och den var dyr. En ny generator ligger på runt 1500kr och det finns gott om begagnade runt 500. Beställde en regulator för en hundralapp så jag kan börja med att testa med den. Fast jag misstänker generatorn då det blev oljud vid belastning. I värsta fall har jag då 2 hela regulatorer och en trasig generator.
För att felsöka ett liknande problem lödde jag på två trådar till kolen på den gamla regulatorn.
Monterade tillbaka den i generatorn och kopplade trådarna till labbaggregatet.
Med motorn igång och tända lampor varierade jag strömmen till kolen för lämplig batterispänning.
Upptäckte att det var en lindning på rotorn som vid viss ström/varvtal gick emot godset och orsakade kortslutning på magnetiseringen. Det felet hade varit svårt att hitta på annat sätt.
Monterade tillbaka den i generatorn och kopplade trådarna till labbaggregatet.
Med motorn igång och tända lampor varierade jag strömmen till kolen för lämplig batterispänning.
Upptäckte att det var en lindning på rotorn som vid viss ström/varvtal gick emot godset och orsakade kortslutning på magnetiseringen. Det felet hade varit svårt att hitta på annat sätt.
Kan det vara glapp i lagren som orsakar problem? Jag tog bort generator remmarna och det gick att vicka en aning på axeln när jag tog tag runt remskivan. Det är en äldre generator som jag sparat från en skrotad äldre bil som då hade gått 42000 mil plus att den nog varit med i den här bilen i 8000 mil. Jag spänner upp generatorremmen för några månader sedan. Kanske borde bytt remmar istället. När ja nu hängde på remmarna igen så spände hade dom inte så mycket och när jag bara tetkört utan regulatorn inmonterad så kan det ju mycket väl vara att det inte blir oljud pga detta.
Rev isär generatorn och det är glapp i lagren och en ipressningsdiod var kortis i. Tyvärr är plattan där dioderna sitter bastant ihopnitad så det blir näst intill omöjligt att få i den lösa dioden jag har. Så jag tänkte renovera med ny platta och nya lager. I övrigt ser generatorn helt ok ut.
Fick loss det ena kullagret med en stor avdragare. Det andra lagret sitter för tätt mot rotorn för att få imellan gripklorna. Hur tusan löser man det?