Hur avinstallera processer?

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Hur avinstallera processer?

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej!

Jag undrar hur man avinstallerar processer.

Jag har via google fått reda på att Windows XP klarar sig utan FINDFAST.exe som alltså upptar uppemot 30% CPU ibland.

Normalt sett märker jag inte nåt men så börjar man höra HD "pulsa" med typ 1Hz, ctrl-alt-delete ger då att det är FINDFAST.exe som kör.

Killar jag den processen så slutar det låta i hårddisken.

Så det verkar vara den processen som är boven.

Nu har google talat om att processen är oviktig för XP men att den på nåt sätt tillhör Office 97 som jag ju kör, sen har jag sett nåt om att virus kan gömma sig i FINDFAST.exe men det kan det väl i allt så det tar jag inte så allvarligt.

Jag skulle gärna avinstallera processen MEN jag ärorolig för mitt Office97.

Fast för en tid sedan avinstallerade vi nåt som hette Fudog.exe som tillhörde min mejl (yahoo) och det gick bra.

Kanske det här också går bra?

I vilket fall skulle jag vilja veta hur man avinstallerar processer ifall att.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45176
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Hur avinstallera processer?

Inlägg av TomasL »

I startmenyn har du väl ett fält som heter "Kör" eller något liknande, skriv services.msc där.
då får du upp services-appen, där kan du inaktivera services.
det finns också nånting som heter msconfig.exe där du i princip kan göra samma sak, samt även inaktivera sådant som körs via autostart
Findecanor
Inlägg: 982
Blev medlem: 2 juli 2010, 23:04:07

Re: Hur avinstallera processer?

Inlägg av Findecanor »

Den kanske fungerar som en "tjänst".
Kolla under Administrationsprogram och starta Tjänster. Om programmet finns listad där där bör du kunna stoppa eller starta den. Du kan också ändra Startmetod till Manuell eller Inaktiverad så att den inte startas automatiskt.

(Jag kollade i Windows 10 för att hitta den, men jag är bergsäker på att Tjänster fanns och funkade precis likadant när jag använde Windows XP.)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Hur avinstallera processer?

Inlägg av Spisblinkaren »

TomasL skrev:I startmenyn har du väl ett fält som heter "Kör" eller något liknande, skriv services.msc där.
då får du upp services-appen, där kan du inaktivera services.
det finns också nånting som heter msconfig.exe där du i princip kan göra samma sak, samt även inaktivera sådant som körs via autostart
Tack Tomas!

Det enda på F jag hittar är "Fast User Switching Compatibility" och gräver man lite djupare så är det INTE FINDFAST.exe.

Det kanske döljer sig nånstans?

MVH/Roger
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45176
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Hur avinstallera processer?

Inlägg av TomasL »

Kontrollera då om den finns i autostart mha msconfig.

Det lär finnas gui till findfast, du får kika i startmenyn under office, där du kan inaktivera indexeringen, vilket i princip stänger av programmet.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Hur avinstallera processer?

Inlägg av Spisblinkaren »

Findecanor skrev:Den kanske fungerar som en "tjänst".
Kolla under Administrationsprogram och starta Tjänster. Om programmet finns listad där där bör du kunna stoppa eller starta den. Du kan också ändra Startmetod till Manuell eller Inaktiverad så att den inte startas automatiskt.

(Jag kollade i Windows 10 för att hitta den, men jag är bergsäker på att Tjänster fanns och funkade precis likadant när jag använde Windows XP.)
Tack findecanor för ditt hjälpförsök men jag får upp samma som TomasL tipsade om vad gäller "services".

Jag kör som du förstår engelskt XP, är inte så förtjust i svenska när det kommer till datorer/program.

Programmet finns alltså inte listat där men ärligt talat INGA av dom processer model processnamn.exe finns med!

Och ctrl-alt-delete listar säkert 30 processer.

Behöver man verkligen så många? :humm:

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Hur avinstallera processer?

Inlägg av Spisblinkaren »

TomasL skrev:Kontrollera då om den finns i autostart mha msconfig.

Det lär finnas gui till findfast, du får kika i startmenyn under office, där du kan inaktivera indexeringen, vilket i princip stänger av programmet.
Tack Tomas, jag hittade den faktiskt (fliken hette Startup).

Är det safe att avaktivera den?

MVH/Roger
PS
Den är i full gång nu (skulle höra den tydligare om jag inte lyssnade på musik på låg volym), HD-lampan bara blinkar! Processen är förresten stor också dvs närmare 150kB vilket är typ hälften av Firefox!
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45176
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Hur avinstallera processer?

Inlägg av TomasL »

Oh, ja. rätt många system program körs som services, resten som regelrätta processer.
Diskåtkomst är en process, minnesåtkomst en annan, sedan har du separata processer för skrivbord, fönsterhantering, klocka, osv i all oändlighet, startmeny, aktivitetsfält, Icon-fält mm allt du ser och gör i datorn är en eller flera processer.
Ja, du kan avaktivera den utan problem, dock kan office få för sig att slå på den igen, eventuellt, så du kanske behöver stoppa indexeringen.
Nu är det typ 20 år sedan jag använde MSO97, så minnet är som sagt rätt luddigt. Då jag gick över till MSO2k när det kom, osv.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Hur avinstallera processer?

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu, efter mycket tvekan, avaktiverat (klickade av rutan bara) FINDFAST.exe.

Det sägs att jag måste starta om datorn för att detta ska få nån effekt.

Så imorgon blir det spännande :)

MVH/Roger
PS
I vilket fall vet jag nu hur jag kan aktivera processen igen OMM office 97 skulle krångla (stod för övrigt tydligt i pathen att processen låg i Office-mappen). Stort tack Tomas!
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45176
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Hur avinstallera processer?

Inlägg av TomasL »

det findfast gör är att leta efter officedokument på din dator och skapa en intern katalog över dem, så ditt officeprogram i teorin kan öppna dem snabbare, inget du behöver, eller märker av.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Hur avinstallera processer?

Inlägg av Spisblinkaren »

Tack för att du förklarar detta för mig.

Nu får vi kanske hjälpas åt att se till så att processen inte slås på automatiskt, som väl du sa :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Hur avinstallera processer?

Inlägg av Icecap »

Jag slår alltid av "Indexera hårddisken automatisk" eller vad den heter på mina datorer.

Det är en egenskap på hårddisken.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Hur avinstallera processer?

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag fick en knepig dialogruta när jag startade datorn idag.

Det som löste grejen var att trycka OK och kanske det var så för att jag inte just startade om datorn igår utan bara stängde av den, det kanske blev annorlunda då.

För om windows säger att man måste starta om datorn för att ändringen skall få effekt ja då borde det väl räcka med att starta datorn idag istället dvs man borde inte få nån dialog, eller hur?

Men jag fick alltså det men efter att jag tryckt OK, lyckats starta excel och checkat processer (ctrl-alt-delete) så finns inte FINDFAST.exe med längre.

Detta är dock dagens status, TomasL antyder att vissa processer kan sättas på ändå (läs automatiskt).

Men detta känns bra.

MVH/Roger
Mr Andersson
Inlägg: 1394
Blev medlem: 29 januari 2011, 21:06:30
Ort: Lapplandet

Re: Hur avinstallera processer?

Inlägg av Mr Andersson »

> Jag fick en knepig dialogruta när jag startade datorn idag.

Det kommer alltid efter att man ändrat startup-programmen via msconfig, oavsett om du startar om direkt eller senare.
Antar att det ska vara en påminnelse att man ändrat saker, minns inte exakt vad det står. Den kommer iaf bara en gång.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Hur avinstallera processer?

Inlägg av Spisblinkaren »

Tack för förklaringen för du har rätt, idag fick jag ingen dialogruta :)

Men hade jag fått det så hade jag provat klickrutan som fanns i dialogrutan, jag tryckte bara på ok igår.

För vad ska man göra när man inte fattar nåt :D

MVH/Roger
Skriv svar