YD1150 skrev:Det är just spänningsskillnaden på G3 och avböjningsplattorna som ställer till det.
Har provat det den hårda vägen, fick inget ljus på skärmen. Däremot en svagt lysande blå fläck på glasrörets insida där det vart elektronbombardemang.
Positiva spänningar ok om X-Y förstärkarna ligger på ca +800V från jord...! Blir lite besvärligt med insignalerna då.
Hej YD1150!
Kul att du kommer in i diskussionen!
Nu tänker vi lite för om jag vill köra positivt, vad händer?
Ena plattan hos säg X dras till jord, katod är på jord och anod är på +800V.
Andra plattan hos X dras sedan ungefär +/-250V för full utstyrning.
Du säger att spänningsskillnaden mellan anodens 800V och X-plattans 0V är ett problem?
Elektronen som accelereras från katoden bromsas ju först av g1 (luminansen, -50V typ) sen fokuseras den av g2 (200-300V) och slutligen accelereras den av g3 (800V, anoden, som dock är ihålig).
EFTER g3 ligger sedan avlänkningsplattorna.
Om vi börjar med att spåna på vad du säger så har vi fenomenet att anoden ligger på 800V medans en stilla X-platta ligger på 0V, elektronen är där nånstans emellan och har laddningen -e.
X-plattorna är 0V i stand by så ingen kraft utövas på elektronen, bara när spänningen över plattorna varierar med några Volt så utövas en kraft på elektronen (qE) annars är kraften 0 (i xy-riktning).
Anoden har potentialen +800V, här sker således en attraktiv kraft på elektronen men det visste vi ju redan för detta har kallats acceleration.
Så vi har en accelaeration av elektronerna mha anoden sedan har vi en avlänkning av elektronerna med hjälp av plattorna som är biaserade på 0V.
Jag ser inga som helst problem med detta
MVH/Roger
PS
Om man leker med tanken att plattorna vore biaserade på en HÖGRE spänning än anoden, ja då kommer naturligtvis plattorna dra till sig elektroner MEN om dom är biaserade på en lägre spänning så utövar dom en repellerande kraft på elektronerna ty E-fältet byter riktning. Den enda gången som man varken får en repellerande eller attraherande kraft är när plattorna är 0V.... Det sista är fel, du och Marta har rätt för när E-fältet byter riktning så byter också kraftpåverkan på elektronerna riktning och 0V är onekligen lägre än 800V dvs man får en elektronström rätt in i "glaset" som YD1150 säger, elektronerna kommer alltså inte förbi plattorna! Nu får jag fundera på min avancerade XY-förstärkare som skall ligga biaserad på 800V