Köpa svets

robertr81
Inlägg: 1093
Blev medlem: 19 januari 2005, 04:45:11

Köpa svets

Inlägg av robertr81 »

Aldrig svetsat men är väldigt sugen på att lära mig.
Ändamål är enklare konstruktioner i stål, reparatioer på bil (plåt), MC .
Pinne, Mig/Mag ? Kan man ens få något som är ok för runt 4-5000:-
Samt gärna ett litet format då jag har begränsat med utrymme.

Har ej möjlighet till 3fas
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11291
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Köpa svets

Inlägg av Klas-Kenny »

Ska du svetsa bilplåt är det mig/mag som gäller.
Visst går det hitta för 5000kr, men i så fall får du nog leta begagnat där gastub ingår. Annars försvinner större delen av budget bara på gastuben.

Och billiga maskiner som kör utan gas är fullständigt slöseri med pengar, så gott som omöjligt att göra en vettig söm med dem annat än i väldigt specifikt gods.
robertr81
Inlägg: 1093
Blev medlem: 19 januari 2005, 04:45:11

Re: Köpa svets

Inlägg av robertr81 »

Ja begagnat får det kanske bli då.
Är något sådant här bara att glömma?
https://www.expondo.se/stamos-basic-mig ... gIfBfD_BwE

https://www.expondo.se/stamos-germany-k ... w-10020208
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11291
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Köpa svets

Inlägg av Klas-Kenny »

Inte alls omöjligt att en sådan kan fungera OK.
Ingen erfarenhet av märket eller så personligen dock, men är en "riktig" maskin med gas i alla fall.

Men, tänk på att det ska till en glasflaska också vilket spräcker den nämnda budgeten.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Köpa svets

Inlägg av Glenn »

Precis som klas-kenny skriver så är det MAG du vill köra om du ska svetsa bilplåt, det finns egentligen inget annat alternativ där.. folk kan påstå att dom pinn och gassvetsar bilplåt hur mycket dom vill, men det är väldigt olämpligt.. tig kanske går i nödfall.

Jag har iofs aldrig svetsat TIG (fast jag skulle vilja nån dag) men jag skulle säga att MAG är absolut enklast att lära sej också, och mest universellt egentligen om man räknar de saker man oftast gör.

Du vill ha en svets med gas, flusstråd fungerar men är mer en nödlösning. En beg 5l-flaska kostar ca 1000:- beg, sen fyllning på det som blivit fruktansvärt dyrt på senare år, minns inte vad jag betalade sist, 600 ? förr kostade det en tvåhundring. ..Sen en regulator, men dom är inte så dyra nya om man har en enklare modell.

En billigare svets har sämre effekt, sämre inställningar och ofta har den ström på tråden hela tiden (en bättre svets slår på strömmen först när du trycker på knappen). Billigare svetsar brukar dessutom inte ha nåt vidare slangpaket, jag "pimpade" farsans gamla svets (som jag svetsade med som barn) med ett begagnat KEMPPI-slangpaket och den blev en helt annan svets, MYCKET bättre.

Själv har jag en billig svets med fyra effektlägen som jag köpte begagnad för 1500:-, sen hade jag en flaska+regulator till den redan (farsans gamla..)

Det är helt klart så att den är svårare att svetsa med och ger fulare resultat än en bättre/dyrare svets.. men den räcker för det lilla jag svetsar.
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Köpa svets

Inlägg av Janson1 »

För att göra gasproblemet billigare så kan man köra med en kolsyresläckare och en regulator till syrgas, dom har samma gänga.
Fördelen med kolsyra är att den är vätska i tuben och förgasas allt eftersom man använder den så den räcker väldigt länge. Nackdelen är att det blir lite sämre svetssömmar i vissa fall och om man har stigarröret kvar i tuben så fryser regulatorn ganska lätt. (man kan antingen vända tuben upp och ner eller ta bort stigarröret vid nästa fyllning). Jag har kolsyra sedan 30 år tillbaka...
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Köpa svets

Inlägg av danei »

Är det någon som testat med tuber från läsk maskiner. De är det ofta erbjudande om billig fyllning på. De är visserligen små, men de blir smidiga.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2585
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Köpa svets

Inlägg av hawkan »

Jag har svetsat med CO2 och det funkar från Sodastream. Men som sagts så blir svetsen inte så bra
med ren CO2 i de flesta lägen. Svetsen blir kall och hög och man får öka strömmen och det det blir ändå
inte riktigt bra. Bästa är en riktig svetsgas med blandning av CO2 och Argon. 20% eller nåt åt det hållet.
Fossingarna
Inlägg: 205
Blev medlem: 8 mars 2016, 11:41:49
Ort: Hurva

Re: Köpa svets

Inlägg av Fossingarna »

robertr81 skrev:Aldrig svetsat men är väldigt sugen på att lära mig.
Ändamål är enklare konstruktioner i stål, reparatioer på bil (plåt), MC .
Pinne, Mig/Mag ? Kan man ens få något som är ok för runt 4-5000:-
Samt gärna ett litet format då jag har begränsat med utrymme.

Har ej möjlighet till 3fas
https://www.jula.se/catalog/verktyg-och ... ts-210045/

Denna svetsen från Jula, har jag själv, och funkar till att svetsa i fordon med.
Har du lite tålamod, så sänker Jula ibland priserna på den vid olika kampanjer.
Bug_x
Inlägg: 407
Blev medlem: 10 januari 2009, 19:18:56
Ort: Stockholm

Re: Köpa svets

Inlägg av Bug_x »

Har du tillgång till 3 fas eller fast med 1 fas?

LKA 150 (gamla modellen av C141) eller Origo C141 som länkas till åvan är väl en schysst nybörjarsvets om du är fast med 1 fas.

Kolsyra stänker lite mer men annars är det schysst. Billigt o bra. Går att köpa Biogon också (livsmedelsklassad kolsyra). Känner du nån i resturangbranschen så fråga där.
DennisCA
Inlägg: 2247
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Köpa svets

Inlägg av DennisCA »

Jag skulle hålla mig till ESAB, Kemppi om det är begagnat det gäller, fast de äldre maskinerna brukar ofta vara 3 fas. Och gasen kostar flera tusen till att börja med.

Skulle jag köpt en ny mig (jag har ingen dock, bara pinne och tig) skulle jag satsat på en Kemppi MinarcMig Evo, liten och kompakt, 1 fas, hög kvalité. Men det är dubbelt dyrare än din budget.
Användarvisningsbild
MNorrgren
Inlägg: 5287
Blev medlem: 27 maj 2005, 16:09:10
Ort: Sjöbo, Skåne

Re: Köpa svets

Inlägg av MNorrgren »

Kört ett par olika, det säkraste är ju att köra med märken som kemppi eller ESAB. Mig/mag är en bra början, som andra säger, när det endast gäller tunnplåt. TIG blir klart snyggare svetsar och så men är onödigt dyrt och långsamt till det du ska ha. Sedan käkar TIG gas också, går åt massor!
MMA(pinne) är också att undvika, går ju men svårt att göra snyggt på tunnplåt. Vill gärna ofta vara lite tjockare plåt för det.

Flusstråd är ett alternativ till gas i mig/mag men sprätter en del och så. Med rätt svets blir det dock helt ok svetsar, men i slutänden är det nog bättre med mig/mag med gas.

Håller du utkik och har lite tålamod dyker det upp en svets till dig på blocket för runt 3000-5000kr med gasflaska. Men det gäller att vara snabb!

Har själv haft en esab LKA 150, tråkig trådmatning original men ger skitbra svetsar. Men ja, i princip alla esab enfas duger att börja med, samma gäller kemppi, migatronic helt ok! Finns många fler bra men detta är väl de vanligaste stora.

I skåne finns t.ex denna: https://mobil.blocket.se/annons/skane/m ... s/85557933
Behövs kompletteras med gasflaska och regulator men det brukar dyka upp med jämna mellanrum också. Gaskarna begagnad runt 1000-1500kr. Regulator vinns på traders för 100-300kr.. https://www.tradera.com/item/302448/364 ... -argon-co2
DennisCA
Inlägg: 2247
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Köpa svets

Inlägg av DennisCA »

Mobillänkar till blocket funkar inte.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Köpa svets

Inlägg av Glenn »

Angående gas, visst, en flaska kostar ca 1000 spänn beg, och påfyllning runt 600, men en 5l-flaska räcker LÄNGE för hobbybruk, och flaskan går inte ner i värde heller, lessnar du så säljer du både flaska och regulator för samma pris som du gav från början.


Pinnsvets, inte så bra för hobbyändamål men det finns ju tillfällen då den är helt överlägsen, jag har exempelvis svetsat stöttor till ett maskinrumsgolv direkt mot skrovet i ett fartyg av stål, nåt annat än pinnsvets hade helt enkelt inte fungerat där..
Användarvisningsbild
Rohan
Inlägg: 1059
Blev medlem: 7 april 2004, 08:24:39
Ort: Eksjö, Småland
Kontakt:

Re: Köpa svets

Inlägg av Rohan »

DennisCA skrev: Skulle jag köpt en ny mig (jag har ingen dock, bara pinne och tig) skulle jag satsat på en Kemppi MinarcMig Evo, liten och kompakt, 1 fas, hög kvalité. Men det är dubbelt dyrare än din budget.
Jag har den gamla MinarcMig 150 och det är nog mitt bästa köp, någonsin. Tar fram den ibland och det funkar alltid, varje gång. Helt underbar liten maskin.
Skriv svar