Metallsvarv - CJ18A-tråden

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
jihe
Inlägg: 2405
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Metallsvarv - Unimat SL - något att satsa på?

Inlägg av jihe »

DCGT är nog inte fel, de lär väl bli lite känsligare om man kör hårda avbrutna skär kan jag tro. Jag har en rak sån hållare som jag tänkt mig om jag t ex behöver göra innerradier, men den har inte kommit till användning än.
DennisCA
Inlägg: 2249
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Metallsvarv - Unimat SL - något att satsa på?

Inlägg av DennisCA »

Det lär finnas väldigt vassa skär nuförtiden, finns fejk-Korly vändskär på ebay och aliexpress för aluminum, dom funkar även på stål om man inte tar mycket i gången. Väldigt användbara och kan tro det funkar på en liten svarv. Använd inte på mässing och brons dock, det är helt fel geometri och går åt skogen, jag har testat.
jihe
Inlägg: 2405
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Metallsvarv - Unimat SL - något att satsa på?

Inlägg av jihe »

Du menar att det hugger? Det har jag faktiskt inte märkt. Faktum är att på bilden av min svarv för ett par inlägg sen så hålller den på att svarva mässing med aluskär. Men det kanske är för att man tar så små skär med de här maskinerna som det funkar?

Borr med positiv eggvinkel däremot hugger nästan alltid om man inte är extremt försiktig. Är det ett viktigt hål brynar jag alltid om borret neutralt och lägger det i "mässingsborrburken" sen.
DennisCA
Inlägg: 2249
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Metallsvarv - Unimat SL - något att satsa på?

Inlägg av DennisCA »

För mig har det alltid huggit förr eller senare hur försiktig jag än var, och dålig kvalité blev det på finishen.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Metallsvarv - Unimat SL - något att satsa på?

Inlägg av arvidb »

Idag kom min. Transportskadad tyvärr. :(
SAM_2657.jpg
Skadan måste ha uppstått innan den ens packades för leverans till mig, för den var extremt välförpackad: kartongen fastspänd på en liten pall ovanpå två europallar, och en stor oskadad yttre kartong över alltsammans.

Jag var först rädd att den hade blivit tappad på sidan så att dubbdockan (som inte var fastlåst) hade tjongat in i släden eller spindeln, men vid en snabb första koll så ser jag inga spår efter en sån smäll. Så antagligen har den fått sig en smäll från sidan bara.

DHL-föraren var supertrevlig för övrigt, erbjöd sig att ta med pallarna och ytterkartongen tillbaka och till och med att hjälpa till att bära upp! :tumupp: :tumupp: :tumupp:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Metallsvarv - Unimat SL - något att satsa på?

Inlägg av Glenn »

Fan vad trist.. när man väl får grejerna så är det trasigt :(
Kulla
Inlägg: 1264
Blev medlem: 7 januari 2010, 10:06:11
Ort: Sandared
Kontakt:

Re: Metallsvarv - Unimat SL - något att satsa på?

Inlägg av Kulla »

Fan va tråkigt :cry:
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Metallsvarv - Unimat SL - något att satsa på?

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Jag skulle vara väldigt försiktig med att ta emot denna.
Hur kan du mäta upp att allt är rätt!
Klar reklamation, det är värt att vänta, eller ett kraftigt nedsatt pris.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Metallsvarv - Unimat SL - något att satsa på?

Inlägg av arvidb »

Ja det där är en väldigt bra fråga Lasp! Risken är ju att bädden blivit skadad (böjd eller sprucken). Jag har ett maskinvattenpass så jag ska försöka mäta upp den. Och så får vi se vad Amadeal säger - är de bara beredda att skicka alla reservdelar som behövs så är det väl lugnt egentligen. Återkommer med bilder på isärplockningen framöver.

Som tur är hade jag ju förberett mig på att den levererades som ett "kit" som behöver plockas isär och snyggas till i vart fall, så det känns inte jättehemskt ändå.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Metallsvarv - Unimat SL - något att satsa på?

Inlägg av arvidb »

Lite fler bilder:
SAM_2670_headstock_geartrain_control.jpg
SAM_2676_control_box.jpg
SAM_2674_end_cover.jpg
Jag har skickat dessa plus några fler till Amadeal och begärt ny styrbox + sidokåpa (samt reserverat mig för att jag inte kan vara helt säker på att inget mer är skadat). Alla kugghjul samt gängorna i spindelhuset verkar ha klarat sig faktiskt, trots de böjda monteringsskruvarna.

Det är olja överallt: i styrboxen, på alla kablar, på (och säkert inne i!) elmotorn... Dessutom blandat med smuts! Den behöver verkligen plockas isär helt och göras ren innan den går att använda. Ingen överraskning dock efter att ha kollat på lite YouTubevideor om den.
SAM_2666_dirty_bed.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Metallsvarv - Unimat SL - något att satsa på?

Inlägg av tecno »

Ja det var tråkiga nyheter. Hoppas att allt reder ut sig.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Metallsvarv - Unimat SL - något att satsa på?

Inlägg av arvidb »

Jag kontaktade amadeal888 via "contact the seller"-funktionen igår, alltså utan att starta ett "return & refund"-case (som tydligen är vad som gäller om man vill klaga officiellt, via Ebay, på trasig vara). Fick svar idag från Luke på Amadeal:
amadeal888 skrev:Sorry about this there was definitely no damaged before we sent it out as we check these machines before sending especially the end panel & control box as these are the most vulnerable parts.

We have spoken to eBay about this & they recommend that you open a eBay case as they should deal with it seen as it was shipped with the Global shipping program.
Suck. Nåja, har startat ett Ebay-case nu då. Jag hoppas att det sista betyder att Ebay "kommer att ta hand om det", snarare än att han menar att han inte tycker att det är Amadeals ansvar. Vi får se...

Ny styrbox + ny kåpa går på £160 + frakt. Då byter jag hellre till servomotor direkt. :)
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Metallsvarv - Unimat SL - något att satsa på?

Inlägg av arvidb »

För övrigt vet jag inte om jag tror på att den inspekterades innan den skickades. Kontrollboxen måste väl ha legat i spänn ett tag för att bli såhär deformerad? Och som den var förpackad när jag fick den, fastspänd mitt på en europall med en stor oskadad yttre kartong överalltsammans med flera decimeter luft in till den inre kartongen, så kan det knappast ha hänt under frakten till mig.
SAM_2685_deformed_control_box.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Metallsvarv - Unimat SL - något att satsa på?

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Du skall absolut inte acceptera och ta emot denna vara! Det är lång tid till Jul och det blir en vacker höst som du kan använda för promenader medans du inväntar nästa leverans. Så är det!
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Metallsvarv - Unimat SL - något att satsa på?

Inlägg av mrfrenzy »

Om det skickas med Global Shipping Program är det alltså Pitney Bowes eller liknande som paketerar om det för internationell frakt och lägger på en icke avdragsgill utlandsmoms.

Dom kan mycket väl ha tappat paketet under hanteringen. Vi får hoppas att ebay rättar till det, annars är det bara att gå vidare med reklamation hos kreditkortsföretaget.
Skriv svar