Analogt ljud över WLAN

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
matsadona
Inlägg: 755
Blev medlem: 28 februari 2010, 23:05:17

Analogt ljud över WLAN

Inlägg av matsadona »

Har ställts inför ett scenario där vi behöver överföra ljud från en byggnad till en annan där det tyvärr inte är praktiskt möjligt att dra signal eller högtalarkabel mellan platserna.
Det finns dock samma trådlösa nätverk i båda byggnaderna så önskan är att tappa ljudet från en mixer i byggnad A för att sedan transportera ljudströmmen över WLAN till byggnad B, där det finns någon form av mottagare som göre om ljudet till en analog signal igen för att mata en lokal mixer/förstärkare/aktiv högtalare.

Någon som har gjort detta som har några bra tips?
Budgetramarna är begränsade och en tanke var att det borde gå att sätta tex en Raspberry Pi i varje ände (med någon lämpligt HAT)?
Eller kanske offra någon gammal PC för att strömma ljudet om nu det finns smidigare/färdiga lösningar där.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Analogt ljud över WLAN

Inlägg av mrfrenzy »

Om budget är begränsad så är det bara ta 2st gamla pc/laptop och köra vlc på båda. Det kostar gratis.
Lite mer integrerat skulle vara en raspberry, intel nuc eller liknande med usb-ljudkort av önskad kvalitet.

Sen finns olika proffslösningar från blackbox etc.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Analogt ljud över WLAN

Inlägg av arvidb »

NetJACK kanske är användbart? Har inte använt det själv men det låter ju rätt: Audio Transport over a generic IP Network.

Jack är en standard för ljud som används i de flesta Linuxdistributioner.
Nerre
Inlägg: 26652
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Analogt ljud över WLAN

Inlägg av Nerre »

Jag satt häromdan och tittade på en mixer-applikation som heter Voicemeeter och den har nåt som de kallar VBAN, men det verkar som om de bara har en stand-alone-applikation för att ta emot, inte för att sända (de verkar primärt fokuserat på att använda det som "lokalradio" på LAN, mottagarapplikationen finns nämligen även för mobiltelefoner).
Användarvisningsbild
matsadona
Inlägg: 755
Blev medlem: 28 februari 2010, 23:05:17

Re: Analogt ljud över WLAN

Inlägg av matsadona »

Tack för tipsen. Hittade även DarkIce (http://www.darkice.org/) som verkar intressant. Ser inte ut att vara uppdaterat på ett tag men borde ju fungera ändå. Så var det bara den där lilla detaljen med tid att sätta sig in i detta... :humm:
Användarvisningsbild
matsadona
Inlägg: 755
Blev medlem: 28 februari 2010, 23:05:17

Re: Analogt ljud över WLAN

Inlägg av matsadona »

Testade lite snabbt med en Windows laptop i ena änden som tar in analogt ljud och skickade ut en mp3 ström över http mha VLC. I mottagaränden satte jag en Raspberry Pi 3 som också då kör VLC.
Fungerade väl ganska OK, men den droppade lite då och då. Oklart om det bara var relaterat till nätverket eller något annat.
Skall man göra en mer permanent lösning så får det nog bli en RPI i båda ändarna som då dessutom är autostartande osv. för att undvika "user interaction". Dvs de som skall använda anläggningen skall bara behöva slå på strömmen.

Största problemet var dock att det blev mer än 10 sekunders fördröjning, vilket i de flesta sammanhangen bara är irriterande med det kan i vissa vara ett problem.
Det kommer nog sluta med att vi gräver ner rör och drar kabel till slut ändå då det är mer pålitligt...

Är dock fortfarande öppen för fler tips och ideér.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Analogt ljud över WLAN

Inlägg av mrfrenzy »

Vad använder ni för komprimering?
Hur är cpu-belastningen på sändare och mottagare?
Vad visar en kontinuerlig ping när avbrotten kommer?

Svar på ovanstående frågor kan enkelt ringa in var problemet ligger.

Fördröjningen på 10 sekunder beror på hur mycket buffring du ställt in. Med ett bra nätverk räcker 100ms.
becker
Inlägg: 214
Blev medlem: 28 september 2010, 20:36:21
Ort: Järbo, kommer från Dalarna :)

Re: Analogt ljud över WLAN

Inlägg av becker »

Om ni drar kabel så går det utmärkt att skicka analogt ljud över stora avstånd med cat5.
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Analogt ljud över WLAN

Inlägg av svanted »

där det tyvärr inte är praktiskt möjligt att dra signal eller högtalarkabel mellan platserna
becker
Inlägg: 214
Blev medlem: 28 september 2010, 20:36:21
Ort: Järbo, kommer från Dalarna :)

Re: Analogt ljud över WLAN

Inlägg av becker »

matsadona skrev:...Det kommer nog sluta med att vi gräver ner rör och drar kabel till slut ändå då det är mer pålitligt...

Är dock fortfarande öppen för fler tips och ideér.
e02mls
Inlägg: 9
Blev medlem: 22 november 2007, 12:46:38
Ort: Lund

Re: Analogt ljud över WLAN

Inlägg av e02mls »

Med gstreamer kan du strömma ljud via nätverk, funkar fint på windows och linux
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18279
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Analogt ljud över WLAN

Inlägg av 4kTRB »

Ett alternativ kan ju vara att överföra via FM om den möjligheten finns vill säga.
http://www.ti.com/lit/an/snaa087/snaa087.pdf
Användarvisningsbild
maDa
Inlägg: 4073
Blev medlem: 11 november 2005, 22:13:16
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Analogt ljud över WLAN

Inlägg av maDa »

Detta har jag grottat ner mig ordentligt i mina dagar. Jag letade länge hur jag kunde få ut ljud till köket synkront med vardagsrummet. Alternativen var köpa Sonos på båda ställena.

PulseAudio med RTP stöd - Detta vad det jag kom fram till fungera bäst efter justeringar och laboration. Ska du köra över trådlöst så måste du tvinga den att köra unicast (multicast är default) och det kräver väl fungerande trådlöst, alltså minst 802.11an/ac med god signalstyrka. Går att göra med två mindre PC eller Raspberry Pies. Nackdelen är att det finns en buffer på 1-2s så ljudet blir inte "live" på någon av ställena.

JACK/NetJack jätte administrativt besvärligt och tog extra mycket bandbredd.

Analoga alternativet var FM eller 2.4Ghz ljudlänk.
Användarvisningsbild
matsadona
Inlägg: 755
Blev medlem: 28 februari 2010, 23:05:17

Re: Analogt ljud över WLAN

Inlägg av matsadona »

Tack för input. Projektet ligger på is tillsvidare, men kommer att titta närmare på det till våren igen.
Skriv svar