Var köpa IR-strålkastare i Sverige?

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Nightrider
Inlägg: 6
Blev medlem: 22 augusti 2013, 10:44:29

Var köpa IR-strålkastare i Sverige?

Inlägg av Nightrider »

Ska skaffa bättre IR-belysning till en övervakningskamera, men det verkar vara extremt dåligt utbud av just IR-strålkastare i Sverige av någon anledning...

I Kina finns det gott om dem, t.ex. verkar denna vara något som skulle funka fint för mig: https://www.aliexpress.com/item/3274591 ... 3c00aAttuo

Men efter att ha läst om säkerhetsbristerna i många billiga kinaprodukter - och framförallt i strålkastare - så blir man ju lite tveksam. Att sätta fyr på kåken med en billig belysning motverkar ju lite syftet med att ha en övervakningskamera:oops: Är medveten om att det inte behöver vara någon skillnad, men oddsen borde vara högre att någon har dömt ut en potentiellt farlig konstruktion om den säljs i Sverige. Dessutom ligger då ansvaret på återförsäljaren om något skulle hända, till skillnad mot om man importerar själv om jag förstått det hela rätt...

Så är det någon som vet var man kan få tag i en hyfsat kraftfull och inte orimligt dyr IR-strålkastare från en seriös återförsäljare?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Var köpa IR-strålkastare i Sverige?

Inlägg av mrfrenzy »

Det finns ingen konsumentmarknad för sånthär i Sverige utan företagen som behöver säkerhet köper från en installatör som sköter montering, garanti etc och då är hållbarhet och kvalitet viktigare än pris.

Jag är en sådan installatör, enklaste IR-belysningen som erbjuds har följande spec:
Räckvidd 75m
Justerbar spridningsvinkel
Automatisk dimning av ljusstyrkan beroende på förhållanden
Beräknad livslängd 10 år
Pris från 5000 ex moms

I 9 fall av 10 väljer man en kamera som har tillräcklig belysning från början, det ger en mycket bra funktion då kamerans mjukvara kan anpassa belysningen efter behov, inzoomning etc. Då sparar man också in kostnaden för en elektriker och extra kabeldragning.
Dom bättre kamerorna har också sådan ljuskänslighet att man kan få färgbild mitt i natten med bara lite ströljus från gatubelysningen.
RuneStone
Inlägg: 143
Blev medlem: 6 februari 2016, 19:19:28
Ort: Malung, Dalarna

Re: Var köpa IR-strålkastare i Sverige?

Inlägg av RuneStone »

Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Var köpa IR-strålkastare i Sverige?

Inlägg av Klas-Kenny »

RuneStone: "LED-strålkastare med varmvitt ljus (850lm) och IR-sensor" Inte precis vad som eftersöks. :)

Att den heter IR är alltså för att den har rörelsevakt, inte att den ger IR-ljus.
Användarvisningsbild
BallInPlay
Inlägg: 429
Blev medlem: 5 november 2004, 18:23:55
Ort: Julita
Kontakt:

Re: Var köpa IR-strålkastare i Sverige?

Inlägg av BallInPlay »

Conrad kanske kan anses som en seriös leverantör ? -> https://www.conrad.se/o/ir-stralkastare-0804250
RuneStone
Inlägg: 143
Blev medlem: 6 februari 2016, 19:19:28
Ort: Malung, Dalarna

Re: Var köpa IR-strålkastare i Sverige?

Inlägg av RuneStone »

Klas-Kenny skrev:RuneStone: "LED-strålkastare med varmvitt ljus (850lm) och IR-sensor" Inte precis vad som eftersöks. :)

Att den heter IR är alltså för att den har rörelsevakt, inte att den ger IR-ljus.
Asch då. Såg fel. Jag är dock ganska säker på att någon av våra grossister har. Ska ta en till kik

.
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Var köpa IR-strålkastare i Sverige?

Inlägg av Nerre »

mrfrenzy skrev: I 9 fall av 10 väljer man en kamera som har tillräcklig belysning från början, det ger en mycket bra funktion då kamerans mjukvara kan anpassa belysningen efter behov, inzoomning etc. Då sparar man också in kostnaden för en elektriker och extra kabeldragning.
Jo men sen har man ju då alla vi som köpt en kamera utan IR men insett att den inte riktigt funkar bra i alla lägen. Då hade det ju varit betydligt trevligare att kunna komplettera med en separat IR-belysning istället för att köpa ny kamera.

Men jag tror att det istället får bli en LED-strålkastare med rörelsedetektor som sitter bredvid kamera. Det går att hitta för typ 149 på Jula.
rikkitikkitavi
Inlägg: 14826
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Var köpa IR-strålkastare i Sverige?

Inlägg av rikkitikkitavi »

LED lampan har en stor fördel och det är att den stressar ev objudna eftersom de inser att de är belysta och filmade.

Det gör att deras ev ingrepp i bostaden kommer förkortas.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Var köpa IR-strålkastare i Sverige?

Inlägg av JimmyAndersson »

Rikki:
Nu kommer jag låta gnälligare än jag menar. :)

Det hjälper inte om man har någon människa på bild. Polisen ska ju komma på vem det är också...
Och det görs väldigt mycket inbrott dagtid också.

"ingreppet i bostaden förkortas".
Hur då, när lampan sitter på utsidan? :)
När de väl har tagit sig in så slocknar ju lampan, så ingen märker något, om inte grannen har världen tajming vid fönstret.
Dessutom är den normala inbrotts-tiden ca 5 minuter och på den tiden har de hunnit få med sig allt av intresse.

Men: Rörelsedetektor och lampa *är* bra!
Då får man en liten hint om att "ah, nu är det någon/något där".
Till skillnad från larm, där folk tänker: "Jaha, nu har Nisse glömt stänga av larmet igen... Men stäng av nån gång!"
(De flesta hemlarm låter bara ägaren veta att "Nu har någon tagit sig in genom ytterdörren." Ordet 'inbrottskydd' är nästan vilseledande marknadsföring.)


Nu är det lite off-topic, men jag passar på att ge de tre bästa tipsen om man vill minska risken för att bli av med något:
1: Marknadsför inte vad du har hemma! - Och berätta inte när du ska åka iväg! Det är *många* som missar det på forumet. I "Senaste köpet"-tråden marknadsförs dyrgripar. I "Köp&Sälj" utbyts adresser och i "Kattvakt sökes" (påhittat) berättas att man ska på semester den 3e septober. Smart?
2: Försvåra för tjuven. Det ska vara jobbigt att ta sig in och även svårt att få ut några grejer. (Inklusive mobilen du har lagt vid fönstret. Dumt ställe..)
3: Skaffa "skalskydd" för larmet. Dvs inte bara magnetsensorer på ytterdörrarna och en kamera i vardagsrummet. Då är de redan inne.
(Larmet ska gå när de just börjat sitt första försök att ta sig in. - Och det ska ta *tid* att ta sig in.
Tänk på att larmdekaler lika gärna kan säga "Här finns det saker vi är rädda om och vi köpte det enklaste larmpaketet, så alla fönster är olarmade.". Tjuvar får liksom också paketerbjudanden från larmbolagen....)
Nightrider
Inlägg: 6
Blev medlem: 22 augusti 2013, 10:44:29

Re: Var köpa IR-strålkastare i Sverige?

Inlägg av Nightrider »

I mitt fall är synligt ljus uteslutet då det rör sig katter och vilt i det aktuella området i princip varje natt. Har haft rörelsestyrd belysning tidigare men den var ju i princip igång halva natten, så det var meningslöst ur bevakningshänseende. Nu har jag en fast belysning så man ser något själv, men den för att se ordentligt på kameran nattetid ville jag alltså ha en rejäl IR-strålkastare.

Det slutade med att jag köpte från Kina - https://www.aliexpress.com/item/3274591 ... 4c4doFUAx3. Faktiskt förvånansvärt bra byggkvalité, vädertätningen verkar vara fullt kapabel att klara regn (dock sitter min väl skyddad under takutsprånget). Den drivs på 12V vilket känns bra ur säkerhetssynpunkt - hade inte velat ha 230V in i en lampa av potentiellt tveksam kvalité. Köpte en 12V / 1A adapter på Kjell & Co, fungerar utmärkt och kontakten passade till och med.

Prestandan är också den godkänd - ser gott och väl 40 meter , och på < 20 meter är det som dagsljus. Ljusbilden är lite i smalaste laget för kamerans objektiv dock, så det blir ganska mörkt ute i hörnen. Beställer eventuellt en till och monterar i en annan vinkel för full täckning.
Glycol79
Inlägg: 319
Blev medlem: 1 juli 2013, 12:27:45
Ort: Jonstorp

Re: Var köpa IR-strålkastare i Sverige?

Inlägg av Glycol79 »

Likt MrFrenzy jobbar även jag inom larm/övervakningsbranschen. Men mest mot företag och kommuner. Så stora anläggningar altså.

Jag tycker alltid man skall försöka få till en bra allmänbelysning. Den skall vara bra för kamerorna man har valt, och det är inte alltid samma som bra för ögat.
IR är en nödlösning, det duger om man bara vill se ett händelseförlopp. Tex när folk/bilar passerar på ett område. Vill man däremot kunna se vilka som passerar så är det helt annorlunda krav.
Det kan vara helt avgörande för senare utredning att tex se färg på en jacka eller en bil.
Viktigt är en jämn belysning av det övervakade området. Det är altså inte bra med en riktigt stark lampa som lyser upp en del av det övervakade området. Man skall även undvika belysning med rörelsevakt då kameran måste ända sin optik/IR-filter varje gång det tänds eller släcks.
Till sist så skall man prova noga om man tänker använda LED-strålkastare. De ger ofta flimmer i bilden som du inte kan kompensera för i kamerans inställningar.
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Var köpa IR-strålkastare i Sverige?

Inlägg av Nerre »

Att få till en bra allmänbelysning på nätterna i ett hem blir lite svårt... Man vill gärna ha nersläckt när man ska sova. Samma sak på tomten, man vill inte gärna ha det upplyst som en fotbollsplan.
Användarvisningsbild
Biker
Inlägg: 6090
Blev medlem: 23 november 2005, 04:51:36

Re: Var köpa IR-strålkastare i Sverige?

Inlägg av Biker »

Nerre skrev:
mrfrenzy skrev: I 9 fall av 10 väljer man en kamera som har tillräcklig belysning från början, det ger en mycket bra funktion då kamerans mjukvara kan anpassa belysningen efter behov, inzoomning etc. Då sparar man också in kostnaden för en elektriker och extra kabeldragning.
Jo men sen har man ju då alla vi som köpt en kamera utan IR men insett att den inte riktigt funkar bra i alla lägen. Då hade det ju varit betydligt trevligare att kunna komplettera med en separat IR-belysning istället för att köpa ny kamera.

Men jag tror att det istället får bli en LED-strålkastare med rörelsedetektor som sitter bredvid kamera. Det går att hitta för typ 149 på Jula.
Öppnat man upp kan man ta ur ir block filtret från sensorn och då är kameran med på både synligt och ir.

Sämre bildkvalite och färgfel byts mot högre känslighet och möjlighet att belysa med ir
Glycol79
Inlägg: 319
Blev medlem: 1 juli 2013, 12:27:45
Ort: Jonstorp

Re: Var köpa IR-strålkastare i Sverige?

Inlägg av Glycol79 »

Nerre jag tolkade det som att det var kameror utomhus vi pratade om. Har du inte en riktigt dålig kamera så behöver man inte ha särskilt mycket ljus för att få en ok bild fortfarande i färg.
Jag har endast downlights i takfoten som lyser upp fasaden. Dessa sprider ett svagt ljus ett par meter ut från huset. Inte mycket för ögonen men för kamerorna är det nästan dagsljus.
Använder Samung SNV-7084R med avstängd IR. Har jämför med billiga HikVison kameror för några hundralappar istället. Bilden var inte sämre i HikVision men de billiga har fast optik och mindre funktioner och sämre mjukvara. Skall man komplettera en kamera med IR-strålkastare så måste se till så att kameran har ett mekanisk flyttbart IR-filter. IR-cut eller något liknande brukar det kallas.
Annars får man göra som Biker föreslog och ta bort filtret. Men man får då förvrängda färger osv dagtid.

Vi kan inte heller ha strålkastare som tänds vid rörelse då det passerar mycket vilt. Men tiden då alla hus var mörklagda är förbi. Iallafall i vår by. Nu gäller det att ha upplyst runt hus och bilar.
Skummisar vill inte gärna stå på upplysta område och jobba. Att ha det mörkt och sedan se en svartvit person bära iväg med datorn känns lagom kul.

Men hur man bygger upp sitt system beror mycket på vad man vill få ut av det.
Ett exempel kanske är att man bara vill se om någon/något befinner sig inom ett visst område. Då är det inte så höga krav på färgkorrekthet och hög upplösning. I andra fall vill man läsa nummerplåtar, eller upptäcka kvarglömda föremål, då är det givetvis helt andra krav.

Om man inte har någon speciell anledning att ha det beckmörkt runt huset, är ändå min rekommendation att ha vanlig belysning. Det ser trevligare ut, och man slipper själv treva runt i mörker. Grannar ser lättare folk som rör sig runt byggnader osv.
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Var köpa IR-strålkastare i Sverige?

Inlägg av Nerre »

I mitt fall är problemet främst att den befintliga belysningen tyvärr bländar kameran där den sitter (vid uteplatsen sitter det två lampor så det är i praktiken omöjligt att sätta en kamera så den inte bländas av minst den ena lampan). Fast det löses kanske inte mer IR-strålkastare heller.

Däremot har vi ju också kameror inomhus, och vill kanske kunna få filmat vad tjuvar som tagit sig in gör när de väl är inne.
Skriv svar