Bra kontaktdon

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Rick81
Inlägg: 746
Blev medlem: 30 december 2005, 13:07:09

Bra kontaktdon

Inlägg av Rick81 »

Behöver hitta ett bra kontaktdon som ska uppfylla dessa krav:
* 4 st ledare, med max 1 A per ledare
* Kompakt, typ samma storlek som microUSB
* Robust, ska inte lossna från kretskort när det sätts
* Bra grepp sladden ska inte lossna pga vibrationer men det ska gå ta ut den utan förstöra kontaktdon eller sladd
* Ska se "proffsig" ut ( helt inte de klassiska gröna kopplingslintarna)
* Billigt

Tacka vet jag leta processorer, bara välja de parametrar man behöver. Kontaktdon är ju alltid en mardröm

Tacksam för tips...
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 6973
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Re: Bra kontaktdon

Inlägg av lgrfbs »

Rick81
Inlägg: 746
Blev medlem: 30 december 2005, 13:07:09

Re: Bra kontaktdon

Inlägg av Rick81 »

Använder redan sån kontakt för programladdning/debuggning men problemet är att kablarna inte har dragavlastning så sladden går lätt sönder.
Findecanor
Inlägg: 982
Blev medlem: 2 juli 2010, 23:04:07

Re: Bra kontaktdon

Inlägg av Findecanor »

Ska du bygga ett ergonomiskt tangentbord i två delar? Det finns många entusiaster som bygger såna, helt eller delvis från kit (varav det finns minst ett dussin varianter av numera) och kraven på kontaktdonen för dem är ungefär samma som de du anger. De brukar använda fyra ledare för ström och I²C, men drar mindre än 500 mA totalt.

Olika varianter som har använts:
• Fyrpolig teleplugg ("TRRS" - tip-ring-ring-sleeve) är vanligast. Jättekompakt och sladdarna finns i många varianter. Nackdel är att de lätt glappar.
• Tangentbordet VE.A använder SATA-kontakter. Kompakta men har styv sladd, inte gjort för att kopplas ofta och det är lite overkill med nio ledare.
• USB-kontakter av olika slag, men inte USB-signaler. Micro-B har rykte om dålig hållbarhet men jag tror att det mesta beror på socklar som endast är ytmonterade. Micro-B med hålmonterat hölje existerar och håller bättre.
• Modulärkontakt. Billiga sladdar som är lätta att bygga själv, och dragavlastning går att montera på. Urtag har hålmonterade pinnar så de sitter bra, och de tar inte jättemycket yta på kretskortet, men de är ofta runt 15 mm höga!
Jag har sett "lågprofilvarianter" som sitter nersänkta i kretskorten men bara för 8-polig Ethernet: Ethernet-socklar brukar ha inbyggda linjetransformatorer så de inte går att använda för annat, men kanske finns det någon lågprofilvariant utan: jag har bara inte hittat den än.
Färdiga 4-poliga kablar för telefon bör man se upp med för de kan ibland ha korskopplade par.

IEEE 1394 ("Firewire") verkar också intressant, men jag har inte sett de användas i tangentbord.
De finns för sexpolig hålmontering. De finns i stående varianter som inte tar mycket plats på kretskortet och sladdarna är relativt vanliga men har ganska lång styv del som sticker ut ur kontakten.
Rick81
Inlägg: 746
Blev medlem: 30 december 2005, 13:07:09

Re: Bra kontaktdon

Inlägg av Rick81 »

Inget tangentbord, men nästan. Kontaktdonet ska innehålla 12V, GND och CAN.

USB vill jag helst inte använda mes risken att kund stoppar in någon USB enhet för att "ladda den" som då kan brännas när den får 12V på VCC.

Har du några länkar på ex farnell med de kontaktdon du förslår?
Skriv svar