värt att skaffa CNC

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
berne
Inlägg: 76
Blev medlem: 5 mars 2016, 18:29:22

värt att skaffa CNC

Inlägg av berne »

Är riktigt sugen på att inskaffa en RAW 1.5... finns bara 1 beskymer.

Tanke är att försöka tjäna pengar på den i slutändan.
Driver idag ett litet företag så tanken är att väl att försöka vidareutveckla det lite med en CNC maskin.

Men är lite rädd att det kommer bli att kasta pengarna i sjön. att den bara kommer bli ståendet och inte få några jobb med den.

Är svårt att veta om det finns någon marknad för den på orten.
Är väl inte det vanligaste man hör -Du vet inte någon som har cnc maskin.
Så är väldigt kluven ifrågan.

Vad tror ni? är det någon idea att ens fort spana å fundera. Eller lika bra att försöka komma på något helt annat istället

mvh
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: värt att skaffa CNC

Inlägg av Nerre »

Det jag vet var att när farsan skaffade CNC-maskiner så var det för att kunna göra komplexa prylar i stor volym. Kapitalkostnaden var så stor att man behövde spara väldigt mycket tid jämfört med manuell bearbetning.

Men det är klart att då hade han en massa manuella maskiner innan, börjar man från scratch är det kanske inte lika stor skillnad.

Hans två första NC-maskiner var fräsar (Dyna Myte 4400 och en Abene TNC 150). Dynamyten användes för att typ göra grejer med massa hål i olika storlekar och gängor (den har verktygsväxlare), Abenen var med att typ "fräsa bottenplattor" och liknande grejer. Han hade ju ett par kunder som han redan gjorde en massa fräsjobb till som då effektiviserades med de maskinerna.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: värt att skaffa CNC

Inlägg av tecno »

Det du ska fråga dig är kommer RAWen att fixa det du behöver kunna göra?
H.O
Inlägg: 5683
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: värt att skaffa CNC

Inlägg av H.O »

Vad gör du i din firma och vad är det du tänker dig göra, åt kund, med en sådan maskin?

Om DU har nytta av maskinen i befintlig verksamhet och det finns det produkter/processer du gör idag som du tror dig kunna effektivisera genom anskaffandet av en sådan maskin så är det väl inte mycket att fundera på (men det är förenat med en viss inlärningströskel) men om du bara har en lös plan att börja med nån form av CNC-bearbetning för att det "verkar kul" så tror jag du är inne på fel spår - rent företagarmässigt alltså.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: värt att skaffa CNC

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Ja, en CNC är alltid värd det den kostar.
Om du ser till Tiden du måste lägga ner för att förstå, hantera och skapa underlag för det du skall fräsa.
Så Svaret är!
Skit i >Maskinen,
Kör projekt i CAM systemen generera G Code!
Kör den i grannens maskin innan du köper maskin.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6973
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: värt att skaffa CNC

Inlägg av Teknikern »

Jag har haft samma funderingar på att skaffa CNC och en 3D-skrivare och kommit fram till att det jag tillverkar idag som i 99% av fallen är reservdelar-andra delar i enstycke varken blir snabbare eller bättre i en CNC-maskin, dessutom skulle en CNC-maskin troligen enbart skapa frustration och vara en tidstjuv av stora mått. Mina gamla maskiner kan jag köra med förbundna ögon (nästan) och få fram det som behövs i den precision som behövs lr behöver inte en ställtid som överstiger bearbetningstiden. Om det skulle knipa kan dom faktiskt kopplas om till taktransmissionsdrift och köras med ångmaskin och det kan man INTE med en CNC-maskin. :mrgreen:


Precision är bara konsten att behärska glappet. 8)
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: värt att skaffa CNC

Inlägg av säter »

TS återkopplar ju inte, så vi har ingen om vad han har tänkt göra i maskinen.
Fräsa balsa kanske?
2fast4u
Inlägg: 31
Blev medlem: 3 september 2015, 11:01:16

Re: värt att skaffa CNC

Inlägg av 2fast4u »

Vad han ska göra i maskinen? Är det inte det vanliga: Mest gör jag spån, resten slänger jag ... :)
berne
Inlägg: 76
Blev medlem: 5 mars 2016, 18:29:22

Re: värt att skaffa CNC

Inlägg av berne »

H.O skrev:Vad gör du i din firma och vad är det du tänker dig göra, åt kund, med en sådan maskin?

Om DU har nytta av maskinen i befintlig verksamhet och det finns det produkter/processer du gör idag som du tror dig kunna effektivisera genom anskaffandet av en sådan maskin så är det väl inte mycket att fundera på (men det är förenat med en viss inlärningströskel) men om du bara har en lös plan att börja med nån form av CNC-bearbetning för att det "verkar kul" så tror jag du är inne på fel spår - rent företagarmässigt alltså.
Har väl inte något med mitt företag att göra direkt. Har ett sprutmåleri så min tanke var att tex börja fräsa luckor, elementskydd, dörrar osv främst i MDF.
Sen är det ju alltid kul att ha ha något att pyssla med på dagarna:P
berne
Inlägg: 76
Blev medlem: 5 mars 2016, 18:29:22

Re: värt att skaffa CNC

Inlägg av berne »

tecno skrev:Det du ska fråga dig är kommer RAWen att fixa det du behöver kunna göra?
Av dom klippen jag har sett så, så tror jag den skulle räcka. Sen tror jag inte att den kommer snurra 24 timmar om dygnet, utan kanske blir då å då..

säter skrev:TS återkopplar ju inte, så vi har ingen om vad han har tänkt göra i maskinen.
Fräsa balsa kanske?
Stress:P hehhe svarade på ett annant inlägg där din fråga besvaras. Men det i MDF tex luckor,
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17045
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: värt att skaffa CNC

Inlägg av AndLi »

Klara raw 1.5 hela skivor? Hittade något som indikerade sub metern på båda hållen...

Låter inte optimalt för dörrar...
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: värt att skaffa CNC

Inlägg av Nerre »

berne skrev: Har väl inte något med mitt företag att göra direkt. Har ett sprutmåleri så min tanke var att tex börja fräsa luckor, elementskydd, dörrar osv främst i MDF.
Sen är det ju alltid kul att ha ha något att pyssla med på dagarna:P
För den typen av jobb tycker jag att en CNC är overkill. En överhandsfräs och lämpliga mallar/styrskenor borde vara betydligt billigare och ge minst lika bra resultat.

Tiden det tar för att tillverka mallar/styrskenor för de olika momenten lär utan problem kunna matchas mot ställtiden för en CNC.
Skriv svar