Verktyg, hjälpmedel & komponenter

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Verktyg, hjälpmedel & komponenter

Inlägg av Spisblinkaren »

Det här är lite roligt.

Ett stycke svensk teknikhistoria!

Jag vill gärna börja använda denna fina telefon men luckan öppnar sig lite för enkelt så vi får se.

Fast jag hade fler problem för när jag köpte den via Tradera så fick jag ingen laddare till den men hör och häpna, en laddare passandes en SENARE Sony Ericson-telefon funkade.

Framåt-kompatibilitet, det Ni :D

Fast i början trodde jag att laddaren var felaktig för det hände nada när jag tryckte i den, fast efter typ en kvart började roaming-lampan lysa och en batterisymbol blev att synas i det grön-svarta displayet.

Synd med luckan, annars hade jag tänkt byta UPP mig från min kära Nokia 6218c-2 (eller nåt, heter den) som jag dock tycker är en mycket bra telefon.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Verktyg, hjälpmedel & komponenter

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har fått köpt mig en papppersrullskärare.

Jag hade tänkt använda den till pertinax men det gick inte, nu lurar jag på att använda den till papp.

Jag har testat med både vanligt papper och papp och den fungerar utmärkt.

Extra roligt med papp för eventuellt kan jag då limma ihop bobiner av lack/epoxy-förstärkt papp.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Verktyg, hjälpmedel & komponenter

Inlägg av swesysmgr »

Ditt pertinax kanske är tjockare men för experimentkort av det materialet fungerar det bra att rispa några gånger med mattkniv och sedan knäcka, helst fastspänt längs med brottanvisningen.

Rispa flera gånger längs samma linje med skäraren och testa?
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Verktyg, hjälpmedel & komponenter

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej swesysmgr!

Tack för din kommentar, alltid lika roligt med kommentarer :)

Nej, det går inte för det finns ingen fjädring, skärhjulet går helt stumt mot pappret, jag trodde när jag köpte detta att det liksom fjädrade så att man kunde använda handkraft men det gör det inte dvs går det inte att skära exakt vid skärhuvudet så går det inte att skära, allt stumt går bort iom att skärhuvudet inte kan klättra för det inte finns nån fjädring.

Tror inte jag kan förklara det bättre än så här hur mycket jag anstränger mig :D

MVH/Roger
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Verktyg, hjälpmedel & komponenter

Inlägg av swesysmgr »

Ok, billiga manuella kakelskärare har ett hårdmetallhjul där du styr trycket med hävarmen.

https://www.bauhaus.se/kakelskarare-tiler-300

169:-
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Verktyg, hjälpmedel & komponenter

Inlägg av Spisblinkaren »

Vilka grejer det finns, billig var den också :)

MVH/Roger
PS
Fast jag börjar känna för min "lacka-papp"-ide' för papp är lätt att få tag i (brukar tigga till mig ett äggkartongsmellanlägg på ICA) och lätt att skära. Dessutom är maskinen redan köpt.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Verktyg, hjälpmedel & komponenter

Inlägg av Spisblinkaren »

Vill visa Er vad jag gjort med min gasbrännare.

Jag har försökt nyttja en Japansk brännarkonst som min vän så trevligt tipsat mig om.

Det har i början inte blivit så bra men nu börjar jag få fason på grejerna tror jag.

Bifogar lite resultat.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Verktyg, hjälpmedel & komponenter

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag hottat upp två av mina tre oreglerade lödkolvar.

Jag har bytt spetsar på dom ty dom äts ju upp efter ett tag.

Den tredje kolven gick det dock inte att få loss spetsen på, korroderat fast på nåt sätt men den kommer att ingå i mitt "survival kit" dvs det spelar ingen direkt roll hur spetsen ser ut bara det faktiskt går att nödlöda med den, vilket det gör.

Jag fick byta skruvar på kolvarna för jag fick bara tag i 3,5mm:s spetsar och original var 4mm, olustig tolerans.

Har faktiskt forskat en hel del i att försöka få tag i 4mm-spetsar (själva fästet, alltså) för dels har jag frågat på Tema dels har jag beställt om på ELFA men då hade dom utgått, till slut bara sket jag i saken :)

Trist att behöva byta skruv på kolvarna samtidigt som 6mm lång skruv gör att skruven har en millimeter kvar, 5mm lång skruv är dock ingen standard.

Jag är dock nöjd med att ha hittat skruv som funkar, fick verkligen rota i mina gamla skruvsamlingar som går tillnbaka mer än 40 år i tiden.

Jag har iofs en hyfsat seriös skruvsamling från M3-M8 (och även lite M1,6-M2,5) men riktigt korta skruvar samlade jag aldrig på mig, tänkte mest ta till sågen i så fall :)

MVH/Roger
PS
Det fina lödkolvsstället byggde jag i slöjden när jag var typ 10 år :D
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
ToPNoTCH
Inlägg: 4847
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Verktyg, hjälpmedel & komponenter

Inlägg av ToPNoTCH »

Du som fipplar så mycket borde unna dig en lödstation.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Verktyg, hjälpmedel & komponenter

Inlägg av Spisblinkaren »

Men jag har ju en lödstation och jag har haft den i säkert 30 år :)

Det är en Weller WTCP-S.

Bytt Curie-mekaniken i den en enda gång bara.

De andra tre har jag liksom samlat på mig med åren, när jag jobbat på distans har jag nyttjat enklare kolv, hemma mer avancerad kolv.

Fast jag förstår varför du kom med din kommentar, detta blev aldrig förklarat, mest självklart i mitt huvud :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Verktyg, hjälpmedel & komponenter

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu byggt mig en "lim-spatel".

Normalt limmar jag epoxy mha tändstickor och jag brukar tom tälja ner dom men jag har märkt att mängden lim man kan skopa upp med tändstickan är rätt liten, för lite större lim-mängder behövs en rejälare spatel.

Vilket jag nu har tillverkat.

Dock har jag en fundering på att klyva den för den är hela 15mm bred.

Vad tycker Ni?

MVH/Roger
PS
Jag sågade av en liten bit planhyvlat 8X15 sen nyttjade jag Dremel och ett slipverktyg (sandpapper). Hade jag haft en spackelspade från typ Kemiskt Trä över så hade jag nog klyvt den istället.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
vaxfan
Inlägg: 848
Blev medlem: 6 juli 2011, 23:19:14
Ort: Stugun, Jämtland

Re: Verktyg, hjälpmedel & komponenter

Inlägg av vaxfan »

En glasspinne är ju ett alternativ, och då får man en glass på köpet. :D
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Verktyg, hjälpmedel & komponenter

Inlägg av Spisblinkaren »

Fast man skopar inte upp limmet lika bra som med min fantastiskt onödiga lim-spatel :D

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Verktyg, hjälpmedel & komponenter

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har hottat upp mitt primitiva lödkolvsställ jag gjorde i slöjden när jag var typ 14 år (50år idag...).

Tycker det funkar asbra för enklare oreglerade kolvar som jag typ har tre stycken av MEN stället saknade en svamp så vad man tidigare fick göra var att slå av (utan att slå mekaniskt) överskottstennet.

Detta hjälper inte riktigt för lödspetsarna äts upp av typ värmen/oxiden och man behöver relativt snart byta lödspets.

Det som kan hjälpa är eventuellt att hålla dom rena från tenn och oxid varför jag nu bockat ihop en liten skål för en Weller svamp.

Skålen blev aningen för stor men det gör inget.

Nu drömmer jag lite om att hitta skruv som passar bättre för när jag bytte spetsar fann jag inga spetsar med den rätta diametern varvid originalskruvarna inte nådde ända in så jag fick byta skruvar mot rätt klumpiga sådana.

MEN kolvarna funkar och det gör min svamp också, kommer bara köpa en liten flaska från Muji för att ha vatten i.

Rätt menlöst inlägg :D

MVH/Roger
PS
Jag har fyra svampar över och lär inte behöva dom innan jag dör så om nån saknar en så säg bara till.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Verktyg, hjälpmedel & komponenter

Inlägg av Glenn »

Problemet med för smala lödspetar är gammalt, min första lödpenna "ärvde" jag av min pappa när jag var.. tja ? 10 år ? det var en icke järnbelagd spets så man filade ju på den rätt ofta, och den blev kortare och kortare och kortare.

Tillslut blev jag tvungen att köpa en ny och fick just det problemet, de nya spetsarna var 0.5mm för små, jag bytte också skruv men värmeölverföringen blev dålig, så jag fick helt enkelt leta rätt på en tunn plåt (koppar ?) och rulla runt spetsen och sen trycka i den, då blev värmeöverföringen bättre.

..Ska ha den lödpennan kvar nånstans, med tejpad bakelit där det blev en spricka.. nu använder jag en wellerstation, eller snarare tre stycken (En i lödhörnan, en i garaget och en i RC-hörnan)


Jag skulle f.ö behöva en wellersvamp av "stora" modellen, min är riktigt risig.. däremot har jag ett antal av den äldre mindre modellen (till de gamla lödstationerna med polskruvar och integrerat lödställ)
Skriv svar