Batteripack till elcykel

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Nimrod_pro
Inlägg: 91
Blev medlem: 21 september 2006, 20:31:53
Ort: Västervik

Batteripack till elcykel

Inlägg av Nimrod_pro »

Någon som har erfarenhet kring batteripack till cykel som är uppbyggda på 18650 celler? Har ett batteripack som antagligen varit oladdat för länge och BMS systemet från Samsung har stängt av laddningen och uttag av kraft. Laddaren kör in 42v fram till mosfeten för laddning men laddchippet ger ingen utsignal att aktivera mosfeten.

Batteripacket är av modell sdi-3610e

Batteriet är ett 10 blocks batteri där varje block för närvarande har ca 3,437v, inget block som avviker i spänning.utan att ha dissekerat packet mer så borde varje block bestå av 4 parallellkopplade celler?

Hela batteripacket har en spänning på 34,4v

Läst att Samsungs original BMS kan vara körd när den väl går in i skyddat läge då laddkretsen har ett inbyggt flashminne och håller kvar minnet att det varit underspänning. Den inbyggda batterimätaren verkar fungera så BMS-kortet verkar inte helt dött.

Tänkte att ladda block per block om 18650 cellerna ligger på 3,437 volt och sedan montera att nytt BMS kort(om det strejkar)? Förslag på spänning och ström?

Någon som har erfarenhet vad den nedre gränsen är för att återuppliva en dött 18650 cell? Man ju undvika en brasa av 40st 18650

Tack på förhand

CJ
FormerMazda
Inlägg: 6076
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Batteripack till elcykel

Inlägg av FormerMazda »

Efter att ha skrotat åtskilliga makita-pack med just 18650-celler för att använda de som inte laddats ur helt så tycker jag 3,4V låter helt ok. Dom cellerna lär inte ha skadats, om du frågar mig.
BMSen kan jag inte uttala mig om hur just den funkar, men makitas BMS brickar paketet till slut, och det går inte att göra nåt då. Kanske din BMS också är brickad för gott, eller så vill den bara inte ladda när det gått ner sig under en gräns.

Ladda dina block blockvis, antingen med en laddare för LiPo, eller med ett labbagg som du kan ställa CC och CV på. Ställ in CV till 4,2V max, och CC till kanske 1-2A om du vill vara safe. Då kommer agget att ladda med konstant ström tills spänningen går upp och då gå över i spänningsbegränsning.
Gör detta på alla dina block, testa sen om BMSen är gladare. Är den inte det så är det nog bara byte som gäller.
Skriv svar