Bygge av bro.

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Bygge av bro.

Inlägg av swesysmgr »

limpan4all skrev:Jag har ofta funderat på om man borde eller inte borde lägga asfaltspapp ovanpå stål när man skall lägga på trä ovanför.
Skulle det minska eller öka risken för rostangrepp?

Samma sak gäller ju mellan syllarna och trallen på altandäck.
Genom trä och betong kan fukt vandra uppåt, pappen blockerar det. Stål har väl knappast det problemet men om fuktigt trä ligger direkt an mot det borde det rosta mer.

Papp mellan trä mot trä tror jag inte ger någon vinst om det inte är vindtätning eller liknande.

Rejält bygge med bron, antar stålbalk gör att man slipper mittstöden som flytande skräp fastnar i.
Användarvisningsbild
pstrand
Inlägg: 373
Blev medlem: 6 november 2010, 09:51:33
Skype: p.a.strand
Ort: Ljungsbro

Re: Bygge av bro.

Inlägg av pstrand »

Stålbalkarna är grundbehandlade, rostskyddsmålade så vi tänker inte lägga något mellan I-balk och körbanan. Däremot mellan gjutningen och balkarna lägger vi 10mm gummiduk.

Det tar upp en del rörelse och minskar slitaget på undersidan av balken.

[JimmyAndersson] Vi byggde en provisorisk bro för att kunna böra lättare saker från ena till andra sidan. Tyngre saker fick vi köra runt med lastmaskinen, 2 km.
Annars var det en balansakt att gå på stolparna. Jag överlät det till den yngre generationen :-)
Senast redigerad av pstrand 9 juli 2019, 17:07:20, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
pstrand
Inlägg: 373
Blev medlem: 6 november 2010, 09:51:33
Skype: p.a.strand
Ort: Ljungsbro

Re: Bygge av bro.

Inlägg av pstrand »

swesysmgr skrev:
limpan4all skrev:Jag har ofta funderat på om man borde eller inte borde lägga asfaltspapp ovanpå stål när man skall lägga på trä ovanför.
Skulle det minska eller öka risken för rostangrepp?

Samma sak gäller ju mellan syllarna och trallen på altandäck.
Genom trä och betong kan fukt vandra uppåt, pappen blockerar det. Stål har väl knappast det problemet men om fuktigt trä ligger direkt an mot det borde det rosta mer.

Papp mellan trä mot trä tror jag inte ger någon vinst om det inte är vindtätning eller liknande.

Rejält bygge med bron, antar stålbalk gör att man slipper mittstöden som flytande skräp fastnar i.
Vi slipper också ett mittstöd som fanns under gamla bron. På vintern brukade det kunna fastna is (kravade ihop sig) om kraftstationen stått still nått dygn pga. kyla.
Användarvisningsbild
pstrand
Inlägg: 373
Blev medlem: 6 november 2010, 09:51:33
Skype: p.a.strand
Ort: Ljungsbro

Re: Bygge av bro.

Inlägg av pstrand »

Kristihimmelsfärdshelgen avslutades med att vi grävde ut och byggde gjutformen på andra sidan ån. Vi hade tänkt att gjuta men upptäckte för
sent att Byggmax redan stängde kl 14.00
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Bygge av bro.

Inlägg av Lennart Aspenryd »

vart går rälsen? Och vilken spårvidd har den?
Användarvisningsbild
pstrand
Inlägg: 373
Blev medlem: 6 november 2010, 09:51:33
Skype: p.a.strand
Ort: Ljungsbro

Re: Bygge av bro.

Inlägg av pstrand »

Den går upp till sågen. Det finns en stockvagn där man lastar de stockar som ska sågas. Den dras upp med ett linspel.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
pstrand
Inlägg: 373
Blev medlem: 6 november 2010, 09:51:33
Skype: p.a.strand
Ort: Ljungsbro

Re: Bygge av bro.

Inlägg av pstrand »

Efter helgen fick vi göra paus ett tag. Vi har haft problem med ett läckage från dammen, ett träd som vi tog ner för 14 år sedan vars rötter ruttnat upp
och de har blivit som rör i marken.

Vi skulle fått hjälp redan i Augusti förra året med att täta men det är som det är med hantverkare :-)

Men plötsligt hände det. De ringde och ville komma med bara några dagars varsel.

30m3 lera (typ bentonit) från Korsberga levererades och ett gigantiskt hål grävdes upp vid dammen.
Användarvisningsbild
pstrand
Inlägg: 373
Blev medlem: 6 november 2010, 09:51:33
Skype: p.a.strand
Ort: Ljungsbro

Re: Bygge av bro.

Inlägg av pstrand »

Lite bilder på grävandet
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Bygge av bro.

Inlägg av Oskar »

Väldigt intressant tråd! Måste kolla in er sida med kraftverket, låter som rolig läsning. Äga eget kraftverk låter som rena drömmen .. kanske, ända tills man drabbas av byråkratin kring det. Ni är inte jagade att riva dammen för fiskets skull?
Användarvisningsbild
pstrand
Inlägg: 373
Blev medlem: 6 november 2010, 09:51:33
Skype: p.a.strand
Ort: Ljungsbro

Re: Bygge av bro.

Inlägg av pstrand »

Nja, man vet ju aldrig med myndigheter. Vi har en vattendom daterad 1953 med tillstånd för att bedriva sågverksamhet och elproduktion,
men vad det betyder i förlängningen vet man inte. Vi har ju inget vandringshinder för laxöring och dom kan utan problem passera förbi oss.
Användarvisningsbild
pstrand
Inlägg: 373
Blev medlem: 6 november 2010, 09:51:33
Skype: p.a.strand
Ort: Ljungsbro

Re: Bygge av bro.

Inlägg av pstrand »

Efter tätningen av dammen så kom nästa utmaning... Leverans av ny 3D skrivare. Vad ska man prioritera :humm:

Bygga bro eller leka med 3D skrivaren (CR 10 Pro).

Började skriva ut några testbitar med bra resultat och sedan gav jag mig på att skriva ut löphjulet till en francis turbin.

1 dag och 20 timmar.. Och vad händer... Efter ca 1 dag och 17 timmar kraschar Cura... :twisted:

Bättre att bygga bro.. :D :D
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Zhorts
Inlägg: 217
Blev medlem: 15 augusti 2011, 14:42:03

Re: Bygge av bro.

Inlägg av Zhorts »

Varför välja? Varför inte 3D-printa bron? :D

Rolig, ovanlig tråd! Följs med intresse. Man använde alltså ån för att flotta timmer, som man drog upp sista metrarna på rälsen?
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Bygge av bro.

Inlägg av tecno »

Efter ca 1 dag och 17 timmar kraschar Cura...
Är väl din CR-10 som har ballat ur, Cura har ju inget med detta att göra i det läget.
Användarvisningsbild
pstrand
Inlägg: 373
Blev medlem: 6 november 2010, 09:51:33
Skype: p.a.strand
Ort: Ljungsbro

Re: Bygge av bro.

Inlägg av pstrand »

Nja, jag vet inte det. Programmet terminerade utan nått felmeddelande, så jag tror inte att skrivaren initierade det. Kan ju vara ett Windows problem också. Vem vet..

Satt vid datorn när det hände och skrivaren kunde jag köra igen utan att starta om den.

Jag skrev ut från Cura, inte från ett SD-kort.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Bygge av bro.

Inlägg av tecno »

Så du kör nån sorts drop-feed från Cura? Vilken version?

Har aldrig stött på att man kör så, allt g-kod laddas ju ner till skrivarens minne och körs därifrån.
Skriv svar