Deckel FP2 renovering

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32513
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av säter »

Ska man ha riktig hjälp, då måste man åka till fabriken personligen.
Det gjorde jag vid Boehringer-fabriken.

Men en enkel plåtbit lär väl gå att fixa på egen hand.
Jag har inte förstått funktionen med plåten riktigt.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av mrfrenzy »

Jag har en postadress i Tyskland via mygermany och talar flytande tyska. Har aldrig misslyckats att köpa något på det viset. Om delen inte är alltför tung hår det att få hem till rimligt pris. Kan agera ombud om du vill.
DennisCA
Inlägg: 2247
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av DennisCA »

Ja delen ifråga kan j inte väga mer än 10-30 gram och passa i ett kuvert. Jag vet ju dom skickar delar internationellt och svarar på engelska förfrågningar via ebay. Har säkert handlat av dom 5-6ggr nu och har några delar till jag tänkte beställa via nätet.

Varför dom inte ids svara nu gör ju en konfunderad.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43147
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av sodjan »

Just den prylen finns alltså inte i deras eBay sortiment?
Kanske fråga genom en annons för en annan pryl?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av mrfrenzy »

Han som talar engelska kanske är på semester eller har slutat.

Inte ovanligt att tyskar, fransmän och spanjorer ignorerar förfrågningar på engelska.

Dom tjänar mer på att hjälpa fyra kunder som kan språket än att lägga massa tid på översättningar med risk för missförstånd till en utlänning.
DennisCA
Inlägg: 2247
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av DennisCA »

Frågade via ebay och fick ett svar men sen blev det helg, kanske jag får svar igen på måndag. Men blev trött på att vänta och köpte för 15 euro en skiva med 0,4mm kolstålsplåt jag hittade på ebay. Känns lite absurt det ska va enklare att köpa från ebay än nånstans i Vasa.


Fortsätter demontera den här delen "long reach head" kallas den på engelska, det är vad den vertikala spindeln monteras i.

Bild

Bild

Bild

Jag skulle dra av det här kugghjulet men min avdragare passade inte
Bild

Eftersom jag inte kom vidare på det skedet började jag förbereda dessa delar för målning.
Bild

Bild

Nån dag senare efter vi åkt in till stan så kom jag hem med en mindre avdragare
Bild

Här är komponenterna innuti
Bild

Jag ville ta upp detta eftersom det hade kanska mycket ljud men jag ser inget fel nånstans,Kullagren känns lite lösa, dom kanske är slitna eller så är det för det fanns inte nästan något fett kvar i dom. Finns en fetnippel ovanpå så man kan trycka in fett som landar på kugghjulet. Planen är väl att fettet ska migrera till resen av grejerna på något vis.

Det främre lagret är ett SKF 6007 och det bakre är ett rullager av märket FAG NU 204 E. Jag är inte säker hur fett ska komma till dessa och undrar om det inte vore bättre att byta ut dom mot helt förseglade lager.

Bakom rullagret sitter också ett axialkullager.
DennisCA
Inlägg: 2247
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av DennisCA »

Nu har jag preppat och målat delarna men det var litet jobbigt, färgsprutan hade satt igen trots jag rengjorde den noggrannt förra gången, testade t.om. före med thinner och det såg OK ut men gick riktigt dåligt i början då jag sprutade färgen, så färgen fick alldeles för mycket "orange peel" tyckte jag. Nåja det är bättre än innan. Kanske jag köper mera färg imorgon.

Bild

Bild

Bild
DennisCA
Inlägg: 2247
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av DennisCA »

Jag var inte nöjd så idag köpte jag mera färg och bättrade på. Inte perfekt ännu heller men jag tycker det blev bättre. Det är kanske svårt att se på bilderna. Sen då den torkat blir den mattare också så slutresultatet ser man inte före flera timmar.

Bild

Bild
tingo
Inlägg: 285
Blev medlem: 17 maj 2017, 17:55:40
Ort: Oslo, Norge

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av tingo »

Ser vakkert ut så langt!
DennisCA
Inlägg: 2247
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av DennisCA »

Tack!

Idag plockade jag isär den vertikala spindeln

Bild

Bild

Det röda grejset hade mig oroad först, påminnde lite om rost och det vore typ det värsta som kunde hända...

Bild

Men allt ser ut att vara i bra skick, inga skador som jag kan se. Spindelhuset / yttre lagerhuset:

Bild

Bild

Frässpindeln / inre lagerhuset:

Bild

Lite snabb rengöring:
Bild

Funderar på vad jag ska dränka lagerrullarna i, vanligt fotogen biter inte så bra här det vet jag, funderar på thinner, eller kanske diesel. Diesel (och bensin) är väl OK med rödmetaller så.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av tecno »

Diesel och låt ligga ett bra tag.
DennisCA
Inlägg: 2247
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av DennisCA »

OK rengjort alla delarna och sen monterade jag ihop den igen torr för att testa spelet, enligt de instruktioner jag följer. Spelet mäter man genom att lägga en indikator längst ute på spindeln, den del som sticker ut, sen rör man den åt sidan och kollar hur mycket spel det är utan fett. 0,01 - 0,015mm spel får det vara och jag lyckades bara mäta 0,006mm med min extra noggranna mätklocka. Det låter så bra jag undrar om jag gjort något fel.

Bild

Jag fick rigga upp det såhär, planskivan kom till nytta. Sen håller jag ner spindelhuvudet mot planskivan och för på spindeln, upp och ner, sen roterar jag och provar samma på olika positioner, det är samma spel runt, det betyder att spindeln är rund och har inte slitits oval i form.

Bild

Bild

Bild

Bild

Den där lilla tuben med fett kostade 25 euro.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av tecno »

Jo prima fett kostar, svider bara en gång ;)
DennisCA
Inlägg: 2247
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av DennisCA »

Jag har monterat ihop det vertikala spindelhuvudet igen, det är synd att vissa av delarna på det är så illa åtgångna. Passar inte in med resten av huvudet. Vissa har jag försökt piffa upp lite men det blev som det blev.

Pinolrörelsen är som smör jämfört med tidigare, då kändes det som det var partiklar i mekanismen och den var trög. Bilden visar pinolen längst ner, jag tror jag har ca 65mm rörelse, det är väl OK, många fräsar har ingen pinol alls.

Bild

Bridgeport maskiner har en väldigt lång pinolrörelse men en Bridgeport är också en maskin som väger ungefär lika mycket som en Deckel och tar mera utrymme. Men den klarar av mindre än hälften av materialavverkningen. Bridgeporten är en flexibel design, och då inte menat i positiv bemärkelse... En av orsakerna jag sökte just en FP1 eller FP2, väldigt mycket kapacitet i litet paket.

En av de illa medtagna delarna är visarna som visar hur långt pinolen har rört sig, även spaken som man låser pinolen med var riktigt skadad men den lyckades jag fila och polera till på svarven. Vet inte hur dom lyckats. Jag skulle vilja göra om delarna nån gång, eller köpa nya. Kunde svarva om de existerande delarna, det har jag gjort på flera delar för att svarva bort skadade ytor. Men i detta fall skulle siffrorna som visar pinolrörelsens längd försvinna, men jag vet inte hur mycket nytta man har av dom. Vore intresserad av en mini-DRO istället till pinolen.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av X-IL »

Trist med slitaget på delarna men så länge det fungerar ändå kan du ta de delarna efter hand. Imponerad över att du orkar gå igenom den så grundligt.
Skriv svar