Kan programmvara repareras?

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Kan programmvara repareras?

Inlägg av Spisblinkaren »

breflabb skrev:Ett konkret svar till roger.
Du var inne på SIM kortet i början, och det kanske inte var så dåligt tänkt.
Jag har nämligen en Nokia visserligen så kallade smrtphon som är två år gammal
och den betedde sig på ungefär samma sett efter bara fem månader.
Och efter många veckors irritasion så plockade jag ut SIM kortet och fick se
laminatet nästan genomborrat av allt för stort tryck. Tricksade med laminatet och
fick ihop hålen (nästan) sen dess har den fungerat felfritt.
Så poängen är att felet kan ligga i hållaren eller SIM kortet
Menar du alltså att det kan vara "glappkontakt" ändå på nåt skumt sätt?

Min teori är dock att det inte är det för om "ingen nätaccess" kan lagas av en enkel omstart så indikerar det för mig att det inte är nån glappkontakt utan processorn som går vilse.

Den stänger slumpmässigt av sig emellanåt också (typ två gånger om dagen), inte heller nån direkt glappkontaktmekanism, eller hur?

På senare tid har den också börjat tappa datuminställningarna typ varannan dag, här kan man misstänka batteri-glapp men jag är tveksam ty telefonen är hårt tejpad av både kontorstejp och silvertejp nuförtiden :D

Nej, jag tror att mjukvaran är korrupt och jag vill fortsätta diskutera det.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Kan programmvara repareras?

Inlägg av Spisblinkaren »

Nerre skrev:Det är ju just såna där grejer som de som designar moderna processorer tänker på.

Men även många väldigt tidiga processorer så var kod och data separarerade, helt enkelt eftersom det var olika ordlängd. Instruktionerna kunder vara 12 bitar men data bara 7. Dessa måste då onekligen lagras i olika minnen och det finns alltså ingen möjlighet för data att skriva över kod.

Det var när man började läsa in programvara till samma minne som man lagrade data i som det kunde hända. Men där använder man idag alltså "memory management" i processorn, som ser till att separera data från kod (och även separera processer från varandra, så en process inte kan läsa eller skriva data som hör till en annan process).

https://en.wikipedia.org/wiki/Memory_management_unit

Nyckeln är väl främst om data och kod adresseras av samma adressbuss. Har de separata adressbussar så är det omöjligt att skriva över kod med data.

Delar de adressbuss och processorn saknar "memory management" så finns risken att kod skrivs över med data, men det beror då på buggar och borde ge rena krascher och hängningar snarare är instabilitet.
Du skriver bra Nerre, väldigt sakligt och intressant (HUGGBÄVERN kanske kan ta sig en titt på hur man diskuterar).

På bussen idag spånade jag på följande enkla (för att göra det begripligt) mikrodatorsystem:
1) PROM, detta kan också kallas programminne för här ligger den utbytbara "permanenta" programkoden.
2) EPROM, detta kan också kallas systeminställnings-minne (E låter vi här bara indikera att det är raderbart)
3) RAM, här lagras mest alla (flyktiga) variabler (i modern tid laddas väl också programmen in här för exekvering men på 6809-tiden tror jag BARA variabler existerar i RAM, variabler plus en liten stack för hopp-adresser och registerstatus).

Jag vet inte riktigt vad jag snackar om här men ungefär :)

Om vi nu tittar på en omprogrammering av EXAKT samma programkod så borde inte det hjälpa för dom permanenta variablerna nås inte, dom befinner sig ju i ett annat "block" (läs adressarea ty fysiskt ett annat minne dvs EPROM).

Fast om PROM och EPROM slås ihop så kan vi få problem, vi får problem om det går snett men vi får det bra och det inte gör det för då kommer alla systeminställningar programmeras till fabriksdefault.

Säg att det går bra, då har vi fräscha systeminställningar efter en omprogrammering av EXAKT samma programvara.

Nu är bara frågan VARFÖR vi behöver det?

Jag är nämligen säker på att min kära Nokia kan fås att fungera med hjälp av en omprogrammering.

Tricket är bara att klura ut mekanismen.

Eftersom ditt argument Nerre med olika bussbredder osv pekar på två i princip fysiskt sett helt olika minnen så ska inte EPROM kunna skrivas över av programmet i PROM.

Fast i regel tror jag att man istället pagear minne dvs PROM får en adress-area och EPROM en annan dvs dom kommer (naturligtvis) sitta på samma adressbuss vilket gör att de inte kan accessas samtidigt.

Då blir i praktiken PROM och EPROM olika fysiska enheter, gemensam adressbuss bara.

Fast det måste ju vara nåt fel med mitt EPROM i detta fallet för telefonen har fungerat klanderfritt i nästan tio år för att på senare tid bara dumma sig.

Men hur blir det fel på EPROM?

MVH/Roger
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Kan programmvara repareras?

Inlägg av TomasL »

De har en begränsad livslängd.
Dessutom är det sannolikt inte eprom utan mer troligt flash.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Kan programmvara repareras?

Inlägg av Spisblinkaren »

Ödmjukt sagt Tomas, men jag avsåg mest principen för självklart är det flash som gäller idag.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Kan programmvara repareras?

Inlägg av breflabb »

Jag skall inte gräva mig jätte djupt eftersom jag inte är en jätte fena på all teori(lite kan jag)
är mest praktiskt lagd. Men vill iallafall kort berätta att vi hade en hel del problem
med EEPROM typ 24c.... på Tv apparater och som kunde uppvisa en hel del skumma fel.
Även på LCD/LED kunde uppvisa underliga fel. Samsung hade fel på en hel del modeller
för 7-10 år sedan. Förklaringen Samsung gav var att minnet blev kurrupt pga att
det samlade på sig massor med skit. Minnena kom helt tomma och efter bytet är allt OK.
Så vist kan dom olika minnena orsaka mycket skumma fel.På vissa andra fabrikat var man
tvungen att beställa förprogramerade annars fick man inte igång. :humm:
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Kan programmvara repareras?

Inlägg av Spisblinkaren »

Kul inlägg breflabb!

Jag tror att ju större minnesarea man har desto större är risken för bitfel.

Man tjänar nog alltså på att hålla nere minnesmängden.

Lite tycker jag detta låter som regelrätt statistik dvs att om 1 av 100000 inte fungerar så fungerar ett minne på <100000 klockrent men om samma process genererar 1M så har vi genast 10 fel.

Dvs man borde på alla sätt tjäna på att hålla nere minnesmängden.

MVH/Roger
Senast redigerad av Spisblinkaren 7 juli 2019, 21:27:04, redigerad totalt 1 gång.
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Kan programmvara repareras?

Inlägg av Nerre »

Det är ju så att minnen kan påverkas av kosmisk strålning. Vi översköljs ju hela tiden med en massa bakgrundsstrålning från rymden, och den passerar ju också halvledare. I människor kan den påverka atomerna i DNA så det skapas cancerceller, och i halvledare så kan den göra att en etta blir en nolla.

Men sannolikheten för detta är ju extremt liten.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Kan programmvara repareras?

Inlägg av Spisblinkaren »

Säg att du har rätt.

En icke-flyktig variabel (systeminställning) skulle då få ett värde som kanske inte tillhör den definierade mängden typ att en fyr-bitars variabel ju har 16 värdemöjliheter MEN att kanske bara 10 är definierade så när den kosmiska strålningen kommer så intas ett av dom sex värdemöjligheterna som inte är definierade och processorn går vilse?

Så kan det faktiskt vara.

Dvs om inte precis alla bit-kombinationer är definierade och vi plötsligt får en odefinierad kombination, hur skall då processorn veta hur den skall bete sig?

Gäller egentligen också min kollegas kommentar om att arrayer måste vara storleksdefinierade för om dom inte är det kan dom svämma över och skriva över nästa variabel.

Jag tror vi är en liten bit på väg med att förstå detta.

MVH/Roger
PS
Min Nokia är så busig och skadad att jag snarast kommer avveckla den, kanske så tidigt som i morgon för jag behöver bara köpa en Comviq-laddning av Ericsson T28s sen är jag på banan igen. Har förresten knappat in dom få men goa kompisarna jag har (14st inklusive familj) och det var användargränssnitt-mässigt aslätt, tror inte många moderna telefoner kan skryta med det. Fast alla kontakter blev med stor bokstav vilket jag tycker är perfekt för varför hatta med små bokstäver?
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Kan programmvara repareras?

Inlägg av Nerre »

Med moderna telefoner behöver man inte knappa in kontakterna på nytt, de flyttas med automagiskt:) I alla fall om man ställt in att de ska synkas mot "molnet". För Android-telefoner så kan man synka alla kontakter mot Gmail (så man har både e-post och mobilnummer till dem där, dessutom man man lägga in en bild på dem och man kan ha flera olika telefonnummer för varje kontakt, t.ex. jobb, hem, privat osv).

Det går ju också (eller gick i alla fall förr, har inte testat på säkert 10 år) att lagra ett visst antal kontakter på SIM-kortet, så de följer med när man flyttar det till en ny telefon.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Kan programmvara repareras?

Inlägg av TomasL »

rogerk8 skrev:Kul inlägg breflabb!

Jag tror att ju större minnesarea man har desto större är risken för bitfel.

Man tjänar nog alltså på att hålla nere minnesmängden.

Lite tycker jag detta låter som regelrätt statistik dvs att om 1 av 100000 inte fungerar så fungerar ett minne på <100000 klockrent men om samma process genererar 1M så har vi genast 10 fel.

Dvs man borde på alla sätt tjäna på att hålla nere minnesmängden.

MVH/Roger
Nej faktiskt inte. Det handlar om antalet skrivningar till minnet. Ju mindre mängd minne desto större slitage.
Det handlar naturligtvis inte om programminnet utan dataminnet.
I processorer utan mmu så är ofta data statiskt allokerat dvs minnesadresserna ändras aldrig. Och en variabel som skrivs ofta sliter ut dessa minnesceller. Placeringen bestäms vid kompileringen. Och vid en uppdatering, eftersom programmet blivit omkompilerat ändras adresserna.
Dock ligger naturligtvis det fysiska felet kvar och genererar helt andra typer av fel.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Kan programmvara repareras?

Inlägg av Spisblinkaren »

Nerre skrev:Med moderna telefoner behöver man inte knappa in kontakterna på nytt, de flyttas med automagiskt:) I alla fall om man ställt in att de ska synkas mot "molnet". För Android-telefoner så kan man synka alla kontakter mot Gmail (så man har både e-post och mobilnummer till dem där, dessutom man man lägga in en bild på dem och man kan ha flera olika telefonnummer för varje kontakt, t.ex. jobb, hem, privat osv).

Det går ju också (eller gick i alla fall förr, har inte testat på säkert 10 år) att lagra ett visst antal kontakter på SIM-kortet, så de följer med när man flyttar det till en ny telefon.
Intressant!

Zoomar genast in på din sista kommentar, jag har som praktisk regel att INTE lagra kontakter i telefonminnet, min Nokia gör preliminärt alltid det men jag flyttar dom alltid till SIM, detta för att helt enkelt undvika kaoset om telefonen skulle totaldö, gör den det så kan jag ju bara flytta SIM till den nya telefonen och enklare än så kan det inte bli.

Att blanda in moln och annat modernt "skit" tycker jag bara är trams, ju mer avancerade system man har desto mer tigger man om problem.

Hopas du inte tar illa upp :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Kan programmvara repareras?

Inlägg av breflabb »

På gamla Ericsson K810 med flera kunde man välja att spara kontakterna
på SIM, men på dom här så kallade "Smarta" telefoner verkar det inte gå.
Iallafall hittar inte jag någon inställning på Android (Nokia).Är det någon som vet så
hör av dig. Trots allt så var det enklare förr
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Kan programmvara repareras?

Inlägg av Spisblinkaren »

Ursäkta sent svar.

Men med min Nokia kan man välja vart man vill spara telefonnumret, initialt sparas det i telefonminnet men det är mycket enkelt att välja "flytta kontakt" varvid det hamnar på SIM.

Att inte ha kontakterna på SIM tycker jag är "livsfarligt", idag finns det visserligen moln och annat högteknologiskt trams för hur säker är egentligen (avancerad) teknik?

Jag förlorade till exempel den sista strimma till kontakt med min far för jag skällde ut honom å det grövsta när jag inte fick några svar på mina sms över en jul/nyår.

Visade sig att han visst hade skickat meddelande (hela tre stycken) men att dom inte hade kommit fram.

Nu har jag således fullständigt tappat kontakten med min far, allt pga att teknik inte fungerar (ibland), visst det kan vara skit bakom spakarna men jag tror inte det, speciellt om man kanske bara gör reply.

Så numera är jag mycket skeptisk till teknik, ju enklare det är desto mer sannolikt är det att det fungerar, tycker jag.

Vill annars bara summera vad som sagts angående varför omladdning av EXAKT samma mjukvara faktiskt kan laga saker:
1) Kosmisk strålning slår ut en minnescell eller två, osannolikt men verkar kunna hända (starkaste argumentet, från Nerre)
2) Slitage (mekanism okänd, TomasL menar dock detta)
3) Tappat minne (glatt argument som jag fått av bekant när hon frågat i affär varför fjärren slutat funka, mekanism okänd).
4) Överskrivning av nästkommande variabler pga arrayer med ospecade storlekar (kollega berättat)

MVH/Roger
PS
Min kära Nokia självdör ett par gånger om dan, tappar datuminställningarna ett par gånger om dan samt tappar nät-accessen ett par gånger om dan. Det ENDA jag behöver göra är att starta om telefonen. Kan således knappast handla om glappkontakt utan mer att processorn går vilse på nåt sätt DVS att programmet har blivit korrupt.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Kan programmvara repareras?

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Om det hjälper dig över den förlorade faderskontakten tycker jag absolut att du skall anklaga både hårdvara och mjukvara.
Som vi såg i fjol är det ju dessutom svårt att ta sig ut till ön!
farskost
Inlägg: 454
Blev medlem: 17 april 2006, 19:55:21
Ort: Mölndal

Re: Kan programmvara repareras?

Inlägg av farskost »

Jag tycker inte du kan utesluta glapp eller annat hårdvarufel för att det fungerar efter omstart. Det är mycket möjligt att något glappar eller att en matningspänning blir för låg vilket kan leda till att processorn hänger sig.
Skriv svar