Var hittar jag dessa kondensatorer?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Elektroholist
Inlägg: 93
Blev medlem: 29 maj 2007, 15:04:18
Ort: Stockholm

Var hittar jag dessa kondensatorer?

Inlägg av Elektroholist »

Den guldfärgade är av märket ROE och har en speciell fot med tre fästen och en pigg i mitten. De finns på ebay av olika värden men just dessa har jag inte funnit. 47 mF, 385V.

Den andra är av foliefilmtyp. Samma sak där att jag hittar rätt modell men inte exakta värden (fram och baksida avbildad). Tex beteckningen MP3 är på de jag finner följt av tex Y2 eller X2 men så står det inte på min och jag vet inte riktigt vad det står för. På Conrad får jag inte upp någon med dessa värden.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
nifelheim
Den första
Inlägg: 2318
Blev medlem: 27 mars 2008, 22:31:16
Ort: stockholm

Re: Var hittar jag dessa kondensatorer?

Inlägg av nifelheim »

X2 syns ganska tydligt på din konding :-)
nifelheim
Den första
Inlägg: 2318
Blev medlem: 27 mars 2008, 22:31:16
Ort: stockholm

Re: Var hittar jag dessa kondensatorer?

Inlägg av nifelheim »

den första går ju bra med mer än 385V också bara den får plats
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Var hittar jag dessa kondensatorer?

Inlägg av Henry »

Om den nu inte är stor som en kolaburk så är 47mF och 385V inte illa pinkat för den lilla storleken som den ser ut att ha. :)

Piggarna är till för fasthållning, ev kanske även elektriskt, men det går att se där den satt annars. Går att använda vilken som bara man säkrar den så den inte kan röra sig så mycket om den nu sitter i något som rör sig mycket eller så.

0,22µF, 250V, X2 (eller högre spänning) är standardvärden och finns i mängder. Conrad är dock kanske inte direkt stället med flest varianter men tex ELFA har annars mängder av rätt värden och säkert även elektrolyten.
ConnyK
Inlägg: 186
Blev medlem: 26 januari 2009, 18:21:10

Re: Var hittar jag dessa kondensatorer?

Inlägg av ConnyK »

Om jag inte minns helt fel så märkte dom kondensatorer MFD för länge sedan och stod för MicroFarad = moderna kondensatorer kör med µF så det är samma
47MFD=47µF

/Conny
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Var hittar jag dessa kondensatorer?

Inlägg av Henry »

Jo jag är fullt medveten om det och det jag menade med min smiley att det var skämtsamt menat.

En elyt på 47 mF och 386V eller så hade nog som sagt minst fått vara stor som en kola burk om ens det räckt, lite mindre för intermittent bruk.
Elektroholist
Inlägg: 93
Blev medlem: 29 maj 2007, 15:04:18
Ort: Stockholm

Re: Var hittar jag dessa kondensatorer?

Inlägg av Elektroholist »

nifelheim skrev:den första går ju bra med mer än 385V också bara den får plats
Det gäller väl iofs även filmkondingen, så länge den har måtten?

Sedan står det också "W7" på den. På andra liknande kan det stå något helt annat där.
Elektroholist
Inlägg: 93
Blev medlem: 29 maj 2007, 15:04:18
Ort: Stockholm

Re: Var hittar jag dessa kondensatorer?

Inlägg av Elektroholist »

Henry skrev:Om den nu inte är stor som en kolaburk så är 47mF och 385V inte illa pinkat för den lilla storleken som den ser ut att ha. :)

Piggarna är till för fasthållning, ev kanske även elektriskt, men det går att se där den satt annars. Går att använda vilken som bara man säkrar den så den inte kan röra sig så mycket om den nu sitter i något som rör sig mycket eller så.

0,22µF, 250V, X2 (eller högre spänning) är standardvärden och finns i mängder. Conrad är dock kanske inte direkt stället med flest varianter men tex ELFA har annars mängder av rätt värden och säkert även elektrolyten.

Burken (Norrlands Guld Elektrolyt Special ;)) är 4 cm hög. Elfa hade inte några av de här två, inte i det utförandet i alla fall. Jag ville mest se om jag kunde hitta just de modellerna innan jag väljer något annat utförande.
Senast redigerad av Elektroholist 19 juni 2019, 07:55:36, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Var hittar jag dessa kondensatorer?

Inlägg av breflabb »

På närmaste TV Service ( om det finns några kvar ) kan du hitta sådana
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Var hittar jag dessa kondensatorer?

Inlägg av Henry »

Jag ville mest se om jag kunde hitta just de modellerna

Ok, då är jag med.
ConnyK
Inlägg: 186
Blev medlem: 26 januari 2009, 18:21:10

Re: Var hittar jag dessa kondensatorer?

Inlägg av ConnyK »

Henry skrev:Jo jag är fullt medveten om det och det jag menade med min smiley att det var skämtsamt menat.

En elyt på 47 mF och 386V eller så hade nog som sagt minst fått vara stor som en kola burk om ens det räckt, lite mindre för intermittent bruk.
Det förstod jag och tyckte det var en rolig jämförelse :-)
Tänkte mest om inte TS visste, vet inte hur mycket TS kan
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5720
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Var hittar jag dessa kondensatorer?

Inlägg av rvl »

Sorry fortsatt offtopic.
För att inte tala om ifall det varit 47 MegaFarad 385 Volt i den storleken... Hur långt skulle man köra elbil på en laddning, om man packade bilen full med såna? :rofl
Elektroholist
Inlägg: 93
Blev medlem: 29 maj 2007, 15:04:18
Ort: Stockholm

Re: Var hittar jag dessa kondensatorer?

Inlägg av Elektroholist »

Den stora elyten har de inte längre i handeln men vilken den ska ersättas med beror på om det är för AC eller DC-applikation. Det kan jag inte se tyvärr. Den sitter iaf på en nätdel.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5443
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Var hittar jag dessa kondensatorer?

Inlägg av anders_bzn »

Om du ersätter den med något annat så de upp! Det var ganska vanligt att man använde de tre benen som bygel på kortet. Löder man dit en kondensator med bara två ben kan man få bygla ihop med kablar.
Elektroholist
Inlägg: 93
Blev medlem: 29 maj 2007, 15:04:18
Ort: Stockholm

Re: Var hittar jag dessa kondensatorer?

Inlägg av Elektroholist »

Ok men går det se på kondingen om den är en VAC opolariserad eller DAC? hur får man veta det annars?
Skriv svar