Installera USB3 drivrutiner i windows utan tangentbord (NUC)

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
bobobo
Inlägg: 677
Blev medlem: 10 november 2007, 22:18:30
Ort: Kungsbacka

Installera USB3 drivrutiner i windows utan tangentbord (NUC)

Inlägg av bobobo »

Jag hade en några år gammal dator med windows 7. Moderkortet gick sönder och jag har köpt en ny Intel Nuc Celeron (nuc5cpyh).
Jag flyttade över hårddisken till den nya datorn (SSD disk) och hade problem med att windows inte bootade pga tidigare kördes disken som IDE men nya nuc'en endast har stöd för ACHI och windows var ju kvar i "IDE-mode". Det problemet kom jag runt genom att koppla disken i ett externt usb-kabinett och koppla till en annan dator där jag gick in och modifierade några registernycklar i den befintliga w7 installationen. Därefter så bootar datorn nu fint och kommer till windows inloggningsskärm.

MEN w7 har inte några drivrutiner för usb3 och Nuc har bara usb3 portar så jag kan inte använda varken tangentbord eller mus.

Hur kan man göra för att få in usb3 drivrutiner i denna windowsinstallation?

Det finns massa guider på nätet hur man lägger till usb3 drivrutiner till ett w7 installationsmedia, men jag vill ju inte installera om systemet utan försöka bibehålla installationen som finns...

Datorn har fast IP-adress och fjärrskrivbord aktiverat, så jag tänkte jag kunde löst det den vägen men jag får ingen kontakt så jag misstänker att det är drivrutinsproblem även med nätverkskortet, men det är ju svårt att felsöka utan tangentbord....

Några idéer?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Installera USB3 drivrutiner i windows utan tangentbord (

Inlägg av JimmyAndersson »

Det var klurigt... :)

Du skulle kunna prova att på något vis köra den installationen i någon virtuell dator/emulator. Då borde du kunna använda mus och tangentbordet på den datorn som kör emulator-programmet.
Nåt sånt.. :)

Egentligen bör man inte behålla installationen när man byter moderkort till något som inte är likadant som det gamla. Man kan få problem med att t.ex de gamla drivrutinerna för moderkort ligget kvar. Men det vet du redan. :)
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Installera USB3 drivrutiner i windows utan tangentbord (

Inlägg av mrfrenzy »

Jo precis som Jimmy är inne på, jag har använt denna metod tidigare:
Starta Virtualbox, skapa en ny virtuell maskin för Windows 7 64-bit och följ guiden
Sen går du in i inställningarna och tar bort den virtuella disken, lägg istället till din fysiska disk som är ansluten via SATA, USB eller liknande.
Har du rätt inställningar för diskcontroller och chipset så kommer installationen starta i virtualbox från din disk.
Får du stopfel så använd opengates för att nolla ide-drivrutiner.

Ett annat alternativ är att ansluta ditt mus och tangentbord på USB2-kontakten som sitter inuti burken
Additional Headers: 2x USB2.0, AUX_PWR
USB Configuration: 2x front and 2x rear USB 3.0; 2x USB 2.0 via internal headers
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Re: Installera USB3 drivrutiner i windows utan tangentbord (

Inlägg av Micke_s »

På min är det molex picoblade som de har använt som kontakter för USB 2.0
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Re: Installera USB3 drivrutiner i windows utan tangentbord (

Inlägg av Micke_s »

Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Installera USB3 drivrutiner i windows utan tangentbord (

Inlägg av Icecap »

Har haft exakt samma problem på mitt förra jobb. Min lösning var att slipstreama in USB3-drivrutinen i installationsfilerna. Alltihop lade jag sedan i ett USB-minne för enkel användning.

Fungerade perfekt till ett klappträ raderade USB-minnet.

Själva slipstream'ingen var inte så svår men det behövdes en del extra diskplats och lite tid samt lite program för att plocka isär och samla installationsfilerna.
bobobo
Inlägg: 677
Blev medlem: 10 november 2007, 22:18:30
Ort: Kungsbacka

Re: Installera USB3 drivrutiner i windows utan tangentbord (

Inlägg av bobobo »

Tack för era svar. Flera bra svar som jag inte hade kunnat komma på själv.

Tyvärr hade jag ingen möjlighet att fixa kontakt till den lilla picoblade headern för usb2 och min usb-sata adapter trivdes inte riktigt med min dator och den aktuella disken. Jag hade full access till disken från min laptop, men bara i c:a 2 min sedan försvann disken och blev en okänd enhet i enhetshanteraren, i- och urkoppling så fick jag två nya minuter. Det funkade för att göra registerhacket att ändra windows till AHCI men det räckte inte för att lyckas mounta disken i virtualbox. Jag hittade ingen lösning på detta problem (kanske för att kabinettet är billigt Deltaco-skräp...)

vPro remote management tror jag inte funkar på Celeron? (5th generation nuc)

icecap: Att slipstreama in drivrutiner på ett installationsmedia hjälper väl mig inte när jag redan har en os-installation som jag ville behålla?


Så nu blir det ominstallation istället (W10 för minsta strul)
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Installera USB3 drivrutiner i windows utan tangentbord (

Inlägg av Icecap »

Främst kan jag berätta att den interna USB-kontakten INTE är USB2. Ja, den ska vara det men är inte.

Jag skulle tro att om du slipstreamer in drivrutinerna och bootar på det medium MEN INTE OMINSTALLERAR kan du få USB3 att fungera.

Kanske en Live Linux dist?
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Installera USB3 drivrutiner i windows utan tangentbord (

Inlägg av swesysmgr »

Ladda ner usb3 skrivaren från Intel, kolla om den har en silent/ja till allt flagga. Kopiera drivaren till disken eller minneskortet och lägg en bat fil som anropar drivarens installera med rätt flaggor i autorun?

Otestad vild gissning :)
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Re: Installera USB3 drivrutiner i windows utan tangentbord (

Inlägg av Micke_s »

Icecap: Vad är portarna isåfall...USB 3.0 som saknar high speed datalinorna?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Installera USB3 drivrutiner i windows utan tangentbord (

Inlägg av mrfrenzy »

Det kan vara usb2-portar som är kopplade till samma chipset som usb3-portarna.
Då går det ju inte utan drivrutiner. Möjligen om man kan slå på legacy mode i bios.

Skaffar du en fungerande sata-adapter så kommer du lösa det med virtualbox.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Installera USB3 drivrutiner i windows utan tangentbord (

Inlägg av Icecap »

Jag var igenom hela djävla BIOS med legacy o allt - men inte fan om den kom igång.
Kan vara en USB2 som sitter på USB3 kretsen som mr. Frenzy föreslår.
Soap
Inlägg: 763
Blev medlem: 18 oktober 2003, 10:23:42
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Installera USB3 drivrutiner i windows utan tangentbord (

Inlägg av Soap »

Någon föreslog installation av drivers via autostart. Jag hade nog försökt få en autostart av någon form av fjärrstyrning. Finns vnc som inte behöver installeras utan körs rakt av. Då kan du komma åt maskinen och installera det du behöver. Är det en win7 pro så kan du ju köra remote desktop till den...
cjonash
Inlägg: 613
Blev medlem: 20 maj 2011, 08:53:58
Ort: Göteborg

Re: Installera USB3 drivrutiner i windows utan tangentbord (

Inlägg av cjonash »

Soap: Det förutsätter ju dock att nätverket fungerar, och som jag tolkar första inlägget så verkar det inte göra det. Sannolikt för att W7 inte heller har drivrutiner till det nätverkskort som sitter i NUC...

Hade samma problem själv, och enda lösningen jag fick att fungera var en ominstallation med modifierat installationsmedia.
Knappas
Inlägg: 148
Blev medlem: 26 november 2008, 16:51:09
Ort: Stockholm

Re: Installera USB3 drivrutiner i windows utan tangentbord (

Inlägg av Knappas »

Jag är relativt säker på att du kan lösa detta problem med hjälp av kommandot DISM (Deployment Image Servicing and Management).

Tyvärr har jag själv lite dålig koll på kommandot men skriver ändå här så du har något att söka på även om jag inte direkt kan visa hur man gör.
Det verkar vara en riktig verktygslåda för att kunna tvinga in drivrutiner, göra image-filer av diskar, skapa installationsmedia med nya drivrutiner m.m

Jag har en kollega som brukar använda det till väldigt mycket och jag vet att han just har tvingat in en USB3-drivrutin på en installation.

Det jag har förstått är att du först ansluter din disk (dit du vill installera USB3 drivrutinerna) på en annan maskin. Och sedan därifrån kör DISM för att installera drivrutinen på den anslutna disken. Men riktigt hur alla kommando-argumenten ska vara har jag tyvärr inte koll på.

Här är en länk: https://docs.microsoft.com/en-us/window ... dows-image
som verkar vara något i stilen.

Edit: Det går alltså att installera drivrutinerna på det redan installerade systemet som ligger på disken!
Har försökt att googla här nu, Tror att man kan ange den drivebokstav som disken har som image. Det behöve rinte vara en imagefil.
Typ: DISM /Image:L:\ /Add-driver:... om disken du försöker lägga till drivern till heter L:\ på maskinen du gör det på. L:\ är alltså där Windows-katalogen ligger om det finns fler partitioner.
Skriv svar