Bygga kraftig regulator till svets

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
M
Inlägg: 144
Blev medlem: 5 oktober 2008, 22:24:04

Bygga kraftig regulator till svets

Inlägg av M »

Jag har en MIG-svets som gått sönder.
Det verkar som kortslutning i rotor-omkopplaren (ström-regleringen) -som i sin tur gjort att trafon blivit överhettad och lack-isoleringen smält så det blivit kortslutning i den också.
Allt är kopplat på så sätt att vilka delar av primär-sidan som får ström & inte -avgör ström-styrkan ut.
Avancerad sak.

Jag funderar på att gör om det hela så jag kan använda svetsen igen -en regulator som styr ut-strömmen -från sekundären på trafon.

Jag har sökt massor men inget hittat & frågat bl.a. Texas instruments, m.fl. liknande företag, men ingen har någon lösning, de meddelar bara att de har ingen regulator för hundratals ampere.
Några har sagt att en sådan sak skulle ge enorma mänger värme.
Det stämmer, men det finns ju kraftiga transistorer, kyl-element & fläktar.

Trafon går att linda om, stor 3-fas-likriktare har jag, även ett kraftigt motstånd -till en A-meter på svetsen.
På mätaren -som mäter upp till 250A -står "60mV".
Jag antar att det betyder att vid spännings-fallet 60mV går det 250A genom mätaren.
Motståndet skulle isåfall vara på 0,24 milli-Ohm.

-Något bra förslag på krets man kan bygga?
Bör gå att reglera 40 - 250 Ampere, iaf runt 60 - 180 A.

-Hur hög ut-spänning behövs?
När jag kollar på andra MIG-svetsar så har de mellan 20 & 70 Volt, de större 20 - 40 Volt.

Jag kan inte köpa en annan svets, det har jag inte pengar till, därför vore det bra om någon av er kan hjälpa mig.

Tack på förhand! /M
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Bygga kraftig regulator till svets

Inlägg av grym »

kan du köra trafon nu på högsta effekten?

du kan göra som förr med pinnsvetsarna med centralmating, en stort djävla motstånd, rostfri plåt funkar

eller får man göra en pulskvotsmodulerad sak, finns ju en del riktigt biffiga transistorer som klara mer än 500v och några hundra A

jag hadde gått på motstånd
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Bygga kraftig regulator till svets

Inlägg av Henry »

Jag tror det var ST som hade en appnote jag hittade 2008 av ett förhållandevis enkelt ihopslängt schema för steglös effektreglering av mycket höga induktanser, som tex en svetstrafo är och som det faktiskt var ämnat för, medelst en lite speciell variant av vanlig fas vinkelstyrning. Byggde ett sådant för att kontrollera en mikrovågsugnstransformator steglöst från 0 - 2300W och som fungerade helt perfekt, finnas några få bilder på det i nedan länk så slipper jag ladda upp de här igen.

https://www.elektronikforumet.com/forum ... 4&start=61

Vet ej var jag har schemat på datorn och vet inte heller vad det är döpt som men borde rimligtvis gå att hitta på nätet, tror som sagt att det var ST.

---

En lite småkul grej om schemat var att versionen de hade så hade de satt en likriktarbrygga fel så allt blev kortslutet plus någon annan lika överraskande men viktig småmiss. Skickade ett mail till ST om dessa grejer och fick ett mail från deras tekniker som tackade så mycket och att de skulle ordna detta i nästa version. En dryg månad senare kom en ny version ut med detta fixat och mycket bättre kvalitet på allt så som datablad ser ut i dag.
rikkitikkitavi
Inlägg: 14821
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Bygga kraftig regulator till svets

Inlägg av rikkitikkitavi »

H.O
Inlägg: 5683
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Bygga kraftig regulator till svets

Inlägg av H.O »

>Allt är kopplat på så sätt att vilka delar av primär-sidan som får ström & inte -avgör ström-styrkan ut

Hmmm….. MIG-svetsning är väl i princip konstant spänning, strömmen blir vad den blir baserat på trådmatningen och utstick. Den befintliga omkopplaren väljer väl vilken lindning på trafon (och därmed vilken spänning) som skall kopplas till den efterföljande likriktaren?

Det jag försöker säga är att jag inte tror det är en konstant-ström-regulator du ska bygga utan möjligen en (nästan) konstant-spänning-regulator.

Fasvinkelstyra primärsidan på trafon (som Henry är inne på) kanske kan fungera om den inte också har lindningar för manöverspänningar etc som i så fall måste ersättas med extern(a) transformator(er). Köpa stora halvledare, elda upp dom, köpa nya och labba runt, det kommer antagligen bli dyrare och sämre i slutänden än att köpa en ny svets - om det inte är proffsmaskiner du tittar på såklart.

Om trafon går att linda om, är inte det bästa alternativet då att göra det - linda om trafon och fixa felet i omkopplaren som gjorde att den brann upp från början?
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Bygga kraftig regulator till svets

Inlägg av Henry »

rikkitikkitavi: AN308 så hette den ja men den där var dock första versionen där utgångs likriktarbryggan kortsluts direkt vid påslag, som jag än idag inte kan förstå hur dom missade.

När jag nu vet vad heter så finns den moderna, finare och rättade versionen på ST sida:

AN308

Visst två nya versioner efter mitt påpekande, det var kul att se. :)
M
Inlägg: 144
Blev medlem: 5 oktober 2008, 22:24:04

Re: Bygga kraftig regulator till svets

Inlägg av M »

Jag kan inte köra trafon alls på någon av effekterna.
Samma fenomen på alla effekterna / lägena: trafon blir så varm att man inte kan ta på den utan att bränna sig efter c:a 10 sekunder.


"Den befintliga omkopplaren väljer väl vilken lindning på trafon (och därmed vilken spänning) som skall kopplas till den efterföljande likriktaren?"
I min svets -en Cloos GLC206 -styrs allt på primär-sidan, sekundär-lindningarna går direkt till likriktaren, ingen påverkan däremellan av något alls.

Den jag har skulle visst ha kostat 60.000 till 70.000 kr som ny.
Inköptes för 18 år sedan för 1500kr.
En stor industri-svets alltså!

Vet inte om spännningen spelar så stor roll, allt utgår från strömmen, så det är en regulator där strömmen ska regleras jag ska ha, ja!

Kan ju linda om trafon, ja, men omkopplaren då?
Frågade tillverkaren, den går inte att få tag på längre.
Kanske ska be om någon fuktions-beskrivning eller alternativ modell...

Har frågat Cloos om både omkopplare & trafon, de svarar inte ens.

"linda om trafon och fixa felet i omkopplaren som gjorde att den brann upp från början?"
Vet inte om omkopplaren går att få isär utan att förstöra den så mycket att den inte går att sätta ihop & använda igen.
Har kollat, men hittar inte skruvar / nitar så jag vet inte hur det ska gå till, men annars vore det nog det bästa.


-Ingen som har någon idé över krets man kan bygga som reglerar det hela?
H.O
Inlägg: 5683
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Bygga kraftig regulator till svets

Inlägg av H.O »

OK, du verkar vara säker på din sak så för all del, bygg du en konstant-strömregulator till din MIG/MAG-maskin.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Bygga kraftig regulator till svets

Inlägg av grym »

det brukar vara en enkel sak med lindningarna, sekundär till likriktaren, primär 400v för högsta strömmen, sedan mera lindningar för allt mindre ström

kan bli en del bekymmer om det är många steg och udda inkoppling, men ofta är det bara några få steg och då är det bara att ha rätt strömbrytare,

kolla på scheman över lite olika äldre mig med vanlig trafo

det jobbiga och dyra är omlindningen av trafon

hadde den funkat på högsta effekten så hannde man kunnat leka lite

är det kortis i alla lindningar eller bara någon av dom för lägre ström, ?

bena ut sådan kan hjälpa dig om det kanske går att rädda trafon, läs, klippa bort ihopbrända lindningar om dom inte måste annvändas
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Bygga kraftig regulator till svets

Inlägg av säter »

M skrev:-Ingen som har någon idé över krets man kan bygga som reglerar det hela?
Jag förstår inte hur du menar.
Menar du att köra helt utan transformator?
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11072
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Bygga kraftig regulator till svets

Inlägg av prototypen »

Jag tror att de flesta MIG med omkopplare är gjorda som denna, kanske med fler steg i transformatorn bara.
https://elektronikforumet.com/forum/vie ... =2&t=95184

Protte
slft
Inlägg: 487
Blev medlem: 9 oktober 2009, 10:45:21
Skype: sm6xwe
Ort: Tibro

Re: Bygga kraftig regulator till svets

Inlägg av slft »

du är inte sugen på en annan svets

har en ESAB LAH 500 med matarverk A10-MED44 och balansarm
har tänk mig 4500kr för den
//Ola
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11072
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Bygga kraftig regulator till svets

Inlägg av prototypen »

Jag har tittat på bilder från en Miller och där ställer man spänningen, graderat från 14 till 38 volt.
På en bågsvets är det nog mera strömmen som styrs.

Protte
M
Inlägg: 144
Blev medlem: 5 oktober 2008, 22:24:04

Re: Bygga kraftig regulator till svets

Inlägg av M »

"är det kortis i alla lindningar eller bara någon av dom för lägre ström, ?"
Tror att det bara är kortis i 4 lindningar.
De blir varma snabbt, även när jag kopplar ur dem från skruv-kopplingarna de är anslutna till.
De andra lindningarna är kalla.

"Jag förstår inte hur du menar.
Menar du att köra helt utan transformator?"
Jag menar att först har jag en trafo på 3x 400 Volt till 3 x t.ex 40 Volt, därefter likriktare & sedan en regulator.

"Jag tror att de flesta MIG med omkopplare är gjorda som denna, kanske med fler steg i transformatorn bara.
https://elektronikforumet.com/forum/vie ... =2&t=95184
Protte"
Skulle tro det jag också.
Problemet vore ganska lätt att lösa om jag bara visste hur allt är kopplat, men Cloos svarar inte ens, så dem har jag ingen hjälp av.
Har frågat omkopplarens tillverkare & väntar på deras svar, verkar som om de inte har någon info sparad om den typen.

"du är inte sugen på en annan svets
har en ESAB LAH 500 med matarverk A10-MED44 och balansarm
har tänk mig 4500kr för den
//Ola"
Tack för erbjudandet, men jag har så mycket pengar just nu.
-Vilka ström-lägen har den? (Ampere-tal i varje läge)
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Bygga kraftig regulator till svets

Inlägg av svanted »

bygg om den till en enfas med en 100v trafo och dimma den med en tyristor...
och e.v. sätt en likriktare efter..

edit:
fast har man inte grejjerna måste man köpa dem ngnstans...så det är inte helt gratis...
snudd på att en beg MIG är lika dyrt, jag köpte min på blocket för en tusenlapp.
Senast redigerad av svanted 18 juni 2019, 12:54:38, redigerad totalt 1 gång.
Skriv svar