Mäta övertoner från Frekvensomriktare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45176
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Mäta övertoner från Frekvensomriktare

Inlägg av TomasL »

Någon som har ideer hur man på ett (hyffsat) enkelt och säkert sätt kan mäta övertoner från en frekvensomriktare, kopplade till vanliga kortslutna 3-fas asynkronmotorer.
Omriktarstorlekarna är från 30A upp till 110A.
gkar
Inlägg: 1453
Blev medlem: 31 oktober 2011, 15:28:29
Ort: Linköping

Re: Mäta övertoner från Frekvensomriktare

Inlägg av gkar »

Strömklamp kopplad till en spektrumanalysator?
Vad vill du ha ut för något?
Mäta enligt någon standard?
Användarvisningsbild
Sverige
Inlägg: 2711
Blev medlem: 12 augusti 2014, 08:49:05
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Mäta övertoner från Frekvensomriktare

Inlägg av Sverige »

Exempelvis med en Fluke 43.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16725
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Mäta övertoner från Frekvensomriktare

Inlägg av grym »

beror ju lite på vad man vill mäta

men vill man mäta relativt låga övertoner på kablarna
så hadde jag kollat med digitalskop med fft
bra med kollad strömtång normal
bättre med stömtång med ferrit och elektroniks magnetfältsmätning
bäst med inkopplat motstånd

ska man kolla högre frekvenser och luftburet så är det riktigt spek och mätantenner som är vettigt
eller prober

så lite mera info om vad man ska mäta hadde hjälpt :vissla: :wink:
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Mäta övertoner från Frekvensomriktare

Inlägg av xxargs »

säger också Fluke43(B) - strömtången man använder måste också vara bredbandig i frekvens - det är egentligen största 'bekymret' att tångens egenskaper är hyffsat ihopgift med mätinstrumentet.

Annars får man bygga något själv som kan spelas in via ljudkort från en strömtång (inklusive drivsteg om den är hallelementbaserad) men då måste man bygga en hel kedja med i och urkopplingsbar dämpare, kalibrera upp frekvenskurvan och hitta analysprogram för att analysera och presentera detta med alla stegen under kontroll.

För högre frekvenser (ledningsbundet) i EMC-sammanhang använder man ofta en LISN av lämplig storlek kontra lasten och där kan koppla in en spektrumanalysator
gkar
Inlägg: 1453
Blev medlem: 31 oktober 2011, 15:28:29
Ort: Linköping

Re: Mäta övertoner från Frekvensomriktare

Inlägg av gkar »

Vad är problemet, låter motorerna, lagerströmmar eller bara nyfiken?

För att göra en enkel sak lite mer komplicerad man man ju fundera över om man vill mäta övertonshalten på spänningen, strömmen, eller kanske effekten? :-)
Visst är det skönt att allt är så enkelt? :-)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45176
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Mäta övertoner från Frekvensomriktare

Inlägg av TomasL »

Övertoner skapar värme i motorerna, så jag vill kontrollera hur mycket effekt som övertonerna genererar, gissar jag.
Kör motorerna mellan 30-70 Hz (vilket i princip ger drivspänning på motorerna upp till ca 330V), motorströmmar, allt mellan 10 och 110A.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Mäta övertoner från Frekvensomriktare

Inlägg av xxargs »

även om du mäter övertonernas skenbara effekt så vet du inte hur mycket 'fastnar' i motorn - dvs. andelen som går iväg som arbete och andra delen som värmebildning (koppar och järnförluster).

har du möjlighet att köra ren sinus resp. med frekvensomriktare och i övrigt lika situation (kanske blir att göra på enbart 50 Hz för att få en uppfattning på hur mycket extra det drar?)

Skall man ha riktig koll så är det förmodligen jämförande mätning som gäller...
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45176
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Mäta övertoner från Frekvensomriktare

Inlägg av TomasL »

Jag tror nog man kan utgå ifrån att det mesta genererar värme.
Nej jag tror det är omöjligt att testa med ren sinus, då motorerna är D-kopplade vid omformardrift, och måste vara Y-kopplade vid direkt nätdrift, att sedan sparka igång en 50kW elmotor DOL, är nog inget man egentligen vill göra.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Mäta övertoner från Frekvensomriktare

Inlägg av xxargs »

ok det är alltså 230V/400V-motorer

I lantbruk var det ofta 380/660V motorer just för att kunna starta med Y-start (och lägre strömrusning) med 220V per lindning och sedan 380V (idag 400V) i D-drift.

dock lite förvånande att man kör så 'låg' spänning vid 50 kW-nivåer - ofta går man upp en snäpp eller 2 i spänning just för att strömmarna inte skall bli så groteska... en 500V motor på 55 kW ligger på 79 A, medans 400V på typ 98 Ampere och en 230V motor skulle hamna på typ 170 ampere...
gkar
Inlägg: 1453
Blev medlem: 31 oktober 2011, 15:28:29
Ort: Linköping

Re: Mäta övertoner från Frekvensomriktare

Inlägg av gkar »

Det jag gissar är lite knepigt är att motorns impedans säkert varierar med frekvens, och det gör säkerligen frekvesomriktaren också...

Jag skulle nog försöka mäta strömmen med en klamp t.ex. denna
https://www.ahsystems.com/catalog/BCP-610.php
Den är tyvärr lite trött i basgången så den behöver kompenseras.
Transducerfaktorn är -63 to -28 dBohm och det är ju inte rakt, men den ser snäll ut iaf.

In med den i skåpet, på den andra kanalen kopplar du inte diffproben och mäter spänningen.
Säg åt skåpet att multiplicera dem och göra en FFT, det kan nog alla moderna skåp göra idag.

Däremot är jag lite tveksamt till att skåpet kan kompensera transducerfaktorn. En rakare strömprob löser det.
Den är ju i frekvensdomän och skåp brukar inte gilla frekvensdomän, och speckar gillar inte att ha två ingångar...

Annars finns det ju färdiga lösningar från Yokogawa. Jag gissar att de kostar som en Volvo.
rikkitikkitavi
Inlägg: 14827
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Mäta övertoner från Frekvensomriktare

Inlägg av rikkitikkitavi »

xxargs skrev:ok det är alltså 230V/400V-motorer

I lantbruk var det ofta 380/660V motorer just för att kunna starta med Y-start (och lägre strömrusning) med 220V per lindning och sedan 380V (idag 400V) i D-drift.

dock lite förvånande att man kör så 'låg' spänning vid 50 kW-nivåer - ofta går man upp en snäpp eller 2 i spänning just för att strömmarna inte skall bli så groteska... en 500V motor på 55 kW ligger på 79 A, medans 400V på typ 98 Ampere och en 230V motor skulle hamna på typ 170 ampere...
Det har med driftsäkerheten att göra. Ialla fall tidigare frekvensomriktare hade problem med 500/660V matning, risken att något small var överhängande.
Jag har flugit in en 255kW 660V frekvensomformare på två pallar från Finland till Schipol för att akut ersätta en som ´ploderat och där varje timmes driftstopp kostade som frakten... Några kort i denna bytte vi regelbundet. Nu var det teknik från millenieskiftet så jag antar att moderare halvledarteknik är bättre.

Men det är inte ovanligt med högre effekter på 400V.

Dessutom är man uppe i MW effekt är det ju sällan lågspänningsmotorer ändå, och har man då frekvensomformardrift är det ju via transformator.

Att installera 400/500/660V elnät i sin verksamhet drar iväg kostnadsmässigt både installation och underhållsmässigt idag. Helst slipper man det.

det var förr när man hade direktdrivna motorer och höga effekter, ex pappers/massabruk som det var vanligare med dubbla elnät ex 400/660V. Det var inte lika dyrt då att låta elektrikerna krypa runt och dra dubbla nät, specielt som koppar var dyrt. Idag är det omvända.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45176
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Mäta övertoner från Frekvensomriktare

Inlägg av TomasL »

Dessutom är det ju så att 400V nät är det vanligaste, högre spänningar är i princip obefintligt.

Orsaken till att man använder D-kopplade 230/400V motorer är för att kunna köra 87Hz-drift, dvs kunna köra motorn på ett betydligt högre varvtal än normalt.
Dvs en vanlig 4-polig motor kan man då köra en bit över 2500rpm, vilket inte är möjligt annars.
rikkitikkitavi
Inlägg: 14827
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Mäta övertoner från Frekvensomriktare

Inlägg av rikkitikkitavi »

mm, vanliga asynkron kortslutna moterer fixar övervarningen i "mindre"storlekar, typ <30kW, större motorer har begränsningar i max varv


Att mäta skenbara effekten tror jag är görbart, det kan folket här bäst med alla förslagen. frågan är avvägningen kostnad vs hempuleri (hemmabyggda transducers och ljudkort...) , köpa färdigt eller halvfabrikat osv.

Men borde inte motorleverantören kunna tala om för dig hur den skenbara energin från övertonerna beter sig i motorerna? Tumregelmässigt kan man ju säga att de blir värmeförluster till 100% men det beror såklart på frekvensen, ju högre frekvens desto mer av dem blir virvelströmsförluster i järnet. Typ.

Du är ju egentligen inte så intresserad av effekten, du vill veta temperaturstegringen pga övertonerna om jag förstår dig rätt för att kunna sätta styrparametrar antar jag så du inte överbelastar motorerna?
Kan du inte övervaka temperaturen istället?

Eller handlar det om att kunna sätta styrningen så du verkligen inte köper överdimensionerade motorer :) ?

Om du väljer ex ABB har de ju både motorer och frekvensare , jag är övertygad om att de har koll på detta, men du kanske är Danfoss typen :)?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45176
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Mäta övertoner från Frekvensomriktare

Inlägg av TomasL »

Jag kan inte styra motorvalet, då tillverkaren av kompressorerna använder sina egna, vad jag vill är att se är hur mycket effekt jag har, samt om möjligt trimma in switch-frekvensen, för att minska förlusterna.
Skriv svar