Vad kostar en BRA 3d-skrivare?

Allt som rör 3D-skrivare.
ie
EF Sponsor
Inlägg: 1271
Blev medlem: 23 oktober 2006, 13:12:57
Ort: Tyresö

Re: Vad kostar en BRA 3d-skrivare?

Inlägg av ie »

Jag har en Flashforge Finder sen drygt ett år och endast någon enstaka misslyckad utskrift. Direkt ur kartong dvs. Enda nackdelen är väl utskriftsstorleken i så fall. För mig har det inte varit några problem, men det beror ju på vad man vill skriva ut.

/Ingvar
Anders Olsson
Inlägg: 1109
Blev medlem: 3 september 2010, 15:17:20
Ort: Lysekil

Re: Vad kostar en BRA 3d-skrivare?

Inlägg av Anders Olsson »

snigelen skrev:Det är flera som rekomenderat Flashforge Finder. Har du provat en sådan? De två jag har har tuggat och gått i flera år med en (1) kalibrering som enda handpåläggning. Dessutom har jag en K8400 i samma prisklass, den kräver (onödigt mycket) handpåläggning. (Jag vet att du sade "grovt").
Trådskaparen pratade ju om att skriva ut nylon, så jag hade det i bakhuvudet när jag skrev inlägget.

Generellt så vill jag ogärna rekommendera skrivare som Flashforge Finder när folk frågar vilken skrivare som är "bra" i och med att Finder blir så begränsad vad gäller material då den saknar uppvärmd platta.

Sedan är volymen för Flashforge mindre än "standard", så har man sett en Ultimaker, Prusa eller nån av dom billiga Kina-maskinerna och förväntar sig 20x20x20 cm så är 14x14x14 cm en avsevärd skillnad.
I praktiken får nästan allt som en genomsnittliga användare skriver ut plats ändå, men man vill ju jämföra likvärdiga produkter på något sätt.

Frågar någon specifikt efter en maskin för att skriva ut mindre saker i PLA så är Flashforge Finder däremot otroligt prisvärd, i synnerhet om man passar på när Clas Ohlson har rabatt (som nu). Jag har också en kollega som är väldigt nöjd med sin Finder.
snigelen
Inlägg: 815
Blev medlem: 8 maj 2009, 11:02:14
Ort: Lund

Re: Vad kostar en BRA 3d-skrivare?

Inlägg av snigelen »

Det var inte meningen att dissa ditt inlägg, det är högst relevanta saker du säger. Jag ville bara poängtera att en billig skrivare inte nödvändigtvis kräver en massa handpåläggning, vissa av de billigare funkar bra "out of the box".

Men visst får man fler möjligheter med en lite dyrare skrivare, t.ex uppvärmd skrivbädd öppnar ju möjligheten att skriva många fler material, t.ex nylon. Men jag hävdar ändå att en Finder är en mycket bra instegsmodell. Växer man sedan ur den, utan att tröttna på 3d-utskrifter, så kan man ju köpa upp sig, men fortfarande ha nytta av Findern (är väl i valet och kvalet att köpa upp mig jag också).
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Vad kostar en BRA 3d-skrivare?

Inlägg av Henry »

Dyrare med uppvärmd platta finns det säkert men det finns bra billigare med som tex den Creality Ender 3 Pro jag har som har fått bra betyg. Kostade en bit under 3000:- när jag köpte den men strax under idag, Creality Ender-3 går dock bara på runt 2300:-.

Det enda jag behövde göra var att justera in plattan så fungerade den rakt ut från box och skrev ut perfekt, precis som jag ville ha det. Att sedan få än mer perfekta utskrifter så printade jag bara ut en grej som fanns på thinginverse för fläkten så riktades luftstrålarna för kylning in optimalt vilket gav perfekta utskrifter även vid större utskrifter.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Vad kostar en BRA 3d-skrivare?

Inlägg av Glenn »

Prusakopiorna från kina för ~2000 brukar också ha uppvärmd platta.

Det verkar jobbigt att inte ha det, jag märker klar skillnad på utskrifterna om jag bara sänker temperaturen på bädden 20 grader, aldrig försökt stänga av värmen helt men jag misstänker det skulle bli kattskit.
Gimbal
Inlägg: 7878
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Vad kostar en BRA 3d-skrivare?

Inlägg av Gimbal »

Med exotiska material är det kanske nödvändingt men för vanlig PLA fungerar det fint ändå i Flashforgen. Brukar inte skrivar ut kattskit.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Vad kostar en BRA 3d-skrivare?

Inlägg av Glenn »

Å andra sidan kanske man då skriver ut på nån speciell yta ? jag skriver ju ut direkt på silikatglas.

För det som brukar strula mest med fel temp är ju att det släpper när det inte ska släppa.

Jag skriver f.ö mest ut PETG men även PLA.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Vad kostar en BRA 3d-skrivare?

Inlägg av Henry »

Den ytan som medföljer min Ender 3 skrivare funkar det att skriva ut utan uppvärmning då det fäster bra på den ändå men det gör jag aldrig.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Vad kostar en BRA 3d-skrivare?

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Vad tycker TS om läget?
Användarvisningsbild
Gizmo
Inlägg: 1613
Blev medlem: 8 september 2009, 00:37:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Vad kostar en BRA 3d-skrivare?

Inlägg av Gizmo »

Anders Olsson skrev:Man kan väl grovt dela in det ungefär såhär:
Under 5000 kr får du hårdvara som kan kräva lite handpåläggning för att fungera, du får labba själv med inställningarna och du har ingen direkt support
Vi köpte en Creality CR10S PRO, kostade 5600 inkl frakt från Tyskland. Ihopmonteringen tog en kvart (inklusive leta upp en liiiten skruv som ramlat loss i frakten och låg på botten av lådan och fick skruvas dit). Har inte upplevt att det är så mycket "labba" med inställningarna faktiskt. Bara att köra. Autoleveling-funktionen och uppvärmd platta kändes som två bra grejjer, men tror den mindre och nyare varianten av Ender 3 pro har delar av de funktionerna och den är billigare. Tänker lite att de absolut billigaste ska man undvika pga så in i helsike mycket trimning, men så som jag upplever det så ligger just CR10S PRO över gräsnen för där det krävs massa pill, var i stort sett bara att ställa in temperatur och hastighet och köra på.
Användarvisningsbild
pstrand
Inlägg: 373
Blev medlem: 6 november 2010, 09:51:33
Skype: p.a.strand
Ort: Ljungsbro

Re: Vad kostar en BRA 3d-skrivare?

Inlägg av pstrand »

Pensionerade min K8200 för ett tag sedan. Den har gått relativt bra under många år, men med ganska mycket pill för att få bra utskrifter. Köpte en Creality CR10S PRO, och är väldigt nöjd med utskrifterna. Är det någon på forumet som kört den tillsammans med Repetier Host. Får inte till konfigureringen på ett bra sett. Cura fungerar bra, men skulle gärna vilja köra Repetier som jag är van vid.
Användarvisningsbild
Anahka1975
Inlägg: 1271
Blev medlem: 30 augusti 2006, 21:49:46
Ort: Säffle

Re: Vad kostar en BRA 3d-skrivare?

Inlägg av Anahka1975 »

Hoppar in med en fråga i denna tråd.
Hur bra är FlashForge Guider II (just nu 13 000 kr på Classe)?

Om man vill ha nått som funkar "out of box" och klarar lite större än Findern, samt andra mtrl än PLA.
Är det bra köp eller ska man spendera pengarna på annat?

Vill inte ha nån öppen variant, det har jag redan med massa "meck" innan varje utskrift utan mer eller mindre Plug'n play.
Användarvisningsbild
Anahka1975
Inlägg: 1271
Blev medlem: 30 augusti 2006, 21:49:46
Ort: Säffle

Re: Vad kostar en BRA 3d-skrivare?

Inlägg av Anahka1975 »

Fick bli en FlashForge Guider II från Classe.
Var 5% extra rabatt idag om man hämtar i butik (12 350 kr känns rätt för denna) använd kod 5EXTRA.
Nu fick iof inte jag det valet i kassan så vi får väl se om den kommer hem eller till butik. :vissla:
Gimbal
Inlägg: 7878
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Vad kostar en BRA 3d-skrivare?

Inlägg av Gimbal »

Spännande, återkom med intryck.
snigelen
Inlägg: 815
Blev medlem: 8 maj 2009, 11:02:14
Ort: Lund

Re: Vad kostar en BRA 3d-skrivare?

Inlägg av snigelen »

5EXTRA gällde till i går, så jag förväntade mig att det skulle vara borta idag. Men det var ersatt med 10EXTRA.
Skriv svar