Min S/W

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Min S/W

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej på Er!

Tänkte lista den mjukvara jag råkade hitta vid en inventering av CD/DVD där jag egentligen letade efter en Beatles-CD med alla deras låtar dom nånsin gjort som en Ericsson-kollega brände åt mig, då hittade jag även (allt är gammal mjukvara från typ 1996):

Vore kul att höra Era åsikter om mjukvaran är bra eller inte.

1) Matematica 4.2 ("for Windows"/2004, står det på skivan)
2) LabView 3.1 (+Application Builder NT/95/Win3.1)
3) Origin 7 (W95, NT4 or later)
4) Matlab (okänt)
5) HPEEsoft
6) Origin evaluation CD V7
7) Corel Draw
8.Adobe
9) Convert
10) Download
11) Maintain
12) Media
13) Photos
14) SPCS
15) WinZip

Så är nåt av detta att ha, vad säger Ni?

MVH/Roger
PS
EDIT: Missade HPEEsoft
Senast redigerad av Spisblinkaren 10 juni 2019, 19:36:05, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Min S/W

Inlägg av Lennart Aspenryd »

För att fråga om spiken passar,
kanske man bör ange,
vilken Hammare och vilket träslag
som den skall användas i!
Och kanske även antalet Spik!
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Min S/W

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag orkade inte kolla alla versioner, skrev bara av vad som stog på skivorna.

MVH/Roger
Nerre
Inlägg: 26652
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Min S/W

Inlägg av Nerre »

Över 20 år gamla versioner skulle jag nog inte ge mig på att försöka installera ens. Det är rätt stor risk att de inte funkar som de ska.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Min S/W

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag tackar för detta rådet även om jag inte håller med dig.

Observera att jag inte säger att jag vet bättre bara att jag har en "hunch" om att du har fel.

MVH/Roger
PS
En fråga jag missat (men som jag tror att de flesta av Er vet), tror Ni att de går att installera på XP? Ett program (Matematica 4.2) säger ju "for Windows" och är från 2004, ett annat program (Origin 7) säger "NT4 or later".

Jag kan vara lite sugen på dom här två programmen för det ena (Matematica) är ett lika avancerat beräkningsprogram som Matlab samtidigt som det är en skarp version med giltig licens (fick den av mitt gamla jobb), det andra (Origin 7) ska tydligen vara nåt rätt avancerat ritprogram samtidigt som Ni ju vet att jag kör MS Paint idag (fick även detta av mitt gamla jobb).

Eftersom platfomskraven tycks vara "Windows" respektive >NT4 så känns det som om det kan fungera på min XP, "Windows" vid denna tidpunkt var nog max W2000 och alldeles därefter kom ju XP.

Kan annars berätta att HPEEsoft är ett microstrip-program för radiofrekvens, fick en mycket primitiv föregångare av det programmet av min skola som kallades Puff, vill jag minnas. Denna fick plats på en diskett och jag körde den i min 286:a :D

Caddade en Astra-mottagare på microstrip mha den, tyvärr fungerade den inte men jag fick godkänt på labben ändå för laborationshandledaren var min doktorerande kompis :D
Nerre
Inlägg: 26652
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Min S/W

Inlägg av Nerre »

Problemet med så gamla versioner är att de ofta använder sig av systemanrop som inte längre finns kvar i nyare operativsystem.

Men det är klart att om du tänker installera dem på en gammal XP-maskin eller nåt så funkar de troligen.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Min S/W

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Med dagens maskiner, även de som du hittar i soprummet, kan man med lätthet köra Virtuella maskiner.
Då kan du skapa precis den arbetsmiljö som passar dina program. Multitasking och swappande runt är inte bra för människor tror jag.
Starta datorn för den uppgift du vill göra. Enklare blir det aldrig!
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Min S/W

Inlägg av Spisblinkaren »

Nerre skrev:Problemet med så gamla versioner är att de ofta använder sig av systemanrop som inte längre finns kvar i nyare operativsystem.

Men det är klart att om du tänker installera dem på en gammal XP-maskin eller nåt så funkar de troligen.
Förlåt att jag var otydlig där.

Har dålig koll när det gäller mjukvara och vad som krävs samtidigt som jag underförstår för mycket när det gäller mina datorresurser modell OS, jag har ju trots allt berättat det ett antal gånger här på forumet men Ni är några stycken och alla läser inte alltid mina trådar, naturligtvis :)

MVH/Roger
Skriv svar