Konstruktion av batteridrivet oscilloskop med mini-CRT

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Konstruktion av batteridrivet oscilloskop med mini-CRT

Inlägg av Spisblinkaren »

Ikväll har jag skissat på ingångsstegets realisering.

Jag kom ju på att jag ville ha 2,5Vp istället för 1Vp in till Trigger (KTM) och sedemera V-Mode (KVM) och efter en del tänkande fick jag nästan en snilleblixt för iom att jag nu inför en video-op i sluttampen av ingångssteget så kommer denna OP (MAX452) hjälpa mitt diskreta ingångssteg vad beträffar GBW-kravet.

Känns ju lite hopplöst att diskret försöka konstruera en OP med GBW på hela 2,5GHz när jag aldrig ens hört talas om att nåt sånt finns färdigt, liksom.

Fast jag vet av dokumentationen vad beträffar mitt examensarbete att jag lyckades träffa över 500MHz i GBW (vid 125 i förstärkning) vilket jag inte tycker är så illa, ett par BF-trissor istället för 2N-trissor KAN göra susen, i övrigt kommer jag köra exakt samma bias.

Sen är min tanke att testbygga på den fina kopplingsplattan som LaRdA gjort åt mig för ett par år sedan, detta handlar alltså om Philips experimentlådor även om dom trissor jag då kommer använda blir lite annorlunda (har två stycken av BF245A, BC238C, BC328T och BF194 att välja bland).

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Konstruktion av batteridrivet oscilloskop med mini-CRT

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu lagt till en inte helt obetydlig detalj i ramp-generatorn.

Jag har ju mycket trevligt nog fått ett gäng TTL (obs) OTP PROM av cosmox och jag har tänkt använda nåt av dom.

Men eftersom de är TTL så kan minnet inte utan vidare kopplas in till mina HC-kretsar, pull-ups behövs på all interface (utgångsmässigt vad beträffar TTL's drivning av HC) så jag har lagt till det.

Känner mig nöjd med det här.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Konstruktion av batteridrivet oscilloskop med mini-CRT

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag trimmat mitt ingångssteg och är nöjd med detta.

Vad jag har ändrat är egentligen detaljer såsom bias men jag har också gjort om offset för den gamla varianten var lite för olinjär.

Sen har jag också skissat på råförstärkningen, 25k>>125 så det är inga problem, det är snarare så att 1/B blir ganska exakt.

Fast en genomgående differentiell lösning hade som sagt inte behövts.

MVH/Roger
PS
Jag ångrar mig, diffkopplingen behövs för visserligen ger ingångsdiffsteget en faktor 25 i gain men om förstärkarsteget inte hade varit differentiellt så hade dess förstärkning bara varit typ 10k/(2*1k8) dvs runt 2,5 och total gain bara runt 70 vilket är för lite.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Konstruktion av batteridrivet oscilloskop med mini-CRT

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu uppdaterat samplingsgeneratorn till ett PROM vad gäller antalet sampel som skall tas hand om när KOS "kör" respektive när KSS "kör".

Det handlar ju om att jag valt ett visst antal Tb (som jag numera kallar 2To dvs dubbla oscillatortiden) per skärmsida hos oscilloskopsdelen (KOS, 100Tb/skärm) och ett visst annat antal Tb (KSS, 1536Tb) per alla symboler (dvs alla toner), jag måste checka detta :)

Jag har nu koll på:
1) KIM: Ingångs-modulen
2) KTM: Trigger-modulen
3) KVM: Vertikal-modulen (inklusive högspänningsförtärkarna, XY)
4) Delar av KTS (Test-systemet)

Jag har dock inte koll på attenuatorn och alla de tungelementsreläer jag tänkt använda eller hur jag skall kunna nyttja cirkulära enkodrar för att generera LED-indikation.

Jag har inte koll på HV-delen (KSM) med dito lågspänd generering, sitter dock på Traco +/-12V och +5V men behöver även -5V fast jag tror att man bara kan köra +/-5V linjär regulator på +/-12V switchat från Traco.

Jag har ingen riktig koll på hur jag skall koppla in CRT och vad det behöver för typ av matning.

Jag har ingen riktig koll på hur jag skall få klart KTS, just nu saknas dock mest hur symbol-genereringen mer specifikt skall bli att fungera: 1, 2, 5, 8 per dekad ser det ut som just nu men detta kan trimmas dock till priset av många fler kretsar.

Fast test av högtalare vid 10Hz, 20Hz, 50Hz, 80Hz och 100Hz är väl inte helt fel?

Skulle underlätta nåt enormt om detta dög :)

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Konstruktion av batteridrivet oscilloskop med mini-CRT

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har uppdaterat modulo5-räknaren samt lagt till lite kretsbeteckningar som jag numera faktiskt har.

Jag var inte nöjd med modulo5-räknaren för den genererade bara en mycket kort spik och att nyttja denna spik för tidbasgenerering kändes inte så bra.

Så jag kom till slut på att jag faktiskt både kan ha och äta kakan dvs den korta spiken får avgöra när räknaren skall sluta räkna men genom att avkoda ett tillsstånd tidigare så får jag en mer seriös puls (med pulskvoten 20% dock samtidigt som jag skulle vilja ha 50% som alla andra T-vippor).

MVH/Roger
PS
Nu återstår att koppla in ett gäng dekadräknare, har kikat på en lösning på detta som involverar räknande av symbolbitar (100Tb per symbol) och räknande av alla symboler (21st) innan systemet automat-avstänger.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Konstruktion av batteridrivet oscilloskop med mini-CRT

Inlägg av opampen »

rogerk8 skrev:Ikväll har jag skissat på ingångsstegets realisering.

Jag kom ju på att jag ville ha 2,5Vp istället för 1Vp in till Trigger (KTM) och sedemera V-Mode (KVM) och efter en del tänkande fick jag nästan en snilleblixt för iom att jag nu inför en video-op i sluttampen av ingångssteget så kommer denna OP (MAX452) hjälpa mitt diskreta ingångssteg vad beträffar GBW-kravet.

Känns ju lite hopplöst att diskret försöka konstruera en OP med GBW på hela 2,5GHz när jag aldrig ens hört talas om att nåt sånt finns färdigt, liksom.

Fast jag vet av dokumentationen vad beträffar mitt examensarbete att jag lyckades träffa över 500MHz i GBW (vid 125 i förstärkning) vilket jag inte tycker är så illa, ett par BF-trissor istället för 2N-trissor KAN göra susen, i övrigt kommer jag köra exakt samma bias.

Sen är min tanke att testbygga på den fina kopplingsplattan som LaRdA gjort åt mig för ett par år sedan, detta handlar alltså om Philips experimentlådor även om dom trissor jag då kommer använda blir lite annorlunda (har två stycken av BF245A, BC238C, BC328T och BF194 att välja bland).

MVH/Roger
BF245 klara 700MHz. Eller BF194 260 MHz. är väl att föredra. Nu vet jag inte hur högt upp i frekvensbandet du behöver komma. Det finns ju trissor som klara mer än så! Fördelen med HF- trissor BF... är ju att Ccb bl.a. är något lägre som annars kan vara besvärande vid lite högre frekvens.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Konstruktion av batteridrivet oscilloskop med mini-CRT

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej opampen!

Tack för din kommentar!

DIV-mässigt har jag alltså ett förstärkningskrav på 125ggr, samtidigt vill jag att bandbredden skall hamna på 10MHz.

GBW blir då 10MHz*125=1,25GHz som kanske ändå inte är omöjligt att skapa diskret (i mitt exjobb skapade jag en diskret OP på 500MHz i GBW samtidigt som jag nyttjade LF-trissor modell 2N3906).

SR-kravet är dock inte lika svettigt för utamplituden är maximalt 0,5V (=4 rutor*125mV ty högsta känslighet är 1mV) vilket innebär att SR bör vara större än w*0,5V=2pi*10M*0,5 V/s=31,7MV/s=32V/us.

Träffar jag GBW-parametrarna så får jag 10MHz vid -3dB, nu har jag dock krånglat till det lite för att möjliggöra lägre GBW på den diskreta OP'n dvs jag har hängt på en Video-OP på utgången som dock bara förstärker 5ggr men den har GBW på runt 50MHz och dess resulterande BW blir då 10MHz.

Nu har vi således två enheter med BW=10MHz i kaskad och man kan visa att total bandbredd då blir ungefär 6MHz, så det är där nånstans jag hamnar.

Har förresten för mig formeln blev sqrt(sqrt(2)-1)*fo, där fo är de enskilda bandbredderna (och dessutom samma).

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Konstruktion av batteridrivet oscilloskop med mini-CRT

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag börjar få lite bättre koll på det här projektet.

Har precis bestämt adresser för alla delningarna, jag ville ha dom i stigande ordning för det är enklare att reseta en räknare och räkna uppåt är att ladda ett räknarvärde och räkna neråt.

Så jag la ner lite extra energi på detta.

Alla adresser är således klara men datat har jag inte orkat fixa än, kräver lite tänkande medans man håller på samtidigt som konsekutiva adresser inte är så svårt att skapa :)

För övrigt har jag ändrat kodningen av modulo5-räknaren för jag är ett fyllo som inte fattar nåt :D

Lite mer förlåtande kan man säga att när chansen finns att göra fel så gör jag fel :)

Fattar inte hur jag ändå får vissa saker att fungera.

MVH/Roger
PS
Jag behöver alltså två minnesareor vad beträffar KOS/KSS för dom är olika, satsar således på en ensam MSB-bit i adressen som väljer KOS/KSS åt mig, sen har jag numera lyxen att välja OTP PROM ur min trevliga gåva från cosmox.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Konstruktion av batteridrivet oscilloskop med mini-CRT

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag är preliminärt klar med kodandet.

Korrigera mig gärna om jag gjort fel.

MVH/Roger
PS
EDIT: För att minska ner antalet "likadana" ritningar väljer jag här att byta ut ritningen. Den nya ritningen skiljer sig främst med avseende på att jag råkade numrera KOS-adresserna fel (missade 06h), dessutom har jag lagt till ett PROM och angett vad signalerna heter och varifrån dom kommer. Jag anser nu att den här ritningen är färdigutvecklad och jag kommer ta tag i kontroll-delen (DIV & freq. ctrl) som kommer innehålla räknare för adressgenerering och även rotationsenkoder för DIV-kontrollen, dvs inställningen av de olika tidbaserna. Dessutom kommer den innehålla styrningen av LED-arrayet för DIV-indikering mha LEDs.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Konstruktion av batteridrivet oscilloskop med mini-CRT

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har även korrigerat KVM (Vertical Mode) och det med avseende på att jag ville förtydliga för vilka tidbaser som de två olika kondensatorerna används men den största ändringen blev en permutation av adresserna för skåpet kommer att initieras mha POR till ett clear-tillstånd (enklast) och eftersom det tillståndet kommer innebära maximal tidbas så att man medurs kan stega ner tidbaserna (normalt på skåp) så måste adresserna börja på noll vid spänningspåslag (POR). Egentligen är detta inget måste för man kan räkna ner också men det är inte lika enkelt och smidigt för då måste man först ladda det värdet man vill räkna ner ifrån...

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Konstruktion av batteridrivet oscilloskop med mini-CRT

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu preliminär-caddat kontrolldelen av DIV/Freq (eller KOS/KSS).

KSS-delen var enkel, bara ett par kaskadkopplade räknare.

KOS-delen var lite svårare men bara för att speciella count up (CU) och count down (CD) räknare behöver användas samtidigt som deras data även avses styra dämpsatsen via en hel del reläer.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Konstruktion av batteridrivet oscilloskop med mini-CRT

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu skissat klart DIV & freq. ctrl.

Tror jag i alla fall :)

Känner att DIV-delen i alla fall kan vara klar, jag har således infört ett par decodrar och trixat lite kring hur räknarna skall räkna.

När det gäller tid/DIV (läs tidbaserna) är det faktiskt inte så noga om rotationsencodern får allt att bara rulla runt dvs typiskt från 0,5us till 1s för ingen skada kan ske.

Att däremot låta volt/DIV rulla runt på samma sätt är mindre bra, ponera bara om man mäter säg 40V (4 rutor) i 5V-området och sedan bara rullar runt till 1mV så blir det onekligen en viss påverkan på ingångssteget som dessutom är onödig för man kan relativt enkelt spärra encoder-räknaren för detta.

Jag tror mig har löst detta för tid/DIV (vilket är samma lösning jag tar med mig till volt/DIV) men jag är inte helt säker så Ni får gärna rätta mig.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Konstruktion av batteridrivet oscilloskop med mini-CRT

Inlägg av Spisblinkaren »

Bifogar en liten uppdatering.

Kom på att symbolräknaren också behöver begränsas i sitt räknande, till skillnad från DIV-räknaren så räknar den här bara runt och runt samtidigt som den synkas med trekantgeneratorns (som kommer användas för sine-shaping) nollgenomgång.

Kruxet här är alltså att se till så att den rullar runt vid rätt värde.

DIV-räknaren är dock stoppad både uppåt och neråt, detta egentligen mest som träning inför Volt-DIV som jag tycker är viktigare vad beträffar överrullning.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Konstruktion av batteridrivet oscilloskop med mini-CRT

Inlägg av Spisblinkaren »

Gjorde en liten tanke-vurpa.

Relästyrningen i attunuatorn har naturligtvis inget med Tsw/DIV att göra ÄVEN om implementeringen är tämligen samma.

Så jag har nu tagit bort den biten.

Samtidigt bifogar jag en skiss på hur symbolgeneratorn kommer att fungera.

Jag låter alltså en räknare räkna till 50 varvid den byter riktning och håller på så hela tiden.

Ur detta får jag en symbol som innehåller 100Tb (där Tb styrs utifrån vilken symbolfrekvens som önskas anges).

Börjar få lite koll på det här projektet :)

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Konstruktion av batteridrivet oscilloskop med mini-CRT

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag är på gång med att planera attenuatorn som skall styras mha tungelement-reläer.

Har hittat ett relä av märket Hamlin på ELFA för 35 spänn styck.

En ganska hög kostnad ty jag behöver 24st fast i min ELFA-katalog från 2008 kostade dom nästan 100 spänn styck...

Varje relä har två (isolerade?) slutande kontakter modell NO.

Varje relä kan då ta hand om en "DIV".

Ritning kommer.

MVH/Roger
PS
Detta relä funderar jag på, finns dock bara utan skydds/flyback-diod som jag planerar att montera diskret, vad tror Ni, duger 1N4148 eller skall jag fläska på med 1N4007?: 37-462-17
Skriv svar