Ombygge laptop till lapdock

Berätta om dina pågående projekt.
sebastiannielsen
Inlägg: 3662
Blev medlem: 11 september 2004, 09:30:42
Ort: gbg
Kontakt:

Ombygge laptop till lapdock

Inlägg av sebastiannielsen »

Sådär, nu blir det dags för mitt stora elektronikprojekt på länge.

Som bekant så har jag en Samsung-telefon, och sett hur fint Samsung DeX är. Tidigare var DeX bara tillgängligt på samsungs egna adaptrar, men nu har Samsung öppnat upp det för användning med vilka HDMI-adaptrar som helst.

Så nu till projektet.
Har ju haft en eeePC 9" som jag riktigt älskat. Tyvärr är eeePC alledes för klen i dagsläget. 2 GB DDR2 + atomprocessor kommer man inte långt med. Trist att netbooksen dog ut :( (enda som finns i närheten av det är GPD Pocket 2 7" men usch för engelskt tangentbord och att 3d-printa tangenter - särskilt då jag inte har 3d-printer - för att få våra älskade åäö blir allt för jobbigt)

Så har nu tagit det första steget: Först tagit ur alla inälvor ur datorn, inkl moderkortet. En fördel med Samsung DeX är att telefonen kan agera styrplatta, så jag har tagit bort datorns styrplatta, tanken är att jag ska bygga till en dockningslösning genom att såga ur med dremeln där styrplattan satt, och sätta dit en USB-C kontakt som interfacar med resten.

Beställt (ebay + conrad + electrokit + kjell):
HDMI->LVDS converter (passande skärmen som finns i eeePC 9")
USB-C till USB-C-PD,HDMI,USB 3.0 A adapter
Mophie 6000mAh powerbank (räknade på storleken och den passar perfekt, plus att den stödjer passthrough-laddning)
kort HDMI-kabel
expermentkort
vinkelkontakt USB-C 90 grader hona-hane
Arduino Pro Micro (ska agera keyboard-controller)
FPC till hålat adapter
4017B dekadräknare (tänkt att använda för att scanna matrisen i tangentbordet, på så sätt behöver jag inte använda så många pins - dessutom blir mjukvaran mindre om jag kan använda en loop för att skicka ut vilka scancodes jag ska skicka till USB-HID).
Dessutom om jag vill lägga till musknappar blir det lätt att ordna om pinnar finns över.

Här kommer iaf en första bild på delarna jag ska "spara" och använda till projektet (självklart ramen till skärmen också, men den kom inte med på bild), sedan får man ju vänta på leveranserna för att kunna ro iland projektet.
20190606_070132.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Ombygge laptop till lapdock

Inlägg av Electricguy »

Det blir intressant att se vad detta projekt slutar på pengamässigt, med tanke på att man kan få en färdig Motorola Lapdock för runt 500kr, ibland helt ny.
sebastiannielsen
Inlägg: 3662
Blev medlem: 11 september 2004, 09:30:42
Ort: gbg
Kontakt:

Re: Ombygge laptop till lapdock

Inlägg av sebastiannielsen »

ElectricGuy: Tyvärr stödjer inte motorolas lapdock USB-C out of the box utan man måste ändå ha en adapter och då får man ändå inte alla fördelar (t.ex. att lapdocken kan ladda mobilen).
Dessutom inte svenskt tangentbord.
Just nu ligger det pengamässigt på runt 2500 allt som allt. Då ingår det att den kommer ha en extra speglad HDMI-utgång så att man kan köra på projektor om det skulle behövas.

Enda lapdock som finns på svenska marknaden är HP x3 men den lösningen är inte optimal heller. Tycker det var synd att Projekt Linda (Razer) inte blev verklighet heller. Men gillar skarpt lösningen med att ersätta styrplattan med mobilen, det blir en USB-enhet mindre, samtidigt som att man helt slipper mobilen donglande vid sidan av lapdocken, istället pluggar man in mobilen i en springa.

Det som är kruxet är att ta rätt på hur Mophie powerbank beter sig när det ligger standbyförbrukning på USB-porten (<0,5W) och om den går att stänga av med tryckknappen. Går den inte så får jag lägga in en "huvudströmbrytare" på pluskabeln på powerbanken.
Skriv svar