Avlödningsverktyg

haruki
Inlägg: 42
Blev medlem: 7 oktober 2018, 20:52:09
Ort: Stockholm

Avlödningsverktyg

Inlägg av haruki »

Om man inte vill slänga ut pengar för en WXD2020 eller Hakko osv...
Vad finns det för alternativ till avlödning av CPU:er osv? D.v.s. utan hålla på med mekanisk tennsug och lödflätor som inte riktigt fungerar super (tycker jag).

Finns massa kina-kopior på avlödningspistoler, men när man läser så verkar dessa gå sönder efter några veckors användande, och dessa går ju ändå på över tusenlappen så känns som man slänger pengar i sjön.

Är det ovan alternativ som gäller, eller finns det andra enheter som faktist inte är sjukt dyra och håller med tiden?
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Avlödningsverktyg

Inlägg av Glenn »

Det har vid flera tillfällen sålts partier med proffs-avlödningsstationer här på forumet, jag köpte ejälv en PACE-station som fungerar bra.

Går även att hitta på tradera och ebay.

Annars så fungerar väl kinesstationerna också..

fast om man inte tycker det fungerar bra med tennsug och fläta vet jag inte om det går så mycket bättre med en avlödningsstation, stationen har man mest för att spara tid.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Avlödningsverktyg

Inlägg av mrfrenzy »

Jag har försökt avlöda den här typen av VFD med både kinesstation och lödfläta. Det är i princip omöjligt att få alla hål rena så man kan lirka ut den utan att förstöra kretskortet.
970px-VFD2.jpg
Med en riktig station är det hur enkelt som helst. Att köpa begagnat är absolut smart om man har en begränsad budget.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
haruki
Inlägg: 42
Blev medlem: 7 oktober 2018, 20:52:09
Ort: Stockholm

Re: Avlödningsverktyg

Inlägg av haruki »

Hittar sällan något på Tradera, rena djungeln. Ibland om man är snabb så dyker kanske något upp på Blocket.
Ebay ja, fast då är det sällan 230V utan 110V.

Om du tycker avlödningsstation är inte långt ifrån lödfläta måste jag fråga vilken station du kört med? Har kollat runt en hel del och skall man plocka bort äldre GPU:er CPU:er PPU:er transistorer osv så är det ju betydligt bättre att använda sig av en bra avlödningsstation. Går fortfare, man skadar inte komponenten eller bränner sönder kretskortet.

Har verkligen försökt köra med tennsug och fläta, men det fungerar verkligen inge vidare. Vad använder du för lödfläta, kanske bara jag som har en dålig.

Det jag typ gjort är att lägger ny lod, och lite fluss, därefter försöker jag med sug och fläta, men det ligger fortfarande kvar och vickar jag för mycket går bena sönder.

Glenn skrev:Det har vid flera tillfällen sålts partier med proffs-avlödningsstationer här på forumet, jag köpte ejälv en PACE-station som fungerar bra.

Går även att hitta på tradera och ebay.

Annars så fungerar väl kinesstationerna också..

fast om man inte tycker det fungerar bra med tennsug och fläta vet jag inte om det går så mycket bättre med en avlödningsstation, stationen har man mest för att spara tid.
Bjaellerud
Inlägg: 1432
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Re: Avlödningsverktyg

Inlägg av Bjaellerud »

Tennflätor, är bland det bästa tycker jag, särsklit där det är trångt och genom genompläterade hål.
Men tennflätor är färskvara och funkar ofta dåligt. Väter knappast.
Genom att väta dem med Flussmedel blir de som nya och suger som en dammsugare.

Använder sällan numera min Weller med vacumpump.

Jag har en penna som innehåller flux, med filtspets och trycker man lite väter den flätan fint.
Penna heter No Clean Flux Dispensing Pen CW8100 Från ITW Chemtronics.

Minns ej var jag fick den ifrån, möjligen ELFA för 5 - 10 år sen, men räcker lääääänge.

Medlet underlättar vanlig lödning oxo.


Roy
haruki
Inlägg: 42
Blev medlem: 7 oktober 2018, 20:52:09
Ort: Stockholm

Re: Avlödningsverktyg

Inlägg av haruki »

Ah!
Kanske det är det som gör att de inte suger. Tycker de var sjukt svåra, gjorde ingeting. Men verkar ju logiskt att de behövs flussas på!
Ska testa och se om det går bättre.

https://www.elfa.se/sv/no-clean-flussme ... u9EALw_wcB

Verkar fortfarande gå att köpas.

Dock har jag en flaska, däremot har själv stiften på den torkat igen!!! Så behöver nog köpa en ny, kan nog använda det som är kvar med nå svamp.
Bjaellerud skrev:Tennflätor, är bland det bästa tycker jag, särsklit där det är trångt och genom genompläterade hål.
Men tennflätor är färskvara och funkar ofta dåligt. Väter knappast.
Genom att väta dem med Flussmedel blir de som nya och suger som en dammsugare.

Använder sällan numera min Weller med vacumpump.

Jag har en penna som innehåller flux, med filtspets och trycker man lite väter den flätan fint.
Penna heter No Clean Flux Dispensing Pen CW8100 Från ITW Chemtronics.

Minns ej var jag fick den ifrån, möjligen ELFA för 5 - 10 år sen, men räcker lääääänge.

Medlet underlättar vanlig lödning oxo.


Roy
haruki
Inlägg: 42
Blev medlem: 7 oktober 2018, 20:52:09
Ort: Stockholm

Re: Avlödningsverktyg

Inlägg av haruki »

Inget du kan tänka dig sälja av?
Bjaellerud skrev:Tennflätor, är bland det bästa tycker jag, särsklit där det är trångt och genom genompläterade hål.
Använder sällan numera min Weller med vacumpump.
Roy
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Avlödningsverktyg

Inlägg av Glenn »

haruki skrev: Om du tycker avlödningsstation är inte långt ifrån lödfläta måste jag fråga vilken station du kört med? Har kollat runt en hel del och skall man plocka bort äldre GPU:er CPU:er PPU:er transistorer osv så är det ju betydligt bättre att använda sig av en bra avlödningsstation. Går fortfare, man skadar inte komponenten eller bränner sönder kretskortet.
Jag använder både tennsug och lödfläta lite beroende på vad jag ska göra, vanliga DIL-komponenter är sällan problem med lödpenna och tennsug, men det tar ju tid

Jag har bytt samtliga SIMM-socklar på ett antal (fem ?) Amiga4000-moderkort nu, det är fem socklar med 72p på varje, 360 lödpunkter.. det första gjorde jag med tennsug och penna, sen lessnade jag och tog med nästa två till jobbet och använde pacestationen där, sen köpte jag som sagt en hem också.

Det gick ju bra med tennsug också, men det tog säkert minst 10 gånger så lång tid.
Har verkligen försökt köra med tennsug och fläta, men det fungerar verkligen inge vidare. Vad använder du för lödfläta, kanske bara jag som har en dålig.
Det är helt klart skillnad på olika flätor,. men jag tycker tennsug fungerar bättre för hålmonterat, fläta använder jag gärna för ytmonterat och för att göra rent från tennrester, eller om det helt enkelt kommit för mycket tenn på nåt lödställe.

Det är iofs skillnad på tennsug och tennsug också, förr använde jag en introvac som var bra, den hade dock rekyl och sen snodde farsan tillbaka den så nu har jag en ersa "rekylfri" som mer betyder "inte så mycket rekyl".
Det jag typ gjort är att lägger ny lod, och lite fluss, därefter försöker jag med sug och fläta, men det ligger fortfarande kvar och vickar jag för mycket går bena sönder.
Att lägga på lite mer tenn är till stor hjälp och som många missar, men det låter som att du har en lödpenna som inte orkar med, man bör ha en som har feedback på temperaturen så den kan brassa på mer effekt när lödstället kyler.

Men visst, är det jordplan exempelvis blir det problem, å andra sidan blir det även problem med en avlödningsstation då.

Jag brukar först lägga på tenn på benet som ska lödas loss, värma ordentligt och sen suga med tennsugen, då ska det vara tomt i hålet, är det inte det får man lägga på mer tenn och suga igen, när det är tomt i hålet så petar jag till benet med en liten mejsel för att se att det sitter löst, alt om det "klibbat fast" i kanten så lossnar det då. ..Sitter det fortfarande fast så får man lägga på mer tenn och försöka igen, är det riktigt jävligt kan man behöva värma från andra sidan samtidigt men det är överkurs.


Jag gör ungefär liknande med avlödningsstationen.
haruki
Inlägg: 42
Blev medlem: 7 oktober 2018, 20:52:09
Ort: Stockholm

Re: Avlödningsverktyg

Inlägg av haruki »

Glenn skrev: Jag har bytt samtliga SIMM-socklar på ett antal (fem ?) Amiga4000-moderkort nu, det är fem socklar med 72p på varje, 360 lödpunkter.. det första gjorde jag med tennsug och penna, sen lessnade jag och tog med nästa två till jobbet och använde pacestationen där, sen köpte jag som sagt en hem också.
Vad kör du med för PACE desolder-station?
Glenn skrev: Att lägga på lite mer tenn är till stor hjälp och som många missar, men det låter som att du har en lödpenna som inte orkar med, man bör ha en som har feedback på temperaturen så den kan brassa på mer effekt när lödstället kyler.
Har en Weller WX1 med en WXP 120 penna. Så inge fel med verktyget, dock försöker jag hålla värmen nere, kör oftast på 280c.
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Avlödningsverktyg

Inlägg av E Kafeman »

Tejpa med kapton det du inte vill elda upp. Sedan är det bara att blåsa på med värsta varmluften. Ju häftigare värme, ju mindre värmeskador och snabbare avlödning utan att värma upp omgivningen via jordplan och liknande.
Då tar man lätt alla typer av kapslar. även BGA som kan var lite knepiga att komma åt med lödfläta.
Varmluftsverktyg 400-800 W och lägre är i minsta laget om det är riktiga jordplan.
Det går visserligen kanske få upp temperaturen men det tar för lång tid och allt runt om hinner hettas upp så att man inte ens kan hålla i kretskortet.
Med rätt verktyg finns ingen anledning att använda fluss eller liknande, det tillför inget.
Fluss och nytt tenn använder man för att lösa upp gamla rester som blir kvar efter avlödningen. Hårdsmälta oxid-rester och annats skräp kan man sedan ta bort genom lite mekaniskt gnuggande på kretskortet mha lödfläta/fluss. Sista tillputsningen görs med sprit samt att man kanske förtennar före evt återlödning av ny kapsel.

Lödspetsen ska vara ren och väta bra över hela ytan som man värmer lödflätan med, annars finns risk att det tar onödig tid att fä rätt värme på lödflätan.
Är det typ stora jordplans-ytor så kan det vara omöjligt med lödpenna att lossa större kapslar även om lödpennan leverera tillräckligt med värme.
Är det ytmonterat med ett fåtal anslutningar så kör jag ibland med två pennor samtidigt för att värma loss kretsar.

Är det en specifik typ av kapsel som ofta ska avlödas är ett vanligt rekommenderat knep att kröka till en grov koppartråd så att den kan värma alla ben samtidigt, när tråden i sin tur värms av lödpenna och rikligt med tenn.
Har aldrig haft behovet, så vet inte hur bra det fungerar.

Värmeskärm har jag klippt till av ölburksplåt några ggr. Fungerar bra när det t.ex. är plastytor som man absolut inte vill värma med varmluften.

Undervärme underlättar alltid. Även om det så bara är 100 grader man tillför så märks skillnanden. Vanligt billigthets-knep är att värma med en 12Volt H4 halvljus där man kan lägga glödlampan så det värmer en begränsad del av kretskortet.
Montera lampan i en öppen plåtlåda så kan man lägga kretskortet ovanpå utan att bränna sej eller bli bländad.
Undervärme från kökspis och via en andra varmluftsblås är knep jag tagit till för att lättare kunna avlöda kretsar på typ PC moderkort som kan ha flera lager koppar som snabbt drar iväg värmen.

Lödfläta är färskvara. Äldre lödflätor kan till viss del återupplivas med färskt flussmedel men det blir sällan lika bra kapillär-sug.
Kretsar med ben färskar jag upp lödpunkterna med en omgång blyat tenn, i synnerhet om man kan befara blyfritt tenn på befintlig lödning eller mycket gammal lödning där gammal yt-oxid skapar värmebarriär.
Med Dremel kan man ta skära av benen och sedan ta ett ben i taget, om det handlar om krets som inte ska sparas.
bos
Inlägg: 2273
Blev medlem: 24 februari 2007, 23:29:15
Kontakt:

Re: Avlödningsverktyg

Inlägg av bos »

Jag tänkte starta en ny tråd men det är lika bra att fortsätta på denna, trots 2 års ålder.

Jag har idag en ZD915 som funkar "ok" på typ hobbykort men håller inte alls måttet på riktiga industrikort med stora kopparplan och många lager. Därför behöver jag en uppgradering.

TME har en Denon SC7000 för ett ok pris, och den mosar på med 120W vilket bör klara mina krav och önskemål. Den är inte high-end (som kostar femsiffrigt) men inte heller low-end utan den ser ut att ligga i det segment jag letar i. Dessvärre hittar jag inga reviews om den så jag kan inte bilda mig en uppfattning om den faktiskt är bra eller inte.

Finns det någon på EF som har en och kan peta ner några ord?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Avlödningsverktyg

Inlägg av mrfrenzy »

Här är en recension:



Jag har aldrig hört talas om tillverkaren innan men det ser ju ut att vara en vettig konstruktion, filterkassetten är i princip identisk med Wellers.
Det verkar finnas ett stort utbud av reservdelar http://denondic.co.jp/en/product.php?pno=36
bos
Inlägg: 2273
Blev medlem: 24 februari 2007, 23:29:15
Kontakt:

Re: Avlödningsverktyg

Inlägg av bos »

Jag fick hem min SC7000 igår och kan säga att det verktyget var lätt värt 4700:-. Avlöder allt som om det vore smör.

Hade kommit undan billigare med en Hakko 302 (3k), men esd-center har 5v leveranstid, reservdelar likaså, och då var det inget snack om saken.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Avlödningsverktyg

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Glädjande att läsa alla tips, både om Lödning och Avlödning! Allt blir ju småttigare och pillrigare, kan väl inte vara åldersrelaterat som vi numera skyller allt på!
Jag funderar på ett äldre, upp och nervänt strykjärn, som undervärme och hjälp för avlödning. Kombinerat med E Kafemans tips om klippt ölburksplåt!
Någon som har testat slikt arrangemang?
okhan
Inlägg: 425
Blev medlem: 2 december 2015, 11:47:31

Re: Avlödningsverktyg

Inlägg av okhan »

bos skrev: 27 maj 2021, 07:14:43 Jag fick hem min SC7000 igår och kan säga att det verktyget var lätt värt 4700:-. Avlöder allt som om det vore smör.

Hade kommit undan billigare med en Hakko 302 (3k), men esd-center har 5v leveranstid, reservdelar likaså, och då var det inget snack om saken.
Har du hunnit använda den flitigt? Hur ofta kloggar den igen jämfört med din gamla? Går själv i tankar att uppgradera och kollar på Hakko Fr-410 som verkar ha bra design som motverkar just igensättning.
Skriv svar