Serva liten DC-motor (lamptorkare)

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
JanErik
Inlägg: 3118
Blev medlem: 11 februari 2008, 17:15:58
Ort: Vasa, Finland

Serva liten DC-motor (lamptorkare)

Inlägg av JanErik »

Har tagit isär lamptorkarmotorn från bilen och konstaterade att PTCn begränsade strömmen så motorn gick en halv sekund obelastad.

Tog bort PTCn och denhär lilla motorn drog väl över 10A.
20190508_173758.jpg
Dock efter några försök släppte problemet och den drar kanske 0.5A.

Nu är frågan, är det värt att ta isär och rengöra/smörja eller förstör jag nåt?

Samtidigt vet jag ju inte hur länge den funkar om jag sätter ihop den heller. Eller om det alls är värt att sätta ihop den.
Det är väl bara metallborstar och inte kol i den?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
hummel
Inlägg: 2259
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: Serva liten DC-motor (lamptorkare)

Inlägg av hummel »

Det är klart värt att plocka isär och kontrollera den om du inte får tag på en ny motor enkelt. Man får kolla typ av borstar. Jag kan hjälpa dig och svarva om kollektorn och kolla kolen.

(Du kan få ankaret balanserat om du vill med).
hummel
Inlägg: 2259
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: Serva liten DC-motor (lamptorkare)

Inlägg av hummel »

Det är klart värt att plocka isär och kontrollera den om du inte får tag på en ny motor enkelt. Man får kolla typ av borstar. Jag kan hjälpa dig och svarva om kollektorn och kolla kolen.

(Du kan få ankaret balanserat om du vill med).
JanErik
Inlägg: 3118
Blev medlem: 11 februari 2008, 17:15:58
Ort: Vasa, Finland

Re: Serva liten DC-motor (lamptorkare)

Inlägg av JanErik »

Kollade lite på de vanliga sidorna om man skulle hitta nåt liknande, en vanlig "380" RC-motor liknar men måste mäta. Dock har denna polerna på samma sida som axeln och axeln D-slipad.
Då vet jag ju inte om jag får ihop modulen och får den att vända korrekt heller.

Begagnad torkarmotor-modul till MB w202 går väl för runt 70€ från ebay.de, eller 300€ neu aus Stuttgart.
bearing
Inlägg: 11229
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Serva liten DC-motor (lamptorkare)

Inlägg av bearing »

Jag har tagit isär en liknande motor, bytt kol, svarvat kommutatorn, osv. Men den hade tappat mycket styrka. Jag tror att det beror på att permanentmagneterna tappar styrka om man tar ur rotorn. Magneterna behöver sitta i en sluten magnetisk krets för att behålla sin magnetism. Så jag tror att om du vill renoverade motorn måste du antingen göra jobbet med rotorn i motorn, eller komma på ett sätt att skjuta ut rotorn åt ena hållet samtidigt som en järncylinder av samma diameters skjuts in från andra hållet, och så nära rotorn att magnetiska kretsen hela tiden är sluten.

Motorn jag renoverade såg helfin inuti, jag svarvade kommutatorn med bra resultat, och bytte kol. Motorn snurrade mjukt och ljudlöst efter jobbet, men med en högre varvtal. Och det är därför jag gissar på att magnetismen blivit lägre. Då ökar varvtalet och vridmomentet minskar.

Kanske går att återmagnetisera statorn/motorn efter att jobbet är gjort också, iofs. Har aldrig provat själv. Men gissar att det går till på samma sätt som man magnetiserar tändmagneter, d.v.s utifrån med rotorn monterad.
Senast redigerad av bearing 9 maj 2019, 17:15:15, redigerad totalt 1 gång.
hummel
Inlägg: 2259
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: Serva liten DC-motor (lamptorkare)

Inlägg av hummel »

Jag kan även magnetisera magneterna igen på motorn.
TS motor är inte känslig om man plockar ur ankaret.
Du magnetiserar magneterna som sitter i kannan utan ankare monterat. Du vill inte magnetisera ankaret.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Serva liten DC-motor (lamptorkare)

Inlägg av xxargs »

@bearing

Elmotorer med Alnico permanentmagneter kan ha precis denna verkan då den har låg coercivitet och kan tappa stor del av styrkan om magnetflödet hindras när ankaret dras ur och inte ersätts samtidigt med en tjockväggig järncylinde/stav med ungefär samma diameter.

Men idag så är Alicomagneter ganska exklusiva då dessa är dyra (pga. koboltinnehållet), men i vissa tillämpningar har man inte mycket att välja på då dessa magneter tål värme - mycket värme, rentav till snudd till synlig glödtemperaturer och magnetismen återkommer igen om de blir kallare och en av de få magnetlegeringar som kan magnetsiseras till större flöden än Neodymmagneter

Neodymmagneter har hög coercivitet och kan tillverkas med hög flöde, men kan tappa en stor del magnetismen redan vid 80-120 grader C och det är permanent, därför används ännu mer sällsynta jordartsmetaller i BLDC-motorer som kompressorer för kylmaskiner mm. som kan bli rätt varma även under normal drift då de tål högre temperaturer
JanErik
Inlägg: 3118
Blev medlem: 11 februari 2008, 17:15:58
Ort: Vasa, Finland

Re: Serva liten DC-motor (lamptorkare)

Inlägg av JanErik »

Tog isär den och rengjorde från koldamm, nu fungerar torkaren efter ihopsättning.
Skriv svar