Biltemas Tångamperemeter DCM 1000 P

n30
Inlägg: 18
Blev medlem: 16 juli 2018, 17:17:27

Biltemas Tångamperemeter DCM 1000 P

Inlägg av n30 »

Hej köpte idag 2 st https://www.biltema.se/verktyg/matverkt ... 2000023354

Anledning till jag köpte 2 är för jag hittar ingen multimeter med peak hold funktion.. jag vill mäta upp ampere o volt ur mitt slutsteg i bilen så jag kan räkna ut watt och impedans höjning ...

Men jag har problemet med att så fort jag ska mäta spänning/volt (ac) så säger den OL vilket innerbär overload vad jag fattat det som .. så nu får jag inte fram peaken ur mitt slutsteg vilket jag hade hoppats på ... och har jag läst manualen korrekt så ska den klara av mer än 100 volt AC för enligt min multimeter så hade jag högsta värdet på 108 volt något. men jag vill veta exakt...

någon som kan förklara om jag gör fel med något ? jag har stält den på AC via mode knappen ..
gkar
Inlägg: 1453
Blev medlem: 31 oktober 2011, 15:28:29
Ort: Linköping

Re: Biltemas Tångamperemeter DCM 1000 P

Inlägg av gkar »

Mäter du på högtalarutgången?
Om så, är ditt mätdon bara specat att mäta vid50/60 Hz, så det är den enda utsignal du skall använda, men det kanske är det du skickar in/ut i slutsteget? Om inte så gör det.

Vad menar du med impedans höjning? Vad höjer impedansen?

För att mäta uteffekten med dessa instrument skall du också använda en resistiv last, inte en högtalare, då kommer du att mäta fel eftersom du inte tar hänsyn til U/I fasläget.

Vill du använda en högtalare skall du använda ett mätinstrument som mäter både spänning och ström och ger dig true RMS ut vilken brukar vara intressant, eller toppeffekten som du verkar söka efter, som man inte brukar ha något intresse av att mäta.
n30
Inlägg: 18
Blev medlem: 16 juli 2018, 17:17:27

Re: Biltemas Tångamperemeter DCM 1000 P

Inlägg av n30 »

den tångampere mätaren ska ha true rms ? impedans höjning får du pga lådans konstruktion... så även om basarna är kopplade i 0.5 ohm till slutsteget så blir aldrig impedansen detta. därav mäter jag ac ampere och ac volt från högtalarterminalens utgång för få reda på vad steget lämnar med detta kan jag räkna ut hur många watt rms steget levererar till mina bashögtalare.
n30
Inlägg: 18
Blev medlem: 16 juli 2018, 17:17:27

Re: Biltemas Tångamperemeter DCM 1000 P

Inlägg av n30 »

nu vet jag varför den säger overload... när jag drar igång så burpar volten åt skogen för högt och när jag testade på typ 60-70 % volym o ökade så ökade jag för snabbt så den han inte justera mät området...

saxat ur manualen: OBS! Testinstrumentet väljer själv automatiskt mätområdet, så kallat ”Auto Range”, beroende på uppmätt mätvärde.
gkar
Inlägg: 1453
Blev medlem: 31 oktober 2011, 15:28:29
Ort: Linköping

Re: Biltemas Tångamperemeter DCM 1000 P

Inlägg av gkar »

n30 skrev:den tångampere mätaren ska ha true rms ? impedans höjning får du pga lådans konstruktion... så även om basarna är kopplade i 0.5 ohm till slutsteget så blir aldrig impedansen detta. därav mäter jag ac ampere och ac volt från högtalarterminalens utgång för få reda på vad steget lämnar med detta kan jag räkna ut hur många watt rms steget levererar till mina bashögtalare.
Nej, du kan inte räkna ut vilken effekt ditt slutsteg lämnar med dessa siffror. Du känner inte fasläget.
Skriv svar