Identifiera berylliumkoppar

jihe
Inlägg: 2405
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Identifiera berylliumkoppar

Inlägg av jihe »

Har försökt googla lite, men blir inte så jätteklok. Berylliumkoppar är dock rätt vanligt i elektriska sammanhang, så jag skulle bli lite förvånad om det inte finns en del kunskap här.

Jag har en gammal mässingsdorn, typ 20x250 mm, som jag fått från farsan. Nu skulle jag ha betydligt större nytta av ett par nätta mässingshammare, så jag tänkte använda den som material för det.

Men sen började jag fundera (sällan bra...). Farsan har hållt på med svetsning av tryckkärl på 70-talet och förmodligen härstammar den därifrån. I såna sammanhang brukar man väl ibland använda verktyg i berylliumkoppar när man vill gå loss på saker där det kan finnas gas man absolut inte vill fjutta på med en gnista.

Spån och partiklar av berylliumkoppar är typiskt obra att få i lungorna har jag förstått. I så fall förmodligen en dum ide att börja såga och svarva i den, om det nu skulle vara BK.

Så frågan är om det finns någon vettig metod med vilken jag kan säkerställa att det inte är det innan jag sätter igång?

Det ser ut som mässing (vilket berylliumkoppar verkar kunna göra i vissa fall, men för det mesta är det rött som koppar).

Det filar som en hyfsat hård mässing, men känns mjukare än vanligt ohärdat stål. Inte kopparkladdigt.

Jag har jämfört storleken på märket från en automatkörnare mellan denna, mässing och ohärdat stål. Ser inte med ögonen någon skillnad ens mellan mässing och stål, så automatkörnaren är nog inget bra substitut för en hårdhetstestare.

Den har hållit ihop rätt bra genom åren trots en del misshandel. Svampat en del i operatörsänden, men inte extremt. Av den ursprungliga spetsen finns rätt mycket kvar, den är säkert bara 7-8 mm tjock fortfarande.

Sen tycker jag ju att om man tillverkar en dorn i BK borde man ju vilja ha den hårdtempererad (vilket som jag förstår det borde vara mycket hårdare än mässing) för att ha någon nytta av det som stålsubstitut. Får den vara mjuk kan man ju lika gärna använda mässing istället för den mycket dyrare legeringen. Så jag tror ju att det är mässing.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Re: Identifiera berylliumkoppar

Inlägg av Micke_s »

Vad jag vet så är det PMI test som gäller.

Dock så kanske det inte är helt enkelt att äga som privatperson.
https://www.bruker.com/products/x-ray-d ... rview.html
jihe
Inlägg: 2405
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Identifiera berylliumkoppar

Inlägg av jihe »

Jag får ta in en offert och se om den där pickan kanske är billigare än en bit mässingsrundstång, då är det ju en deal :D

Köper man från aliexpress är det fri frakt. Men det blir väl krångel med den där 75-kronorsavgiften hos postnord
https://www.aliexpress.com/item/XRF-Roh ... 3907988015
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Identifiera berylliumkoppar

Inlägg av Glenn »

"operatörsänden" :mrgreen:
jako
Inlägg: 319
Blev medlem: 26 oktober 2006, 18:32:35
Ort: Sandviken

Re: Identifiera berylliumkoppar

Inlägg av jako »

PMI utrustningen kostar i runda slängar 200 000 SEK + moms. Men glöm inte: att mäta är att veta, men man måste veta vad man mäter!
M.a.o., om man inte har kläm på metoden kan man lura sig duktigt.
Användarvisningsbild
NULL
Inlägg: 2522
Blev medlem: 15 september 2010, 12:59:25
Ort: Örebro

Re: Identifiera berylliumkoppar

Inlägg av NULL »

Skiljer sig Berylliumkopparlegeringar sig från de andra något i densitet?
Användarvisningsbild
DW
Inlägg: 2497
Blev medlem: 9 september 2007, 20:34:04
Ort: Knallestaden invid Wiskan-elfven
Kontakt:

Re: Identifiera berylliumkoppar

Inlägg av DW »

Fann detta angående lager.
Beryllium som grundämne är cancerogent. Vid gjutning av Berylliumkoppar ändrar material struktur och giftigheten avtar till stor del. Vid bearbetning eller tillfällen där risk för inandning av ångor eller damm föreligger rekommenderas att munskydd eller annat lämpligt skydd användes.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Identifiera berylliumkoppar

Inlägg av Henry »

men man måste veta vad man mäter!
M.a.o., om man inte har kläm på metoden kan man lura sig duktigt.


Nja det är väl lite det som just dessa grejer är till för.

Den kollar vilka material en legering är byggd på och sedan finns alla allmänt kända legeringar och deras beståndsdelar i den som den jämför värdet med och hittar materialet.
Användarvisningsbild
wiklis
Inlägg: 1932
Blev medlem: 11 mars 2009, 22:33:47
Ort: Skellefteå

Re: Identifiera berylliumkoppar

Inlägg av wiklis »

Knacka på hos närmast större metallåtervinningsföretag, dom kan säker kolla vad det är för slag..
Ta med en bullpåse.
Skriv svar