Små kortmonterade relä drägliga upp till 30MHz?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6889
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Små kortmonterade relä drägliga upp till 30MHz?

Inlägg av Marta »

I datablad över vanliga reläer framgår det endast saker som spol- och kontaktdata samt dimensioner och anslutningar. Lämpligheten att hantera högre frekvenser får bli en gissning. Vill undvika hög kapacitans mot spolen.

Frågar därför forumets erfarna deltagare efter tips på reläer som tar upp liten kretskortsyta (<=8mm breda) och som är drägligt användbara på frekvenser upp till 30MHz. 1-pol växling, ev. endast slutning. 12 eller 6V spole. Ingen omkoppling under last. 100W vid 50 ohm.
gkar
Inlägg: 1453
Blev medlem: 31 oktober 2011, 15:28:29
Ort: Linköping

Re: Små kortmonterade relä drägliga upp till 30MHz?

Inlägg av gkar »

Ja, det fungerar säkert OK.
Jag har använt liknande i RF konstruktioner över 30 MHz.

Se till att du håller 50 ohm impedans på kortet ink. fotavtrycket för relät.
Visst får du en koppling till spolen, men sätt en CM choke i serie med den så har du ytterligare isolation.

Dock kommer relät att koppla kapacitivt även när det är avstängt, vid 30 MHz kanske du får 20-40dB isolation?? Vill du ka du lägga ytterligare ett relät som shuntar mot jord.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Små kortmonterade relä drägliga upp till 30MHz?

Inlägg av grym »

tungelementrelän?

kollade på små vanliga relän till industri, satt i utgångarna på plc och dom verkade ok
dom annvändes för 144Mhz förstärkare för omkoppling där enligt några byggbeskrivningar
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6889
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Små kortmonterade relä drägliga upp till 30MHz?

Inlägg av Marta »

Har funderat på reed's, men med spole tar de mycket plats och klibbrisken är nog stor. Där är stor kapacitans i kabeln och en reed behöver nästan inget för att klibba. Dessutom faller det nog på strömmen som blir uppåt 1.5A.

Har letat nu igen och efter att bara ha tittat på signalrelä letade jag även bland kraftrelä och hittade dessa:
https://www.elfa.se/Web/Downloads/_t/ds/PCN_eng_tds.pdf

Vad tror experterna om sådana? Platsen är väldigt begränsad och dessa skulle vara bra rent mekaniskt.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Små kortmonterade relä drägliga upp till 30MHz?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag har små sketefena (skitfina) metallkapslade ryska reläer. Minns att en av konstruktörerna på RIFA använde små metallkapslade reläer i mätutrustning där kontakterna skulle vara skärmade.

Hittar inga uppgifter högfrekvensegenskaper men om du kör nån sorts översättning på data kanske du blir klokare: https://rudatasheet.ru/relay/res47/

Jag har nog 5-6 stycken.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Små kortmonterade relä drägliga upp till 30MHz?

Inlägg av tecno »

<=8mm breda
Dina är för stora Huggis, har också finfina NAIS DR-12V men de är också för stora.
farskost
Inlägg: 454
Blev medlem: 17 april 2006, 19:55:21
Ort: Mölndal

Re: Små kortmonterade relä drägliga upp till 30MHz?

Inlägg av farskost »

Jag tror detta avhandlats i tråden om att bygga en amatörradioststion, något relä rekommenderades med kompletterande mätningar.
Skriv svar