Köpråd varmluftstation och stereomikroskop någorlunda billgt

Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Köpråd varmluftstation och stereomikroskop någorlunda bi

Inlägg av mrfrenzy »

Om ni är tre stycken så lönar det sig att beställa från Amscope med båtfrakt genom jetcarrier. Det kostar 395kr för 70kg. Jag har själv beställt mikroskop på just det viset.
nifelheim
Den första
Inlägg: 2318
Blev medlem: 27 mars 2008, 22:31:16
Ort: stockholm

Re: Köpråd varmluftstation och stereomikroskop någorlunda bi

Inlägg av nifelheim »

Jag bevakade ebay och tradera i säkert två år :-)
Flest "nästan köp" blev det på ebay.de
Även dom som bara skickar till tyskland, enligt annonsen, svarar oftast ja på att skicka till sverige med DHL
Köpet blev på tradera, kollade mejlen och det kostade 5,6kkr.
Det var precis gränsen då, vid den tidpunkten fanns en tysk, på ebay.de, med ett för 650 EUR eller bud,
dock bara två linser och lite mer "slitet"
tror jag hade satt 6000:- som gräns
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Köpråd varmluftstation och stereomikroskop någorlunda bi

Inlägg av E Kafeman »

Ett bra stativ är stor del av kostnaden. Det är mycket värt att slippa ha stativets fot där man arbetar och jag utnyttjar flitigt att kunna förflytta mikroskåpet över större delen av arbetsbänken. Inte för att jag är på så många ställen och titta med mikroskåpet utan det är mer en bekvämlighet, när man omväxlande finlöder och dessemellan vill ha full åtkomst för mätning med prober eller mekaniskt arbete.
Mitt stativ är justerbart utdragbart 1 meter och har två vinklingsbara leder.
Stativet är av modellen som fästs på bordskanten och bänkskivan är 40 mm tjock, närmast stum träskiva skruvad på stålstativ av fyrkants profilrör.
Har man inte stabilt arbetsbord kan mikroskåp som står på lös platta kanske duga men de jag testat så blir sådant sladdrigt. Lutar man huvudet mot skåpet aldrig så lite så ändras fokus.
Möjlig variant är att plattan fixeras på bordet med skruvtvingar men de stativ du väljer på göör det då inte möjligt att flytta mikroskåpet ur vägen när man gör andra arbeten.
De senare varianterna du tittat på, det står inte om de är fulla trinoscope och ser enklare ut. Vet inget om denna modellen så det är möjligt att det inte framgår i reklamen.
De flesta stereo-mikroskåp har en gemensamt utgångs-lins. Linsen kan köpas lös för ett par hundralappar. Med denna linsen kan man justera arbets-avstånd och i mitt fall är det bra att kunna byta linsen när lödröken lagt sej för tjock på glaset.
Det första mikrokåpet du länkade till på AliX, där visar man bilder på denna lins. Billigare varianterna här senast ser mest ut som två enskilda kikar-tuber, ingen tredje väg. Vart kameran kikar framgår inte, men antagligen finns en spegel i ena tuben som vinklar bilden till kameran.
Dels blir det inte samma fokus, dels så kan du inte få stereo-vy när kameran används.

Om du köpt en T12:a hoppas jag att du inte valde den effektsvagare modellen eller den med endast en lödspets medlevererad.
Den standard medlevererade lödspetsen är mer utformad som en större smörkniv. Kan kanske användas om man ska löda batteri-fanor.
Det finns även en variant som inte alls har samma prestanda och funktioner, som främst kännetecknas av att den bara har en enkelrads LED display istället för tre-radiga oled-varianten.
Den bättre varianten säljs främst under namnet Quicko och de erbjuder viss support och nya firmwares lite då och då.

Gör som mrfrenzy säjer så blir du nöjd med ditt innehav i många år framöver.

Allt finpill blir så mycket lättare, man orkar jobba längre pass, slipper huvudvärk.
Det finns en stor nackdel dock, det är att med mikroskåp ser man bristerna i sina egna lödningar mycket bättre. Ofta underkänner man sina egna jobb och får göra om jobbet flera gånger.

Korta spetsens överhäng en bit är inga problem. Du ska ändå plocka sönder pennan det för att ersätta kabel-avlastningen och då ser du hur sakerna är infästade.
Det finns en penna att köpa som redan har denna kortning och helt utförd i aluminium. Är tveksam aluminium, borde leda mer värme, men jag har inte testat.
Att komma åt innanmätet i pennan är enkelt, behövs inga verktyg då hela nedre delen går skruva bort för hand.
Kingen
Inlägg: 6
Blev medlem: 20 mars 2019, 19:50:07

Re: Köpråd varmluftstation och stereomikroskop någorlunda bi

Inlägg av Kingen »

Hej gott folk!

Det har varit lite tyst från mig de senaste dagarna, först kom Påsken och sedan annat som fick företräde men nu är jag iaf tillbaka.

Ser att det kommit in nya nyttiga tips och idéer från flera. Tack till var och en som har skrivit! I vanlig ordning har Herr Kafeman bidragit med beslutsgrundande information. Det var på håret att jag beställde den effektsvagare versionen av T12. Nu är den iaf beställd tillsammans med några lödspetsar direkt från Quickos butik på Aliexpress så den behöver vi inte fundera på, på ett tag iaf.

Var i färden med att beställa varmluft från swechtrading men kom att tänka på att värmeelementet, alltså den delen man håller i är väldigt lång och jag undrar hur/om det går att jobba med den under ett mikroskop som har 10-15cm arbetsavstånd (vilket de flesta har med 0.5x lins). Vad är era erfarenheter?

Vad gäller mikroskop så har jag dammsugit nätet och jämfört det ena mikroskopet efter det andra och kommer till slutsatsen att det i grunden finns två konstruktioner som är i omloppet. Ena konstruktionen har två kikare vilket enligt E Kafeman inte är optimalt.
mskop1.PNG
https://www.aliexpress.com/store/produc ... 7448jig4fh

Samma konstruktion återfinns även hos Amscope:
mskop2.PNG
https://www.amscope.com/stereo-microsco ... -head.html

Förmodligen kommer dessa två från samma fabrik i Kina. Det som jag dock slåss av är hur nöjda de flesta som har dessa verkar vara. E Kafeman får gärna kommentera.

Sedan har vi den andra konstruktionstypen som går att se hos Amscope med flera.

https://www.amscope.com/stereo-microsco ... ieces.html
https://www.amscope.com/stereo-microsco ... -head.html
https://www.aliexpress.com/store/produc ... 29a4uXoxNz

Här verkar det mer handla om att man använder sig av ett gäng med prismor inuti, inte så olikt det DIY-exemplet som jag länkade till någonstan där i början. Hittar tyvärr inte något bra bild på deras inre. Dessa verkar enligt uppgift vara parafokala vilket ska innebära att de behåller fokus genom hela zoomomfånget (trodde att så var fallet med alla).

Jag funderar på allvar att slå till på denna:
https://www.aliexpress.com/store/produc ... 7448C6iDtw

Bör räcka en bit men är lite osäker. Vettig pris på prylarna och frakten. Stativet är inte mycket att hänga i julgranen men lite händig är man ju så det borde gå att förbättra.

Sen funderar jag på att plocka ihop delar enligt bilder nedan.
mskop3.PNG
mskop4.PNG
Bygga sedan resten av stativet själv och komma undan med ganska bra grejor till förhållandevis rimlig peng, speciellt den sista varianten.

Vad tycker ni?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Kingen 27 april 2019, 20:52:54, redigerad totalt 1 gång.
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Köpråd varmluftstation och stereomikroskop någorlunda bi

Inlägg av E Kafeman »

Bygga stativ själv är nog inget som jag skulle ge mej in på. Välj den allra första varianten i dit 2:a inlägg. Priset är bra och tillbehören är användbara. Medföljande kamera för dokumentation behövs förr eller senare och bra belysning är ett måste. Om du vill köpa den som AM-Scope är priset inte mycket högre eller rent av lägre om du kan sambeställa med några andra för lägre frakt.

Dina senaste varianter har en del att önska som åtminstone jag värdesätter.
De har inte justerbart avstånd mellan okularen. Jämför typ billig kikare där avståndet är fast mellan okularen. Sällan roligt at se igenom i längden.
Fast stativ utan arm.
Ingen USB-utgång för den medlevererade kameran. Du kan då inte mäta med virtuell linjal eller dokumentera arbeten i datorn. Båda delarna är till nytta för mej.
HDMI är för att titta men inget man använder om man ska pilla med småsaker, då vill man se stereo.
HDMI kan ha viss nytta om man vill låta andra live se vad man gör på en större skärm, typ undervisning, men kan inte användas för att spara en bild på datorn.

Vad gäller varmluft (av-)lödning gör jag sällan just det momentet under mikroskåp. Kanske beroende på att min varmlufts-blås är stor och klumpig men värderar hög värmeeffekt då det minskar risken att man eldar annat på kretskortet.
Att arbeta under mikroskåp gör att man inte ser vad som händer en bit utanför, typ att man smälter ner ett annat PCB fastän man tror sej rikta värmeblåsen åt ofarligt håll. Det har hänt mej. Därför har jag nu en Weller lödpenna vars handtag ser ut som en illa krökt banan.
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8612
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Köpråd varmluftstation och stereomikroskop någorlunda bi

Inlägg av PeterH »

Nu när vi är inne på området... Jag har ju redan mikroskåp men skulle vilja använda video/kamera också. Tanken är att kunna ta en gammal monitor med exempelvis HDMI och koppla in en kamera med tillräckligt bra upplösning för att kunna använda lösningen när man löder utan att behöva flytta kretskortet fram och tillbaka hela tiden...

Är det någon som har tips på bra kameror med anslutning direkt till monitor? I värsta fall kan man ju ta en gammal dator också, men jag har redan provat ett antal USB kameror och USB-mikroskåp och dom jag testat hittills håller inte måttet :(

Kanske skåpet från TS andra inlägg kan passa mig med, men jag har ju ett Leica mikroskåp idag så vette tusan om "kinesen" kommer upp i samma skärpa och ljuskänlighet :humm:

Edit: läste om tråden igen och Gizmos tips (Andonstar ADSM302) kanske kan vara det jag söker :humm: (video recension) en klar nackdel är avståndet mellan objektiv och kretskortet, endast 55mm enligt killen i videorecensionen.
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Köpråd varmluftstation och stereomikroskop någorlunda bi

Inlägg av E Kafeman »

Om du redan har ett mikroskåp som du är nöjd med men inte har uttag för kamera, köp en kamera som passar istället för ett av okularen.
De flesta kameror avsedda för ändamålet duger förutom de billigaste 300k-kamrorna som sälja för en hundring som PCB-mikroskåp.
Det finns special-kameror typ sv/v extra ljus-känsliga men extrem upplösning lönar sej sällan. Mikroskåpets optik begränsar även om det är ett märkes-mikroskåp och ju högre upplösning, ju långsammare bild-refresh. Även ljuskänslighet är sällan något problem vid PCB-jobb. Det styr man med tillägs-belysning.
Kameran köps utan objektiv då det är mikroskåpets objektiv som används även till kameran. Reducerings-linser är dock vanligt tillägg för att slippa den runda skuggmasken.

Det finns alldeles utmärkta inspektions-kameror lämpliga för att inspektera PCB med motordriven autofocus. Här är ett exempel:
Sensorn i ovan video har välkänt god kvalitet, ger full kontrast vid lägre ljusstyrka än somliga billigare sensorer.

Mest synbara skillnaden på denna typen av stereo-mikroskåp från Leica relativt ett bättre AM-scope är nog abbreviationen och kantskärpan och man kan se en viss större färgning i AM-scope. Skärpedjup och ljusstyrka är inga jätte-skillnader. Ljuset är inte så noga eftersom man ändå håller med ljuset själv.

Vill man ha friheten att inte behöva titta i mikroskåp när man löder men ändå kunna se en förstorad bild är nog Mantis det enda alternativet som förekommer där man SMD-löder professionellt. Mono bildskärm finns inte.
Däremot har man gjort försök med bildskärmar med steroview genom t.ex. polarisation. Detta har varit där kirurger utför operationer på distans, där avståndskänslan också är viktig.
Kingen
Inlägg: 6
Blev medlem: 20 mars 2019, 19:50:07

Re: Köpråd varmluftstation och stereomikroskop någorlunda bi

Inlägg av Kingen »

Nu är jag tebax!

Blir lite fundersam kring det här med justerbart ögonavstånd. Det går, vad jag kan utläsa, att justera hos alla tre av varianterna. 54-75mm. Eller har jag fått det om bakfoten någonstans?

https://www.aliexpress.com/store/produc ... 29a4uXoxNz

https://www.aliexpress.com/store/produc ... 7448C6iDtw

https://www.amscope.com/stereo-microsco ... -head.html

Vidare så trodde jag att merparten av lödningsarbetet med de väldigt små komponenterna var tvunget att göras under mikroskop. Tänker på alla videos över reparationer av surfplattor, mobiltelefoner, datorer och annat där munstycken på 4mm ser ut stora som hus :) Funderat på att just et böjt munstycke skulle avhjälpa problemet med arbetshöjden. Är det ett sådant du använder på din Weller?

Det där med USB-utgång tänkte jag inte på alls måste jag erkänna. Klart en viktig finess. Nu finns det sätt att spela in från HDMI utgång men då blir det (onödig) extra kostnad.
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Köpråd varmluftstation och stereomikroskop någorlunda bi

Inlägg av E Kafeman »

Jag delar det mesta av Rossmans åsikter i denna video:
Mitt stativ är snarlikt det han har.
Däremot så har han ett förskräckligt rangligt arbetsbord. Inte alls stabilt för mikroskåp-jobb.

Jo de flesta lödarbeten för SMD görs helst under förstoring. Det går utan synhjälpmedel förutom bra belysning för 0402 men det blir jobbigt, man orkar inte löda lika mycket och man ser inte alltid om lödningarna är väl utförda.

Böjd spets kan kanske vara av nytta när man ska runda något eller där det ger bättre syn-åtkomst men de flesta jobbar med en enkel rak mejsel-spets för passiva komponenter typ motstånd och kondensatorer.
Man byter spets när något stort ska lödas eller har man favorit-spets vid släp-lödning. Jag byter ofta till en större rak mejsel-spets när jag ska jobba mycket med lödfläta. Använder sällan böjda spetsar.
Men det är tycke och smak och vad man vänjer sej vid. Weller lödpenna använder jag inte, men den står framma som reserv. Någon gång ibland kan det vara bra att ha flera pennor på gång med olika typer av spetsar beredda.
Hans3mmr
Inlägg: 136
Blev medlem: 4 mars 2016, 17:47:42

Re: Köpråd varmluftstation och stereomikroskop någorlunda bi

Inlägg av Hans3mmr »

E Kafeman skrev:Bygga stativ själv är nog inget som jag skulle ge mej in på. Välj den allra första varianten i dit 2:a inlägg. Priset är bra och tillbehören är användbara. Medföljande kamera för dokumentation behövs förr eller senare och bra belysning är ett måste. Om du vill köpa den som AM-Scope är priset inte mycket högre eller rent av lägre om du kan sambeställa med några andra för lägre frakt.
Hördu Kafeman: "första varianten i ditt andra inlägg"? Du riktar dig till Kingen, eller hur? Hans andra inlägg i tråden innehåller bara en enda variant, en länk.

Kan du kolla igen vad du vill hänvisa till?
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Köpråd varmluftstation och stereomikroskop någorlunda bi

Inlägg av E Kafeman »

Är det denna raden som du inte förstår: "Välj den allra första varianten i dit 2:a inlägg."
Förtydligande (inom parentes) kan vara: "Välj den allra första varianten, (den du föreslår) i ditt 2:a inlägg."
Hans andra inlägg i tråden innehåller bara en enda variant, en länk.
Korrekt. Den länken är på det viset både första och sista länken i just detta inlägg, så det borde inte vara någon risk att man förleds att köpa något annat.

>Kan du kolla igen vad du vill hänvisa till?
Ska göra det.

Annars är detta ett bra alternativ då man slipper stativet räckvidd-begränsning: https://www.ebay.com/itm/Carl-Zeiss-Jen ... 2554620694
Den varianten används numera mest av tandläkare och kirurger och de som jobbar med ädelstenar men jag har en kollega inom ytmonterat som föredrar en snarlik lösning: https://www.ebay.com/itm/Multi-Lens-LED ... 2009687418

Det har kommit till min kännedom att dubbel-armen på Amscopes stativ numera har mycket växlande kvalitet på sina linjär-lager. Det ska iofs vara lätt att byta dessa till bättre kvalitet.
Bordsmonterade enkel-armen är vad jag föredrar även om den är rätt mycket grövre för att vara stabil.
Detta är denna version jag har: https://www.hahn-kolb.de/is-bin/INTERSH ... etailpageA
Den löper mycket stabilt när man ändra armlängden och lagerna är täta. Det är enkelt att nå över stor yta och bordsfäste ger den mest stabila fokus-inställningen om arbetsbänken är stabil.

En annan brist jag hört är att Amscope säljer sina ögonskydd (gummiringarna/skygglapparna på okularen) endast som tillbehör. Låter märkligt om det är sant, kostar i stort inget så det är dåligt om man inte skickar med sådana med mikroskåpet. Det kan vara en tillfällighet att man inte fick med ögonskydden i paketet.

Mått på linser och stativ/mikroskåp-huvud är oftast samma oavsett fabrikat så det är lätt att byta och uppgradera de delar man eventuell är missnöjd med.
Även ögonskydd kan man köpa från konkurrenter.

De förbättring jag gjort på mitt mikroskåp är att jag bytte ut lysdioderna i belysningen till lysdioder med betydligt bättre ljus-styrka och mer neutrala i färgen och uppgraderade kameran och försåg den med reduktions-lins och stativet köpte jag separat.
Användarvisningsbild
sommarlov
Inlägg: 514
Blev medlem: 28 november 2015, 19:03:40
Ort: 08

Re: Köpråd varmluftstation och stereomikroskop någorlunda bi

Inlägg av sommarlov »

Jag slog till och köpte det mikroskop från TS 2:a post, fick den idag. Har inte hunnit test jättemycket, men att fästa stativet i bordet på ngt sätt är ett absolut måste.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Köpråd varmluftstation och stereomikroskop någorlunda bi

Inlägg av Magnus_K »

Är du nöjd sommarlov?
Hur gick det för dig till slut Kingen?

Måste verkligen köpa ett nu så är väldigt nyfiken vart det slutade.
Kan man få ett helt ok inkl kamera och stativ för 6k levererat till dörren så blir det nog till att slå till.
Användarvisningsbild
sommarlov
Inlägg: 514
Blev medlem: 28 november 2015, 19:03:40
Ort: 08

Re: Köpråd varmluftstation och stereomikroskop någorlunda bi

Inlägg av sommarlov »

Magnus_K skrev:Är du nöjd sommarlov?
Blandade känslor. Jag sitter (satt) med ett förstoringsglas med lampa på Elfa (https://www.elfa.se/sv/foerstoringsarma ... p/18076082) som funkar alldeles utmärkt på det sättet att man kan snurra runt det, flytta upp och ner och vara ganska ovarsam hur man positionerar det fast man får ok (inte bra) förstoring. Med mikroskopet får man skitbra förstoring, men oh vad den är känslig på inställningen på den, men även hur man har ögonen. Om man gör rätt är det helt fantastiskt, men det är meckigt. Jag förutsätter att man precis som med golfsvingen blir bättre med övning, men tyvärr åker den inte fram så ofta utan jag förlitar mig på sämre förstoring.
Dock ångrar jag inte en sekund att jag köpte mikroskopet, för vad jag gör med min hobby är den fullt tillräcklig.
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Köpråd varmluftstation och stereomikroskop någorlunda bi

Inlägg av E Kafeman »

Vanligt problem för elektronikjobb är att grundförstoringen är för hög. Man får ingen nytta av zoomen eftersom den alltid står på min och för hög förstoring ger för smalt blickfält vilket även ökar kraven på att vara på rätt ställe över okularen
Det är rätt billigt att byte okular och bottenlins. så det är lätt att justera så att man kan nyttja hela zoom-området.
Stadigt stativ. Kan aldrig bli för stadigt. Grov stum bordsskiva och svetsa stativet på ett kommunalt brunnslock som bultas i arbetsbänken. När mikroskåpet gungar ska bordsskivan fortfarande hålla konstant avstånd.
Man ska kunna stödja huvudet mot mikroskåpet utan att skärpan far iväg.
Justera diopter-avståndet så det passar dej och lås detta om inte ditt ögon-avstånd varierar från dag till dag.
Bra gummi-flärpar som passar egna huvudet så att ögonen automatiskt hamnar rätt är viktigt. Klipp till dom och limma så det passar som en handske.
Sen är det bara och stänga av lyset från ljusringen så sover man riktigt bekvämt fast det ser ut som man jobbar.
Tips för bra skärpa över hela zoomområdet och hur och undvika att man blir vindögd när man zoomar: https://meijitechno.com/how-to-parfocal ... icroscope/
Glöm inte att kameran också ska justeras för samma skärpeläge som för ögonen.
Skriv svar