Småmotorer. Var köpa (reparera solfläkt)

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8413
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Småmotorer. Var köpa (reparera solfläkt)

Inlägg av AndersG »

Jag har två Nicro 1000 i båten som båda låter. Fanskapen kostar närmare 200€ st så att reparera är inte helt fel. Svårt att hitta exakt rätt motor dock. Dia 35,5mm (eller mindre), höjd 32mm (eller mindre). Axel 2mm, 17,9mm lång (eller längre). Lågvolt, typ startar vid 1,5V.

Hittade några på eBay som dock var mindre, men kompisen svarvade ring. Dock låter de ändå litet då motorn hänger vertikalt.

Var hitta motorer?
bearing
Inlägg: 11232
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Småmotorer. Var köpa (reparera solfläkt)

Inlägg av bearing »

Bilder?

Borstade motorer?
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8413
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Småmotorer. Var köpa (reparera solfläkt)

Inlägg av AndersG »

Tänkte skriva något att ytfinishen inte behöver vara borstad :) Men jag fattar.. Typ denna:

https://www.ebay.com/itm/DC-1-5V-6V-800 ... 2749.l2649
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8413
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Småmotorer. Var köpa (reparera solfläkt)

Inlägg av AndersG »

20190419_155028_resized.jpg
Orignalmotorn ligger ovanpå. Som ni ser så har nog Nicro ganska bra TB på dessa prylar...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Småmotorer. Var köpa (reparera solfläkt)

Inlägg av tecno »

:humm:

Dom två plastverktygen var inte gratis så det lär ta lite tid att räkna hem investeringen.
jumbo555
Inlägg: 44
Blev medlem: 8 januari 2010, 10:03:05
Ort: Easthammar

Re: Småmotorer. Var köpa (reparera solfläkt)

Inlägg av jumbo555 »

Jag bytte till några "noname" motorer i mina Nicro ventiler som dock inte är exakt samma modell som dina, de höll bara några år.....
Sedan beställde jag orginal via Hjertmans (maila dem, de kan ordna mer än vad som finns på hemsidan) för någon hundring och fick med batteri och nya fläktvingar "på köpet", de fungerar fortfarande bra efter 4säsonger!
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8413
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Småmotorer. Var köpa (reparera solfläkt)

Inlägg av AndersG »

I gamla båten hade jag en som fungerade klanderfritt i över 10 år. I nya båten har jag två som började låta efter 2-3 år. Menade du att du köpte nya ventiler, eller motorer.
jumbo555
Inlägg: 44
Blev medlem: 8 januari 2010, 10:03:05
Ort: Easthammar

Re: Småmotorer. Var köpa (reparera solfläkt)

Inlägg av jumbo555 »

Jag köpte ett " 3" Vent Overhaul Kit", nr202430 var det enligt deras hemsida, motor, fläkt(propellern), batteri och strömbrytare.
Dvs allt utom solcell och själva "kåpan".
Det är dock inte samma ventil som din Nicro 1000 men skulle kunna vara samma motor. Enligt mina gamla anteckningar så var den 36mm i diam och 2mm axel, höjden okänd (jag kan iofs skruva isär min ventil och mäta).

Det svåra med andra motorer var som du skriver att hitta en som startar redan vid 1,2V och dessutom levererar lite kraft så att den får fart på luften. Jag köpte några på Ebay för att testa men de höll bara något/några år.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8413
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Småmotorer. Var köpa (reparera solfläkt)

Inlägg av AndersG »

OK. jag frågar dem.
Gryningsräd
Inlägg: 24
Blev medlem: 9 februari 2018, 12:11:35

Re: Småmotorer. Var köpa (reparera solfläkt)

Inlägg av Gryningsräd »

Jag har en liknande fläkt där motor också började att väsnas... köpte denna: https://www.sparkfun.com/products/11696 (ebay: https://www.ebay.de/itm/SparkFun-Hobby- ... 2893935777) och är installerad i båten nu.

Fick 3D-printa en adapter (inga bilder tyvärr) för att motorn skulle hållas på plats inne i fläkten (den är rätt mycket mindre än originalet). Axeln är lite i kortaste laget, men jag borrade upp fläkthjulet något så att jag kunde ha kvar kugghjulet på motorn. Lite lim och nu snurrar det! Får se om den håller säsongen ut, annars skall jag se vad Hjertmans kan plocka hem åt mig.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8413
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Småmotorer. Var köpa (reparera solfläkt)

Inlägg av AndersG »

Detta är repkitet: http://www.marinco.com/en/202430

Har köpt ett från Hjertmans, blev 80€ momsat och klart. Sätter den motorn i ena och en endollars i andra så ser vi vilken som håller längst. Denna motor har en större dia, 35,5mm, alla andra motorer man hittar är mindre.

Hm.. Nu hittade jag denna: https://www.conrad.de/de/p/conrad-compo ... 98080.html

Rätt mått, men axel i litet kortaste laget.
Skriv svar