Söker tips på tålig kvalitets-multimeteter

Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Söker tips på tålig kvalitets-multimeteter

Inlägg av JimmyAndersson »

Jag vet att det finns massor med tips-trådar om multimetrar,
men trots att jag sökt både med forumet och Google så hittar jag faktiskt inget konkret, så det får bli en ny tråd. :)

Jag söker en seriös multimeter för att mäta t.ex 400V AC och som är tålig nog att glömmas i motorutrymmet på en traktor ungefär.
Låt säga maxpris 2000 kr, men lägre är förstås roligare.
Som bonus så vore det trevligt om den kunde mäta kapacitans/induktans. Det har jag länge saknat.

Jo just det ja: eev-multimetern är trevlig, men jag behöver/vill beställa från någon svensk sajt i detta läget. Enklast så just nu.


Det var kontaktannonsen det, över till era förslag. Vad har ni för något? :kortis:


edit:
Fyra visningar ett par sekunder efter att jag startat tråden?! Vad gör ni uppe nu?? Gå och lägg er! :mrgreen: :eh:
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Söker tips på tålig kvalitets-multimeteter

Inlägg av E Kafeman »

Nej det går inte få ihop alla de önskemålen på en gång.
Vill du ha en multimeter som ska tåla fritt fall, vara vattentät, manövrerbar med grova handskar så finns denna:

Jag flyttar runt mina multimetrar. Vid nyköp så hamnar den nya i labbet, den gamla hamnar i min rese-utrustning där den ersätter den mätare som hamnar i bilen eller sommarstugan.
De jag köper är inte särskilt tåliga men har gummihölje på mätaren i garaget. Det hjälper till att undvika kantskador och ser till att batteriluckan blir kvar. Har faktiskt aldrig dödat någon multimeter trots tapp från hustak och liknande.
Har någon bättre mätare men min resefavorit just nu är Aneng AN8008. Den är liten och lätt men ändå med väldigt tydlig och hyffsat stor display. Fungerar rätt ok även i solljus. Kostar 200kr så man kan köpa två ifall man glömmer en i traktorn.
Den har alla de vanliga finesserna såsom kapacitans, förbindelsetest , pulskvot diodtest uA och den något originella finessen en enkel signalgenerator. Fullt fyrsiffrig.
Mycket småprylar och tillbehör medföljde till Anengen såsom probar med och utan klämmor, nålspetsar..
Ser nu vid koll att den tydligen inte säljs längre. Gissar att denna är uppföljare.

Aneng AN8008 är märkt CatII och CATIII på höljet och ska därmed duga att mäta upp till 1000V. Säkringarna som ska tåla detta finns i mätaren men är mätkablarna istoppade för strömmätning, oavsett multimeter-märke, så kan det hända saker när man ska mäta spänningen mellan kopparskenorna i ställverket. :kortis: .
Här kanske multimetern överlever om den är rätt avsäkrad:
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: Söker tips på tålig kvalitets-multimeteter

Inlägg av Platis »

Instrumentcenter har rea på Fluke 175 just nu! Uppfyller väl dina kriterier plus att den har livstids garanti. Har själv 179:an i samma serie och är mycket nöjd!
https://www.instrumentcenter.se/sv/digi ... erhall.php

P.S Mäter dock inte induktans!! Tror det är väldigt ovanligt att hitta på en DMM!
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Söker tips på tålig kvalitets-multimeteter

Inlägg av JimmyAndersson »

Tack för tipsen! :tumupp:

Kafeman:
Kloka synpunkter som alltid. :)
Extra imponerande att se multimetern som klarade att vara hundleksak.
Då vet man att den är tålig!

Plats:
Tack för tipset!
Det blev en sådan (plus lite annat) den här gången. :)

Hur fungerar det med fakturan därifrån?
Jag beställde i helgen och skulle betala i förskott, men har bara fått orderbekräftelsen än. Ingen faktura eller info om bankgiro eller liknande.
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Söker tips på tålig kvalitets-multimeteter

Inlägg av Hobbyisten »

De är väl på G, mycket att göra kanske :) Men det borde vara automatiserat.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Söker tips på tålig kvalitets-multimeteter

Inlägg av JimmyAndersson »

Ha! Fick mail kl 14:39 med fakturan. Nio minuter efter mitt förra inlägg. :)
Så då löser det sig.
Skriv svar