Funkar LED-rör i min köksarmatur?

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
jihe
Inlägg: 2405
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Funkar LED-rör i min köksarmatur?

Inlägg av jihe »

Jag har med framgång använt biltemas lysdiodslysrör i garaget. Nu gav kökslampan upp, så min tanke är att skaffa motsvarande dit.

Köksarmaturen är dock annorlunda än garagets. Där delar två rör på en gemensam drossel och glimtändare. De nya rören levereras ju med en led-starter som skall ersätta glimtändaren. Kommer det att funka med bara en sån på två rör?
jihe
Inlägg: 2405
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Funkar LED-rör i min köksarmatur?

Inlägg av jihe »

Läste på lite nu och inser att lysrör tydligen kopplas i serie när det är två-konfiguration. Då lär det definitivt inte funka. Får bli två nya riktiga kvicksilverrör.
limpan4all
Inlägg: 8195
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Funkar LED-rör i min köksarmatur?

Inlägg av limpan4all »

Byt ut till en ny armatur istället. För att få det alra bäst så skall du handla en som är konstruerad för lysdioder.
JOLO725M
Inlägg: 227
Blev medlem: 5 februari 2013, 22:25:15

Re: Funkar LED-rör i min köksarmatur?

Inlägg av JOLO725M »

Jag bytte nyligen lysrörsarmaturer i köket till LED, dom kom liksom färdiga, inte några utbytbara rör i.
Verkar vara typ "engångs".
limpan4all
Inlägg: 8195
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Funkar LED-rör i min köksarmatur?

Inlägg av limpan4all »

Är det rätt konstruerat så har du tappat 30% ljus efter ca 70 000 timmar och totalt sett 50% ljus efter 12 000 timmar. 12k timmar är tänt dygnet runt i 12 år ungefär med normal användning så är det nog mera 50år. Så det som kommer gå sönder först är filter kondensatorerna i nätdelen, planera in ett byte om 7 år...
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Funkar LED-rör i min köksarmatur?

Inlägg av Glenn »

..Och är det billigt konstruerat som det brukar vara.. ..så har den pajat efter ett par år max..
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Funkar LED-rör i min köksarmatur?

Inlägg av Henry »

Företrädelsevis, som företagen vill ha det, så exakt på dagen 3 år efteråt så garantin inte gäller längre.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Funkar LED-rör i min köksarmatur?

Inlägg av Glenn »

Jag har ju haft flera E27-LED-armaturer som pajat efter ca ett år.. och tyvärr sparar man ju inte kvitton på sånt, men jag ska nog börja..
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Funkar LED-rör i min köksarmatur?

Inlägg av Henry »

Det är du inte ensam om, vanliga E27 LED lampor jag köpte en gång på jula i 4 pack havererade efter allt ifrån 2 - 3 månader då de blev skållheta pga förstås extremt dålig kylning.

Visste förstås att de skulle haverera inom ett år men inte fasen hittade jag kvittot, orkade sedan inte att mig till andra sidan stan för reklamation så det fick vara den gången.
Skriv svar