Köpa Windows 10-licens.

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Köpa Windows 10-licens.

Inlägg av Glenn »

Största problemet är väl när det som säljs visar sej vara en volymlicens, som förvisso kan snurra på år efter år med lite tur, men med lite otur inte gör det.

..Å andra sidan kan man ju köpa en ny ebaylicens då, man kan köpa ganska många ebaylicenser innan man kommer upp i priset för en retail.
SJM
Inlägg: 48
Blev medlem: 13 augusti 2008, 18:03:56
Ort: Visby

Re: Köpa Windows 10-licens.

Inlägg av SJM »

Jag har flera gånger använt en Win 7 OEM licensnyckel från etikett på datorn för att aktivera en nyinstallerad Win 10.
Går nog bara en gång per nyckel. En OEM från HP fungerar på Fujitsu.
Tror att det beror på att MS vill få över så många som möjligt till Win 10.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32627
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Köpa Windows 10-licens.

Inlägg av HUGGBÄVERN »

DET måste jag pröva SJM. Jag har två datorer med Win7 och licensklisterlappar. :)
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Köpa Windows 10-licens.

Inlägg av mrfrenzy »

Bäst brukar det fungera att installera rätt version av Windows 7 som står på lappen, gå till kontrollpanelen och kolla så det är aktiverat annars aktivera med telefonguiden.

Sen kan man uppgradera till Windows 10 genom att ladda ner installationsprogrammet och köra inifrån Windows 7.

Efter det finns Windows 10-licens i bios och kan användas för ren installation i framtiden.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2585
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Köpa Windows 10-licens.

Inlägg av hawkan »

Det jag såg med ebay-licensen att det nog var en maskinbunden licens. Det finns väl såna, är inte så insatt i det.
När jag bytt ut det mesta så ville jag flytta licensen till den nya maskinen. Trots att jag följde alla möjliga sätt
som Microsoft beskrivit, och även var i telefon för att försöka flytta, så gick det inte.


Så här ser licensinformationen ut (slmgr.vbs /dlv) Jag har gnuggat lite på siffrorna.
Namnlös.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32627
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Köpa Windows 10-licens.

Inlägg av HUGGBÄVERN »

En kompis tjötar öronen av mig eftersom han inte lyckats så bra att klona en installation från en disk till en annan. Å andra sidan, som någon skrev - någon hundring för en licens ...
Skriv svar