ALPHA-KLAR! Robotgräsklippare med autopilot och cylinder!

Berätta om dina pågående projekt.
Henke_83
Inlägg: 227
Blev medlem: 20 oktober 2007, 09:17:41
Ort: Ekerö
Kontakt:

Re: ALPHA-KLAR! Robotgräsklippare med autopilot och cylinder

Inlägg av Henke_83 »

netrunner skrev:Tycker att det ser väldigt trevligt ut.

Trist att signalstyrkan var lite låg. Antar att du redan har den bästa antennen som går att köpa för rimliga pengar. Kanske är kabeln dålig? Vad har du för GPS-chip idag?

Hoppas att du tänker gå över till blybatterier när du kommer till läget för "vanlig klippning".
Tack :)

Signalstyrkan är väldigt bra på 6 antenner och har de bästa antenner jag kan få för rimlig peng:
48db,47db,13db,47db,48db,38db,46db,48db
47db, 47db,42db,47db,48db,36db,46db,49db

Vad är fördelen med blybatteri mot Li-Ion? Jag trodde att Li-Ion skulle fungera bra och länga? Du får gärna förklara varför det ska vara blybatteri?
Användarvisningsbild
carpelux
Inlägg: 1865
Blev medlem: 13 oktober 2007, 12:33:33
Ort: Varnhem

Re: ALPHA-KLAR! Robotgräsklippare med autopilot och cylinder

Inlägg av carpelux »

Kul projekt. Alltid roligt med någon som tänker utanför boxen.

Inte för att regna på din parad, men hur har du tänkt ang energiutnyttjandet? Jag antar att det går åt en hel del energi att dra runt klippaggregatet, särskilt med tanke på att klipptrumman ligger an emot anhållet och skall vara "självslipande" ?

Men det är väl bara att åka in och ladda lite oftare iofs.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: ALPHA-KLAR! Robotgräsklippare med autopilot och cylinder

Inlägg av arvidb »

Jag ägnade en del tid åt att klippa med cylinderklippare "i min ungdom" och vill minnas att det inte tar så mycket kraft att dra runt cylindern på tomgång, trots självslipningen. Tungt blir det först när man faktiskt börjar köra den i gräset och klippa grässtrån (för att inte tala om hur det tar tvärt stopp om det har rasat ner en liten björkkvist eller liknande på gräsmattan som man försöker klippa).

Så jag är inte förvånad över att det går att dra runt cylindern med de där motorerna & batterierna, men är rejält skeptisk till att kraften kommer att räcka till för att faktiskt klippa mer än något enstaka grässtrå i taget. TS gräsmatta ser i och för sig ut att vara i stilen golfbana medan gräset som jag klippte i min ungdom nog oftast hade fått växa sig alldeles för långt, så det kanske kan funka ändå... ;)
Henke_83
Inlägg: 227
Blev medlem: 20 oktober 2007, 09:17:41
Ort: Ekerö
Kontakt:

Re: ALPHA-KLAR! Robotgräsklippare med autopilot och cylinder

Inlägg av Henke_83 »

carpelux skrev:Kul projekt. Alltid roligt med någon som tänker utanför boxen.

Inte för att regna på din parad, men hur har du tänkt ang energiutnyttjandet? Jag antar att det går åt en hel del energi att dra runt klippaggregatet, särskilt med tanke på att klipptrumman ligger an emot anhållet och skall vara "självslipande" ?

Men det är väl bara att åka in och ladda lite oftare iofs.
Kul att det uppskattas :)

När gräsklipparen går i sig så är den självslipande. Tanken med det här är att den inte ska behöva åka in och laddas, utan klipper den så ska den klippa hela gräsmattan i ett svep. Därav så kan jag dimensionera batterierna efter det och antal.

Laddningen sker enbart när den har klippt färdigt allt gräs.
arvidb skrev:Jag ägnade en del tid åt att klippa med cylinderklippare "i min ungdom" och vill minnas att det inte tar så mycket kraft att dra runt cylindern på tomgång, trots självslipningen. Tungt blir det först när man faktiskt börjar köra den i gräset och klippa grässtrån (för att inte tala om hur det tar tvärt stopp om det har rasat ner en liten björkkvist eller liknande på gräsmattan som man försöker klippa).

Så jag är inte förvånad över att det går att dra runt cylindern med de där motorerna & batterierna, men är rejält skeptisk till att kraften kommer att räcka till för att faktiskt klippa mer än något enstaka grässtrå i taget. TS gräsmatta ser i och för sig ut att vara i stilen golfbana medan gräset som jag klippte i min ungdom nog oftast hade fått växa sig alldeles för långt, så det kanske kan funka ändå... ;)
Den har klippt gräs på riktigt och eftersom knivarna är så pass vassa och gräset är relativt låg - så var det inte några problem. Däremot så blir det tvärstopp precis som du säger om det kommer grenar i vägen, det gillar den inte..

Jag kommer lära mig och det finns säkert fler saker som kan gå fel..
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: ALPHA-KLAR! Robotgräsklippare med autopilot och cylinder

Inlägg av arvidb »

Jo en stor del av projektet är väl navigationen antar jag. Mekaniken och elsystemet kan man ju alltid bättra på när det behövs!
Henke_83
Inlägg: 227
Blev medlem: 20 oktober 2007, 09:17:41
Ort: Ekerö
Kontakt:

Re: ALPHA-KLAR! Robotgräsklippare med autopilot och cylinder

Inlägg av Henke_83 »

Delprojekt 37 - Göra en batterimätare med PCF8591 och spänningsdelare
Ska göra en voltregulator för batterierna som är kopplade till gräsklipparen som sedan kopplas in till PCF8591 som kan printa ut exakt värde på volt och då har jag indikation på när gräsklipparen behöver åka in och laddas.

Jag funderar just nu på om jag ska utöka batterierna och köra med 5S istället för 4S - så jag tänker göra två uträkningar för både 5S och 4S för voltregulatorn så jag har resistorer till båda. Jag har tänkt att spänningsdelaren kommer använda sig av dividerare 7 - då kan jag använda samma motstånd till både 4S och 5S. Det är bara en liten del av programsnutten som behöver modifieras för att det ska bli rätt.

Har även lärt mig att I2C kretsen på RPI kan seriekopplas upp till 8 enheter så nu kör jag HMC5883L och PCF8591 båda på I2C som är seriekopplade. Fungerar bra och får upp adresserna i I2CDETECT i Pajen.

Så vad behöver jag för motstånd för att detta ska fungera:
4S - 4.2*4=16.8V nominell spänning 3.7x4=14.8V
5S - 4.2*5=21V nominell spänning 3.7x5=18.5V

Så det är den nominella spännningen på 3.7V jag ska utgå ifrån, samtidigt är det MAX-spänningen jag måste ta hänsyn till så jag inte bränner kör sönder komponenterna för att det får för hög spänning.

Jag har inte något lager på motstånd och liknande hemma utan brukar köpa det jag ska ha vid tillfälle. Så nu när jag skulle göra min spänningsregulator så vad jag hade hemma var följande: 1st 10kOhms, 5st 2,61kOhm, 5st 4,7kOhm, 3st 0.47kOhm.
Det jag vill ha är att divisionen blir nära 7. Så jag kommer få seriekoppla 3 st 0,47kOhms motstånd. Då får vi följande formel och beräkning enligt nedan.

Ref.voltage = 3.3
Ratio (R1/R2) = 7isch

Vout mindre än 3.3
Vin max 21
R2/R1=3.3/(21-3.3)
R2/R1=3.3/17.7
R2/R1=0.186


Vo= Vin*R2/(R1+R2)
R2/R1= Vo/(Vin-Vo)

1,43/(10+1,43)=0.125=1/8 - Spänningsdelare på 8.

Kommer koppla A0 till GND.

Har köpt ett motstånd på 1.43kOm så jag kan använda det tillsammans med 10kOhm motståndet för att köra en spänningsdelare.
Det blir då 1.43/(10+1.43) = 0.125=1/8 som kommer användas i formeln. Då kommer jag kunna använda mig av spänning som går upp till 21V utan att jag bränner sönder någon komponent.

Har just nu testat min spänningsdelare och kommit fram till att 8 är talet som ska användas för formeln i beräkningen.

Kommer använda mig av quick2wire för RPI och i2clibraries, precis som jag gjorde i Delprojekt 2 för compassometern. Detta innebär att jag inte behöver installera mer program utan allt är redan förinstallerat och färdigt. Så det är egentligen bara att skriva programmet nu som ska läsa utdatan från PCF8591 analog in.

Nu ska jag även få in lite kod i Node.js så jag kan använda detta för att bestämma när gräsklipparen behöver gå in och ladda sig för spänningen är för låg. Finns visst ett bibliotek för pcf8591 från npm så ska se om jag kan få det att fungera.

Hade visst hoppat över lite viktig information från databladet i PCF8591 när jag skulle göra ett program som kommunicerade med modulen. Och det vara att Enabla Analog Ut läsning detta skulle visst göras med en BIT så här 01000000 och det är lika med 0x40 i HEX sedan skulle man välja kanal efter att den varit enablad så vill jag ha kanal 0 är det 0x40+0x00 som ska skickas, alltså 0x40 för att läsa analog ut från Kanal 0.


Datablad för kretsen http://www.nxp.com/documents/data_sheet/PCF8591.pdf
https://www.enigma14.eu/wiki/AD_Convert ... spberry_Pi
Senast redigerad av Henke_83 9 maj 2019, 12:38:19, redigerad totalt 9 gånger.
Henke_83
Inlägg: 227
Blev medlem: 20 oktober 2007, 09:17:41
Ort: Ekerö
Kontakt:

Re: ALPHA-KLAR! Robotgräsklippare med autopilot och cylinder

Inlägg av Henke_83 »

Har nu nya GPS-moduler som heter Ublox M8N - men det verkar vara piratkopierade.. när man läser QR-koden från dem står det att det är ett serienr från NEO-6M och ett serienr. När jag använder U-center så får jag upp att det är M8N med firmware 2.01. Och firmware 2.01 är ju det som krävs för att få ut TRK-MEAS och TRK-SFRB från modulerna för att kunna användas i RTKLIB. Jag ser även i U-center att den plockas nu både GPS och GLONASS signaler simultant, något som INTE NEO-6M och NEO-7M gör, detta krävs för högre precision och snabbare FIX när RTKLIB används.

Den här delen kommer bestå i hur man aktiverar TRK-MEAS och TRK-SFRBX i modulen med hjälp av HEX-koder som jag sedan lägger upp på OpenStreetmap.

Jag har sett i U-center att jag får ut meddelande 03-10 och 03-0F som är TRK-MEAS och TRK-SFRBX när jag kör DEBUG-läge i U-center.

Följande HEX-koder används för att aktivera de två lägen:
TRK-MEAS 03x10
B5 62 06 01 03 00 03 10 01 1E 69
TRK-SFRBX 03x0F
B5 62 06 01 03 00 03 0F 01 1D 67

När jag använde mig av NEO-7M använde jag även de här så här kommer HEX-koderna för att aktivera de med M8N
NAV-CLOCK
B5 62 06 01 03 00 01 22 01 2E 87
NAV-SVINFO
B5 62 06 01 03 00 01 30 01 3C A3

Jag ska även ändra hastigheten till 115200 och frekvensen till 200ms så jag får utdata i 5hZ.
200ms för 5hZ
B5 62 06 08 06 00 C8 00 01 00 01 00 DE 6A
100ms för 10hZ
B5 62 06 08 06 00 64 00 01 00 01 00 7A 12
115200 på UART1
B5 62 06 00 14 00 01 00 00 00 D0 08 00 00 00 C2 01 00 07 00 03 00 00 00 00 00 C0 7E

Även om M8N var piratkopierade så fungerar de ypperligt för tillfället när jag kör dessa mot en annan basstation, jag får då upp både GLONASS och GPS och har 12 satelliter jag kan låsa mot. Det gör även att jag får FIX efter 2-3 minuter så nu börjar det likna något. Sedan blir ju utmaningen när gräsklipparen rör på sig att behålla FIX.

TYPISKT - jag har ju köpt en antenn som arbetar enbart mot GPS alltså 1575,42MHz +/-10MHz. GNSS arbetar ju lite högre runt 1600 så signalstyrkan på GNSS är väldigt låg. Behöver med andra ord en ny antenn..

Fortsättningen följer..
Senast redigerad av Henke_83 31 oktober 2018, 12:04:17, redigerad totalt 4 gånger.
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Re: ALPHA-KLAR! Robotgräsklippare med autopilot och cylinder

Inlägg av netrunner »

Det här är lite spännande ... det finns fler personer som inte får bättre prestanda av att uppgradera till M8N. Det kan ju vara ett tecken på att det är en piratkopia.
Henke_83
Inlägg: 227
Blev medlem: 20 oktober 2007, 09:17:41
Ort: Ekerö
Kontakt:

Re: ALPHA-KLAR! Robotgräsklippare med autopilot och cylinder

Inlägg av Henke_83 »

Skriver ett inlägg mest som påminnelse för mig själv vad jag har gjort och varför just - har satt igång basstationen igen och behöver som sagt nya antenner.
Men som tur är patchantennerna filtrerade på ett annat sätt än mina Timing reference antennas och släpper igenom även GNSS/GLONASS bandet som ligger på 1610 istället för å 1575.

När jag startatade upp modulen och körde

Kod: Markera allt

gpscat /dev/ttyAMA0
fick jag enbart utspottat /x00/x00/x00 i oändlighet. Modulen blinkade grönt som indikerar att den har kontakt med satelliterna.
Har nu gjort flera olika script där jag skickar HEX-koder till modulen. Skickade då

Kod: Markera allt

sudo python reset.py
som resettar modulen och fick då ut "vanliga" NMEA-strängar men det är ju raw-signalerna jag vill åt
Sedan för att kunna kommunicera med modulen behöver jag först köra

Kod: Markera allt

sudo python outputM8N.py
den verkar vara så att det gör att modulen lyssnar på mina kommandon jag skickar.
Sedan startade jag mitt script med STR2STR som ligger i roten med ./str2str_start.sh och då körs i den filen raw-output.py - men det verkar inte komma ut rätt data där heller.
Så jag fick köra

Kod: Markera allt

sudo python rateM8.py
först för att sedan köra

Kod: Markera allt

sudo python d5M8.py
Nu så har jag fått upp signaler i RTKLIB. Då har jag 10 antenner som är till grund för basen - men då är det en patch-antenn som är placerad inomhus i ett garage..
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5719
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: ALPHA-KLAR! Robotgräsklippare med autopilot och cylinder

Inlägg av rvl »

Kul med lite uppdatering! Patch-antenn med ett par dm stort jordplan (större, som t.ex mitt på ett biltak blir nästan som nån $$$ profs-antenn) lär fungera rätt bra enligt en artikel jag läste.
Henke_83
Inlägg: 227
Blev medlem: 20 oktober 2007, 09:17:41
Ort: Ekerö
Kontakt:

Re: ALPHA-KLAR! Robotgräsklippare med autopilot och cylinder

Inlägg av Henke_83 »

För er som undrar hur det går och varför det inte händer så mycket.. så har jag ägnat mig åt två andra projekt. Har konverterat en cykel till en elcykel - den är klar.
Sedan har jag även byggt en ny 3d-printer som även kan fungera som en isolationsfräs.

Så ni som har följt det här projektet vet att jag fastnat lite på GPS-antennerna att den tagit in enbart GPS och inte kombination GPS och GNSS - så därför har jag bestämt för att gå över på patch-antenner. Och eftersom jag nu har en isolationsfräs kan jag även göra ett jordplan som är 9cm i diameter - som är nästan idealiskt för att slippa studsande signaler. Sedan att det heter jordplan är ju inte att det är någon jord kopplad till det utan det bara heter så.

Nu kommer det blev en del om-modifikation för att få allt att fungera men det ska nog gå det också.

Behöver först börja med att ordna med nya kablar till patchantennerna så jag kan montera upp en ny basstation på garagets taknock.

Und so weiter...
Henke_83
Inlägg: 227
Blev medlem: 20 oktober 2007, 09:17:41
Ort: Ekerö
Kontakt:

Re: ALPHA-KLAR! Robotgräsklippare med autopilot och cylinder

Inlägg av Henke_83 »

Delprojekt 38 - 5 volt direkt till RPI genom H-brygga
För att minimera batterier och enbart ha en strömkälla kommer jag från min H-brygga som ger 5V ut koppla in RPI direkt på den.
Min första tanke var att modifiera en USB-kabel så att den skulle gå in som vanligt, men efter lite efterforskning konstaterar jag att det inte behövs.

Utan jag kommer enbart dra en 5V ut till GPIO pin 2 som är 5V ut men är även bryggad direkt till 5V in. Sedan kommer jag även koppla en GND som går direkt till någon av GND på GPIO.

Tror detta kommer vara enkelt och snart utfört hoppas jag. För nu vill jag börja testa på riktigt :)

Fick detta att fungera utan större ansträngning - skönt tyckte jag. Drog bara från L298 och 5V regulated out till pin nr 2 på RPI och satte - från batteriet till en GND på RPI på en av GPIO portarna.
Alla tillbehör och komponenter fungerade utan problem. SKÖNT!

Var ju inte så enkelt som jag trodde - märkte att USB-uttagen på pajen inte var strömsatta - så får ta och göra om detta och modifiera en USB kabel som laddar och går ut från H-bryggan.
Henke_83
Inlägg: 227
Blev medlem: 20 oktober 2007, 09:17:41
Ort: Ekerö
Kontakt:

Re: ALPHA-KLAR! Robotgräsklippare med autopilot och cylinder!

Inlägg av Henke_83 »

Åh nu kom Husqvarna med sin modell med RTK-GPS... men 60 000:-?!
Tror faktiskt jag ska göra en MK2 av min gräsklippare nu och visa vilka möjligheter det finns ..

https://www.husqvarna.com/se/grasmatta- ... pare/epos/
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5719
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: ALPHA-KLAR! Robotgräsklippare med autopilot och cylinder!

Inlägg av rvl »

Det var saftigt pris. Såg inget om vems GPS de använder, men gissar på u-blox (zed-f9p).
Henke_83
Inlägg: 227
Blev medlem: 20 oktober 2007, 09:17:41
Ort: Ekerö
Kontakt:

Re: ALPHA-KLAR! Robotgräsklippare med autopilot och cylinder!

Inlägg av Henke_83 »

Sedan behöver du även köpa till en Referensstation för gräsklipparen från Husqvarna för 12 900:-
https://soderstroms.nu/produkt/husqvarn ... ensstation

Så alltså - 59 000 + 12 900 = 71 900:- för en gräsklippare me virtuella gränser...
Skriv svar