KiCad och söka komponenter, i Sverige

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Hans3mmr
Inlägg: 136
Blev medlem: 4 mars 2016, 17:47:42

KiCad och söka komponenter, i Sverige

Inlägg av Hans3mmr »

Jag kollade just igenom två korta tutorials om KiCad, från ax till limpa, s a s, från skapande av komponent, footprint, schema, osv hela vägen till beställa kort och komponenter.
I båda tutorialsen var Digikeys sökverktyg för komponenter en väsentlig del av "enkelhetsupplevelsen"..

Använder man Digikey även i Sverige?
Ger inte det problem vid beställning?
Eller har Digikey lager i Sverige?
Eller finns det andra leverantörer i EU/Sverige vars sökverktyg stödjer kortlayout/schema på lika bra sätt som Digikey i USA?
H.O
Inlägg: 5683
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: KiCad och söka komponenter, i Sverige

Inlägg av H.O »

> Använder man Digikey även i Sverige?
Absolut. Jag använder nästan enbart Digikey, Mouser och till viss del TME nu för tiden.

>Ger inte det problem vid beställning?
Vad för problem tänker du på då? Jag har i alla fall inte upplevt några direkta problem vad jag kan minnas.

>Eller har Digikey lager i Sverige?
Nej, de har inget lager i Sverige (det har inte ELFA heller längre för övrigt) men varorna landar utanför ytterdörren på 2-3 dagar beroende på när på dygnet man beställer. Och Postnord är inte inblandade.

>Eller finns det andra leverantörer i EU/Sverige vars sökverktyg stödjer kortlayout/schema på lika bra sätt som Digikey i USA?
Pass.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: KiCad och söka komponenter, i Sverige

Inlägg av Glenn »

Digikey har inte lager i sverige, men kan leverera på nån dag om du betalar för det.

Finns nog ingen distributör som har lager i sverige längre, elfa har väl lite men det mesta verkar skickas från europa iaf.
Hans3mmr
Inlägg: 136
Blev medlem: 4 mars 2016, 17:47:42

Re: KiCad och söka komponenter, i Sverige

Inlägg av Hans3mmr »

Det duger ju med firmor som har lager i EU, då slipper man ju tullhantering och sånt. Vilket är det problem jag tänker på.

Har Digikey, Mouser och TME alltså lager i EU?
H.O skrev:> Använder man Digikey även i Sverige?
Absolut. Jag använder nästan enbart Digikey, Mouser och till viss del TME nu för tiden.

>Ger inte det problem vid beställning?
Vad för problem tänker du på då? Jag har i alla fall inte upplevt några direkta problem vad jag kan minnas.

>Eller har Digikey lager i Sverige?
Nej, de har inget lager i Sverige (det har inte ELFA heller längre för övrigt) men varorna landar utanför ytterdörren på 2-3 dagar beroende på när på dygnet man beställer. Och Postnord är inte inblandade.

>Eller finns det andra leverantörer i EU/Sverige vars sökverktyg stödjer kortlayout/schema på lika bra sätt som Digikey i USA?
Pass.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: KiCad och söka komponenter, i Sverige

Inlägg av TomasL »

Spelar ingen roll var lagret ligger, det beror på vilka villkor de erbjuder dig.
Eller finns det andra leverantörer i EU/Sverige vars sökverktyg stödjer kortlayout/schema på lika bra sätt som Digikey i USA?
På vad sätt menar du, finns väl ingen leverantör som stöder något specifikt layout-program vad jag vet.
H.O
Inlägg: 5683
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: KiCad och söka komponenter, i Sverige

Inlägg av H.O »

TMEs lager tror jag ligger i Polen.
Digikey och Mousers lager ligger i USA men de hanterar allt som har med tull att göra. Du betalar 25% moms, inga andra avgifter tillkommer.

> På vad sätt menar du, finns väl ingen leverantör som stöder något specifikt layout-program vad jag vet.
Stöder och stöder. Farnell / Element14 var ju tills för ett par år sedan ägare till EAGLE så det fanns speciellt stöd i EAGLE för beställning från Farnell. Digikey tillhandahåller ett bibliotek för KiCAD vilket såklart inkluderar deras beställningsnummer. Mer än så är det inte. Inget av detta betyder såklart att man på något sätt är knuten till vare sig leverantör eller specifik mjukvara.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: KiCad och söka komponenter, i Sverige

Inlägg av Icecap »

Sedan ska det väl knappast vara svårt att skapa nya komponenter i KiCad hoppas jag.
Visst är det lite tråkigt att lägga 100 paddar på specifika positioner - men då har man ju gjort den kapslingen klar.

Och att "ansluta" en krets till en kapsling med 100 pinnar kan vara lite tråkigt också - men då är komponenten klar för all framtid typ.

Så att planera inköpsställen efter vem som "stödjer" ett specifikt CAD-program är knappast ett vettigt kriterie.
Hans3mmr
Inlägg: 136
Blev medlem: 4 mars 2016, 17:47:42

Re: KiCad och söka komponenter, i Sverige

Inlägg av Hans3mmr »

Icecap skrev:Sedan ska det väl knappast vara svårt att skapa nya komponenter i KiCad hoppas jag.
Visst är det lite tråkigt att lägga 100 paddar på specifika positioner - men då har man ju gjort den kapslingen klar.

Och att "ansluta" en krets till en kapsling med 100 pinnar kan vara lite tråkigt också - men då är komponenten klar för all framtid typ.

Så att planera inköpsställen efter vem som "stödjer" ett specifikt CAD-program är knappast ett vettigt kriterie.
"Stödjer kicad" == "lätt att söka info för att välja komponent utgående från den info man har i huvudet just när man söker komponent att välja", vilket kan vara olika för olika CAD-mjukvaror.
Digi-Key har uppenbarligen tittat på KiCad och försökt göra sin sökfunktion smidig under KiCadsessioner.
Dessutom har man ett antal bibliotek av komponentkopplingar och footprints (och spice-modeller?), för många av de komponenter Digi-Key säljer, just för KiCad.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: KiCad och söka komponenter, i Sverige

Inlägg av TomasL »

Å andra sidan skall man aldrig någonsin lita på färdiga bibliotek.
Bättre att göra dem själv.
Dessutom behöver man nästan alltid anpassa dem efter kraven från korttillverkaren och/eller de som skall montera korten.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: KiCad och söka komponenter, i Sverige

Inlägg av Glenn »

Njae, jag har aldrig behövt anpassa eagles (som jag använder) standardbibliotek efter korttillverkare, däremot har jag vid några tillfällen fått modifiera då det inte passat mej på andra sätt, och självklart även skapa från grunden.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: KiCad och söka komponenter, i Sverige

Inlägg av Icecap »

Hans3mmr: jag fasthållar vad jag skrev. Att välja en leverantör för att de stödjer ett CAD-program är inget jag kan förstå. Visst, är det enkla projekt kan det vara enkelt men ganska ofta har jag använd komponenter från många olika leverantörer, helt enkelt för att designet kräver vissa data.

De ENDA 2 krav jag har till komponenter är att det finns vettigt datablad och de finns att köpa. Är det frågan om ett kretslopp för kommerciell tillverkning kollar jag även tillgängelighet och support.

Allt annat löser jag själv.
Hans3mmr
Inlägg: 136
Blev medlem: 4 mars 2016, 17:47:42

Re: KiCad och söka komponenter, i Sverige

Inlägg av Hans3mmr »

Icecap skrev:Hans3mmr: jag fasthållar vad jag skrev. Att välja en leverantör för att de stödjer ett CAD-program är inget jag kan förstå. Visst, är det enkla projekt kan det vara enkelt men ganska ofta har jag använd komponenter från många olika leverantörer, helt enkelt för att designet kräver vissa data.

De ENDA 2 krav jag har till komponenter är att det finns vettigt datablad och de finns att köpa. Är det frågan om ett kretslopp för kommerciell tillverkning kollar jag även tillgängelighet och support.

Allt annat löser jag själv.
Därhän kommer nog jag också, när jag lärt mig tillräckligt bra.

Jag har inte hittills lyckats bli vän med andra Pcb-cadprogram än FreePCB, och den har gått i graven med sin skapare, vad jag vet.
Jag håller just nu på med att komma igång med elektronikhobbyn igen på gamla dar, denna gång med betydligt bättre budget, så behovet av att ha visst stöd för att välja komponent tillgängligt handlar enbart om att rensa bort onödig uppförsbacke och distraktion under inlärningsfasen för KiCAD.

När jag lärt mig KiCAD så det sitter blir det mindre viktigt.
Skriv svar