Trådlösa Joystickar till Amiga/C64 och PC

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4094
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Trådlösa Joystickar till Amiga/C64 och PC

Inlägg av adent »

Hejhopp!

Som ni kanske sett i "Senaste kretskortet"-tråden har jag fixat sändar och mottagar-kort för att kunna göra en TAC-2 eller annan joystick trådlös mot antingen en Amiga/C64 eller en dator med USB.

Första versionen: https://elektronikforumet.com/forum/vie ... 5#p1282885

På mottagarkortet hade jag problem med att spänningsregulatorn till radion gav lite lite mer än 3.3V och då vägrar NRF24L01:an att acceptera 5V på sina 5V-tolerant inputs som mycket riktigt påpekas i databladet. Fick tack vare Magnus_k's observanta ögon det fixat och kör numera radion med en 3V-regulator istället.

Mitt senaste kort är för att miniatyrisera sändarkortet och använda batteriet som antenn.

https://elektronikforumet.com/forum/vie ... 5#p1451452
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4094
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Trådlösa Joystickar till Amiga/C64 och PC

Inlägg av adent »

Just nu har jag dock ett litet komponentproblem. Att batteriet fungerar som antenn är troligen mer tur än något annat, kanske är det världens sämsta antenn men fungerar ändå.

Radions antennutgång går direkt till CR2032-batteriets pluspol (som vetter utåt i batterihållaren).

För att spärra 2.4GHz:n från att leta sig in på kretskortets 3V-ledningsbanor satte jag en induktor mellan batteriet och kretskortet. Tänkte att 1uH vore lagom. 2*pi*f*L = 2*3.14159*2400000000*0,000001 =15kohm.

Problemet är att när jag läser datablad för induktorer så förvandlas de till kondensatorer vid så hög frekvens. Behöver hålla 0603-size eller mindre. Efter att ha läst datablad verkar fysiskt mindre induktorer vara bättre.

Hittade dock bara en på ca 270nH i 0402-format som jag lödde dit sålänge.
Många datablad specar inte ens vad som händer med dem vid så hög frekvens, for a reason antar jag.

Jag behöver nog en finger i rätt riktning här. Kanske ska jag bara lägga en liten "spole" på kretskortet (alltså i form av ledningsbanan) eller blir den ännu mer kapacitiv?
Eller finns det något annat enkelt sätt?

MVH: Mikael
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Inlägg: 4689
Blev medlem: 6 november 2006, 21:43:35
Ort: Munkedal, Sverige (Sweden)
Kontakt:

Re: Trådlösa Joystickar till Amiga/C64 och PC

Inlägg av Swech »

Är det inte bättre att sätta en riktig antenn?
https://www.arrow.com/en/research-and-e ... p-antennas

Swech
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4094
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Trådlösa Joystickar till Amiga/C64 och PC

Inlägg av adent »

Hmm, den var onekligen liten. Men jag har väldigt mycket over-range att ta av och batteriet är ju ändå där. Fick iaf 10 meters räckvidd även genom 1-2 väggar med batteriet.

På ett tidigare jobb körde vi ett batteri som antenn och det fungerande ändå helt ok.
MiaM
Inlägg: 9912
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Trådlösa Joystickar till Amiga/C64 och PC

Inlägg av MiaM »

Räcker det inte att bara ha kretskortsbanor som är "ogynnsamma" för 2,4GHz för att spärra HF på matingsströmmen?
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4094
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Trådlösa Joystickar till Amiga/C64 och PC

Inlägg av adent »

Jo jag funderar just på det... Typ ledningsbana med hög impedans på 2.4GHz. Borde ju gå att få till. Ska kolla på det!

MVH: Mikael
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Trådlösa Joystickar till Amiga/C64 och PC

Inlägg av Glenn »

Hur kommer det sej att du jagar storlek så mycket ? kan du inte göra kortet lite större, typ iaf fyrkantigt så du får plats med en riktig pcb-antenn ?
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4094
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Trådlösa Joystickar till Amiga/C64 och PC

Inlägg av adent »

Mest för att det är kul, för att våga och se vad man kan göra!
Blev som sagt inspirerad av den batteridrivna Wellerspets-lödkolven.

Det är fortfarande mest ett test, men faller det väl ut så varför inte :)
Zhorts
Inlägg: 217
Blev medlem: 15 augusti 2011, 14:42:03

Re: Trådlösa Joystickar till Amiga/C64 och PC

Inlägg av Zhorts »

Den stora kondensatorn lär mest bli betydelsefull för att kräma ur det sista ur batteriet när det nästan är slut - innan dess duger batteriet självt för att ta hand om strömspikarna som blir vid sändning. Att ta en ytmonterad 10 µF lär inte påverka prestandan nämnvärt.

Roligt litet projekt! Frågan är bara hur mycket batterier den kommer äta sig igenom... måttligt skoj att byta varje dag om man spelar mycket.
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4094
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Trådlösa Joystickar till Amiga/C64 och PC

Inlägg av adent »

Viloströmmen är 1uA. Pullup-resistorerna i processorn drar betydligt mer när man håller joysticken åt ett håll :/

Vad gäller sändning så räcker 100uF:aren ensam till ca 5 sändningar. Jag _tror_ att ett batteri kommer räcka till minst ett års ganska intensivt spelande.
Standby-tiden blir gott och väl 10 år.
Användarvisningsbild
ecenier
Inlägg: 1104
Blev medlem: 13 december 2007, 17:51:42
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: Trådlösa Joystickar till Amiga/C64 och PC

Inlägg av ecenier »

Kul projekt adent! Hejja, hejja!
Gillar att du minimerar utan att det har något praktiskt syfte.


.
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4094
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Trådlösa Joystickar till Amiga/C64 och PC

Inlägg av adent »

Lödde ihop allt idag. Fort går det inte, men smått är det! :)

Processorn och radion är lödda genom att förtenna kontakterna med lödtenn och sedan lägga på fluss och värma med varmluft. Sedan lödde jag alla ben med lödkolv och en fin spets, speciellt radion fick nog inte kontakt direkt. Jag har nog lodpasta någonstans, men inget tillräckligt fint munstycke. Ska fixa lodpastastencil och provköra en kompis PnP vid tillfälle! Övriga strössel är lött med fin spets, tenn och lupp.

Det funkade!! (Trots att jag vände batteriet bakochfram först av misstag)

Frågan är nu hur jag vet att radion inte jobbar helt galet. Precis nedanför hålet för batteriets pluspol ser ni en omonterad kondensator. På de kinamoduler jag kört med är den inte monterad, på referensdesignen är den med. Det är 1.5pF ner till jord. Men strax innan den sitter det 1pF seriellt! Jag tror att avstånd, utformning och grejjer spelar in här.
Vad behöver man för instrument för att mäta hur mycket RF jag får ut? Hur mycket impedansmismatch jag har o.s.v.? Kanske går att göra enkla indikativa tester om jag kan få ut RSSI i mottagarmodulen...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Inlägg: 4689
Blev medlem: 6 november 2006, 21:43:35
Ort: Munkedal, Sverige (Sweden)
Kontakt:

Re: Trådlösa Joystickar till Amiga/C64 och PC

Inlägg av Swech »

Du kan ju köpa en pastastencil och handmontera och köra med varmluft efteråt
så kan du få "snyggare" resultat.

Kan fixa en skvätt med pasta till dig så slipper du köpa en hel 500g burk
Swech
gkar
Inlägg: 1453
Blev medlem: 31 oktober 2011, 15:28:29
Ort: Linköping

Re: Trådlösa Joystickar till Amiga/C64 och PC

Inlägg av gkar »

adent skrev:Frågan är nu hur jag vet att radion inte jobbar helt galet. Precis nedanför hålet för batteriets pluspol ser ni en omonterad kondensator. På de kinamoduler jag kört med är den inte monterad, på referensdesignen är den med. Det är 1.5pF ner till jord. Men strax innan den sitter det 1pF seriellt! Jag tror att avstånd, utformning och grejjer spelar in här.
Vad behöver man för instrument för att mäta hur mycket RF jag får ut? Hur mycket impedansmismatch jag har o.s.v.? Kanske går att göra enkla indikativa tester om jag kan få ut RSSI i mottagarmodulen...
Ja, 1pF hit eller dit spelar stor roll.
Det som gör små radiosändare knepiga att mäta på är att impedanserna kan vara långt från 50 ohm.

1) Du behöver en spekrumanalysator t.ex R&S FSW8 och en dämpare som du kopplar till antennutgången, om du vill se spektrat. Ofta är detta fult om radion är kraftigt missanpassad, drivs för hårt eller av andra anledningar.
2) Vill du veta hur mycket RF du får ut är det knepigare.
Det enklaste är om du har tillgång till en MVK, modväxlande kammare. Framförallt är detta knepigt om du har en inbyggd antenn och det är svårt att få en likvärdig koppling till en koaxkontakt att mäta i.
3) Mäta antennimpedansen gör du lättast med en nätverksanalsyator, VNA.

Oki, så vi antar att du har en begränsad budget på instrumentdelen?

Jag skulle sätta en mätantenn någon meter ifrån din radio, gärna av horntyp, rikta detta bort från dig så att du inte syns och ändra komponenter till det blir bättre. Detta kopplat med dämpa till en mottagare.
Ja, du kan laborera med RSSI, men det är ofta svårt, inte minst för att du har reflektioner.
Tänk dock på att så fort du gör en ändring som ändrar antennloben kommer dina mätningar inte att stämma längre...
Dvs, du kanske mäter lägre, men uteffekten är högre, fast i en anna riktning...
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4094
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Trådlösa Joystickar till Amiga/C64 och PC

Inlägg av adent »

Hej!

Jag insåg nyligen att en induktor som ligger vid sin self-resonant-frequency SFR har väldigt hög impedans. Rimligtvis borde det finnas induktorer/komponenter i liten storlek som är konstruerade för att ha SFR vid 2.4GHz-ish och vara ganska breda där i kring så de är högimpedativa från 2.3 till 2.5GHz säg.

Dvs en komponent som är gjord för att blocka 2.4GHz men släppa igenom DC.
Har ni något tips? Jag har kört med en fysiskt väldigt liten induktor vars SFR ligger väl över 2.4GHz, det har ändå funkat.

MVH: Mikael
Skriv svar