När ni ansluter multimetern så ser den för kretsen ut som ett 10M motstånd (den inre resistansen). Detta motstånd hamnar alltså parallellt med det motstånd ni mäter över.
Räkna på vad man får för spänning om man lägger ett 10M motstånd parallellt med ett motstånd i spänningsdelaren i taget.
Kretsen ser alltså ut såhär, mer detaljerat;
Spänningsdelning
- Klas-Kenny
Re: Spänningsdelning
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Det underlättar alltid om man ritar ut den inre resistansen just som en resistor. Gäller oavsett om det är i en spänningskälla, ett mätinstrument, en förstärkares in- eller utgång eller resistansen i en kabel.
Sen får man förenkla.
Sen får man förenkla.
Hur gick det?
Jag provade lite själv med 3.3M och 1.5M med 5 volts matning för att räkna ut inre resistans. En plot över hur uppmätt spänning borde bero av inre resistans.
Jag mätte med en Rigol DM3058E, först resistanserna sedan matninsspänning och delningsspänning. Den påstår att inre resistansen är 10 Mohm som standard men kan ställas om till >10 Gohm (för mätområden upp till +/- 2.5 V). Det verkade stämma bra enligt spec.
Med voltmetern inställd på 10 Mohm fick jag den inre resistansen till 9.992 Mohm ocn med >10 Gohm fick jag den till 23 Gohm.
Tänkte testa på några fler mätare men den ena hittade jag inte och den andra hade slut på batteri, pallade inte byta.
Jag provade lite själv med 3.3M och 1.5M med 5 volts matning för att räkna ut inre resistans. En plot över hur uppmätt spänning borde bero av inre resistans.
Jag mätte med en Rigol DM3058E, först resistanserna sedan matninsspänning och delningsspänning. Den påstår att inre resistansen är 10 Mohm som standard men kan ställas om till >10 Gohm (för mätområden upp till +/- 2.5 V). Det verkade stämma bra enligt spec.
Med voltmetern inställd på 10 Mohm fick jag den inre resistansen till 9.992 Mohm ocn med >10 Gohm fick jag den till 23 Gohm.
Tänkte testa på några fler mätare men den ena hittade jag inte och den andra hade slut på batteri, pallade inte byta.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.