Spänningsdelning

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Diames18

Spänningsdelning

Inlägg av Diames18 »

Hejsan, jag undrar hur man räknar ut spänningsdelning om man tar hänsyn till den inre resistansen.
(Jag har löst ut spänningen med hjälp utav spänningsdelning utan att ta hänsyn till inre resistansen)
Användarvisningsbild
prototypen

Re: Spänningsdelning

Inlägg av prototypen »

Välkommen till Elektronikforumet.

Spänningsdelning behöver inte ta hänsyn till någon inre resistans men däremot utspänningen påverkas av inre resistansen och belastningen.

Stod det inte så i skolboken?

Protte
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Inre resistansen på vaddå?
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Jag väntar först på ett inlägg från Diames få se om det går att få till ett givande lärande.

Tomas, Allt elektriskt har en (inre)resistans.

Protte
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Ja, naturligtvis, men han behöver ju specificera vilken inre resistans han menar.
Matningens inre resistans eller lastens inre resistans.
Diames18

Inlägg av Diames18 »

Hejsan, blir enklare om jag bifogar uppgiften. Detta är en av uppgifterna från labben i Elläran idag.
Under rubriken redovisning står det att man ska göra om spänningsdelningen med hänsyn till inre resistansen som jag inte lyckats klura ut ännu.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

He he, ja en skoluppgift.
Du får ju fundera lite på hur en DMM är konstruerad när det gäller spänningsmätning, och det här med dess egna impedans osv.
Sedan får du komma på hur dess ekvivalenta schema ser ut och applicera detta i din krets.

Och nej, du får inget rakt svar, eftersom meningen med en skoluppgift är att fundera ut hur det hela är tänkt att fungera.
snigelen

Inlägg av snigelen »

Hej,

Du kan tänka dig att du mäter spänningen över 4.7Mohm parallellkopplad med voltmeterns inre resistans.

Lite att fundera över:
Om du parallellkopplar 4.7Mohm med vilket motstånd som helst, blir den totala resistansen högre eller lägre? Hur påverkar det den uppmätta spänningen?
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor

Inlägg av RDX* »

Du kan också läsa databladet för DMM:en för att se vad den har för inre resistans(input impedance).
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Diames18 skrev:Hejsan, blir enklare om jag bifogar uppgiften. Detta är en av uppgifterna från labben i Elläran idag.
Under rubriken redovisning står det att man ska göra om spänningsdelningen med hänsyn till inre resistansen som jag inte lyckats klura ut ännu.
Hur gick labben då?
Vilka spänningar beräknar ni fram i spänningsdelaren utan DMM ansluten och vilka värden mätte ni upp enligt labben. Hur kan de tekniska data som DMM hade förklara resultaten.

Att se hur teori och praktik hänger ihop är ju en av de viktigaste lärdomar man kan få i skolan. En utav de ganska markanta slutsatser arbetsgivarna brukar dra när nyutbildade kommer ut på arbetsplatserna är hur dåliga de är på att mäta. Ofta har man ett motstånd mot att över huvud ta fram mätinstrument.
opampen

Inlägg av opampen »

Dom flesta moderna DMM har en ingångsimpedans på mellan 10-20 MOhm. på alla områden.

Äldre multimetrar utan inbyggd mätförstärkare har olika ingångs impedans beroende hur känsligheten är inställd. Vanligt förekommande är 20 KOhm/V.
Har du inställt t.ex. 100V. DC blir ingångsimpedansen: 2 MOhm.
Senast redigerad av opampen 7 maj 2019, 13:26:45, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Gått bort

Inlägg av Hobbyisten »

Ytterligare att fundera över : Vad händer om multimetern har väldigt låg inre resistans ? Vad händer om multimetern har väldigt hög inre resistans ?
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Vi kan ju fråga Diames vad han borde fått för värde och vad DMM visade.

Protte
Diames18

Inlägg av Diames18 »

Grejen e den att labben bestod av 5 delar. Jag och min laboranter har suttit med labben ett bra tag. Vi lyckades räkna ut spänningen med hjälp utav spänningsdelning utifrån den fysiska labben. Men vi har dock inte lyckats hitta någon teori bakom hur man lyckas räkna ut spänningen med hjälp av att ta hänsyn till resistansen.
Vi använde oss av multimetern Victor8145 och hade fått det tillhörande databladet som hjälp.
(Vi har beräknat de teoretiska spänningarna för resistorerna 2,2 Ohm och 4,7 Ohm samt de spänningarna som vi fick med hjälp av fysiska laborationen, del 4 på pappret)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Diames18

Inlägg av Diames18 »

Nej ursäkta, till just del 4 använde vi oss av digitala multimetern UT61D (inte Victor)
Vi har läst av att upp till 6 V är ingångs impedansen omkring >3000MOhm och mellan 6V-1000V är ingångs impedansen omkring 10MOhm. Men vi har inte direkt någon bakgrundsteori till hur man räknar ut dess påverkan.
Skriv svar