Kamstrup Multical 403 - läsa ut data via IR-öga

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
guckrum
Inlägg: 1683
Blev medlem: 19 juni 2012, 09:04:27
Ort: Lund

Kamstrup Multical 403 - läsa ut data via IR-öga

Inlägg av guckrum »

Sedan många år har jag varje minut läst ut aktuellt tillstånd ur energimätaren till husets fjärrvärmeväxlare.
I morse kom det en kille från energibolaget och sa att min mätare var tio år gammal och därför skulle
bytas pronto. (Han tyckte att det var konstigt mycket sladdar och lite ovanligt men trevligt med fast
installerad arbetsbelysning i vvx-skåpet.)

Hursomhelst, den nya mätaren verkar inte vara kompatibel med den gamla. Den gamla läser jag ut via
serieprotokoll (7E2, 1200/2400bps om jag minns rätt) via en IR-port, och på den nya mätaren funkar det
inte (direkt). Det är också annorlunda avstånd mellan styrstiften som skall hålla ögat i position.

Nåväl, det blir väl google-google-hack-hack, men jag tänkte börja med att fråga om någon här kanske
redan sitter på en fungerande lösning? Snabb googling hittade ett forum i Nederländerna där det figurerar
lite kod, men sedan har jag inte hunnit mer. Och i en pdf-manual såg jag att det krävs magnet för att
aktivera IR, och kanske att serieporten stänger av sig automatiskt efter 30 minuter, så man är ju initialt
lite orolig.