Fundering om legeringar

Nerre
Inlägg: 26652
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Fundering om legeringar

Inlägg av Nerre »

Jag är ju elektronik-ingenjör så jag har inte läst så mycket materialkunskap. Började häromdagen fundera lite på det här med legeringar.

Den första legeringen som människan uppfann var väl brons. Om jag förstått rätt så var det första bronset troligen koppar och arsenik, främst på grund av att arsenik ofta finns i samma "malm" som koppar. Sen brons med tenn kan ha varit en slumpmässig upptäckt t.ex. att nån hade för lite koppar och slängde i lite tenn för utfyllnad (eller för att nån ville prova att få fram annan färg).

Men idag finns det ju tusentals legeringar. Det jag funderade på var om alla legeringar experimenterats fram eller om man idag vet så pass mycket om legeringar att man så att säga kan räkna ut optimal sammansättning för de egenskaper man vill ha?

För om de experimenteras fram så finns det ju potentiellt legeringar som ännu inte har upptäckts och som kanske har väldigt speciella egenskaper.

Men om det går att räkna ut dem så lär det inte ske några revolutionerande upptäckter.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Fundering om legeringar

Inlägg av Henry »

Idag vet man nog vad de olika enskilda metallerna gör i en legering så man har nog rätt bra koll, men det finns säkert undantag. Ett bra exempel var när jetmotorer började tillverkas, vissa delar i dessa utsätts för temperaturer på en bit över 1000 grader och runt 1600 i de senaste men de måste ändå behålla sin styrka vid denna temp. Så det var ett exempel på när de fick sätta ihop en legering som, i alla för det första jetmotorerna, inte fanns. Samma för raketer tex.

Men numera visste man en del om vilka metaller som nog skulle kunna användas som tex nickel, volfram osv för det gjorde det hela lite lättare även om det sedan ändå tog tid att få till blandningen exakt för att klara de senaste kraven. Har dock för mig att inte ens dessa legeringar klarade några 1600 grader så de behövde ta till andra knep för kyla de lite till säg tex 1450 grader.
farskost
Inlägg: 454
Blev medlem: 17 april 2006, 19:55:21
Ort: Mölndal

Re: Fundering om legeringar

Inlägg av farskost »

Legeringar och mikrostrukturer är fortfarande för komplext för att med säkerhet designa en metall teoretiskt. Det pågår dock väldigt mycket intressant forskning, speciellt när det gäller metaller för additiv tillverkning.

Fenomen som med legeringen invar där en både mer eller mindre nickel än 36% leder till en större temperaturutvidningskoefficient visar på komplexiteten och hur olinjärt det kan vara ibland. Med det sagt så finns det mycket kunskap om legeringsämnens funktion i kända legeringar, men den kunskapen är inte direkt översättbar till helt nya legeringar.

Sedan med nya tillverkningsmetoder såsom additiv tillverkning med olika tekniker så kan legeringar som tidigare inte varit möjliga bli möjliga att använda, vilket bäddar för mycket spännande på materialfronten de kommande åren.
jako
Inlägg: 319
Blev medlem: 26 oktober 2006, 18:32:35
Ort: Sandviken

Re: Fundering om legeringar

Inlägg av jako »

Visst är det komplext att designa nya legeringar, men mycket sker idag med modellering och med hjälp av olika teorier om hur olika legeringsämnen samverkar.
Detta eftersom det är väldigt dyrt att genomföra praktiska experiment eller att ta fram experimentsmältor, sedan när man tagit fram en legering så måste man ofta även utveckla en tillverkningsprocess som gör att de önskade egenskaperna behålls.
Om man tar fram en nytt extremt hållfast material så är det antagligen inte möjligt att med befintlig bearbetningsteknik forma det utan att det går sönder...
Företaget jag jobbar för äger ca. 900 rostfria legeringar för olika applikationer!
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Fundering om legeringar

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det är det här som Fasta Tillståndets Fysik jobbar med. Materialers olika egenskaper som värmeldeningsförmåga, elektrisk ledningsförmåga, smältpunkt osv kan man beräkna ur kristallstrukturen. Man vet vilka bindningar man har mellan atomerna och kan förutsäga en given blandnings egenskaper rätt bra.
Sedan är det nog så att vissa metaller (oblandade) tar nog med sig sina egenskaper till viss del när de blandas. Indium t ex har låg smältpunkt och olika legeringar av metallen har också låg smältpunkt.

(Killgissning)
JOLO725M
Inlägg: 227
Blev medlem: 5 februari 2013, 22:25:15

Re: Fundering om legeringar

Inlägg av JOLO725M »

Henry skrev:Idag vet man nog vad de olika enskilda metallerna gör i en legering så man har nog rätt bra koll, men det finns säkert undantag. Ett bra exempel var när jetmotorer började tillverkas, vissa delar i dessa utsätts för temperaturer på en bit över 1000 grader och runt 1600 i de senaste men de måste ändå behålla sin styrka vid denna temp. Så det var ett exempel på när de fick sätta ihop en legering som, i alla för det första jetmotorerna, inte fanns. Samma för raketer tex.

Men numera visste man en del om vilka metaller som nog skulle kunna användas som tex nickel, volfram osv för det gjorde det hela lite lättare även om det sedan ändå tog tid att få till blandningen exakt för att klara de senaste kraven. Har dock för mig att inte ens dessa legeringar klarade några 1600 grader så de behövde ta till andra knep för kyla de lite till säg tex 1450 grader.
Har man intresset för konstruktion så är legeringar rätt intressant.
Bara i början av kompressionen når det några hundra grader, i senare kompressionsfasen når det i runda slängar 800 grader på vissa modeller.
Man forskar fortfarande om material, tillverkningsmetoder och ytbehandlingar av/till jetmotorer år 2019 utan att vara "framme". :)
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Fundering om legeringar

Inlägg av Henry »

Oh ja som sagt de har rätt bra koll, full koll får man nog aldrig och nya grejer utvecklas hela tiden.
Användarvisningsbild
Krille Krokodil
Inlägg: 4062
Blev medlem: 9 december 2005, 22:33:11
Ort: Helsingborg

Re: Fundering om legeringar

Inlägg av Krille Krokodil »

jako skrev:Om man tar fram en nytt extremt hållfast material så är det antagligen inte möjligt att med befintlig bearbetningsteknik forma det utan att det går sönder...
Där finns speciella fräsmaskiner för keramer där man lägger ultraljud på verktyget, det blir väl en blandning
av fräsning och jiggslipning då typ.

Vad det gäller tuffa nickellegeringar så är väl Volvo Aero en av de främsta i
världen på att bearbeta sådana.

Jag läste mycket i ett amerikanskt forum om CAD/CAM när jag började med Catia,
där var folk som försörjde sig enbart på att göra CNC-program till svårbearbetade
legeringar för flyg- och rymdindustri.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Fundering om legeringar

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Ett av de intressanta projekt som jag har varit inblandad i är Sintercast.
Då gällde det att tillsätta ämnen som förändrade strukturen i stålgjötet!
https://sintercast.com/technology
Jag köpte en kompressor för att kunna mata ut tillsatsmaterialet som vi beräknade mängden av.
JOLO725M
Inlägg: 227
Blev medlem: 5 februari 2013, 22:25:15

Re: Fundering om legeringar

Inlägg av JOLO725M »

.
Senast redigerad av JOLO725M 19 april 2019, 16:43:37, redigerad totalt 1 gång.
jako
Inlägg: 319
Blev medlem: 26 oktober 2006, 18:32:35
Ort: Sandviken

Re: Fundering om legeringar

Inlägg av jako »

Tyvärr kan jag inte berätta allt man kan göra för att bearbeta (läs tillverka) ex. rör, band, stång etc. Att till exempel tillverka ett rör kräver förutom att ha full koll på legeringen måste man även kunna kontrollera hur mycket spänningar man bygger in i ex.vis. rörets vägg, allt för att få de kemiska och mekaniska egenskaper men eftersträvar.
Att sedan maskinbearbeta röret (läs svarva, fräsa, borra, etc.) är ju en helt egen vetenskap...
De nya tillverkningsteknikerna skapar ju möjligheter att bygga in de egenskaper man eftersträvar, googla på Yngwie Malmsten stainless guitar https://www.home.sandvik/en/news-and-me ... of-guitar/, ev. behöver ni lägga till Sandvik i sökbegreppet. :)

Edit: lade in en länk till gitarren
Användarvisningsbild
Krille Krokodil
Inlägg: 4062
Blev medlem: 9 december 2005, 22:33:11
Ort: Helsingborg

Re: Fundering om legeringar

Inlägg av Krille Krokodil »

På Uddeholms stålverk ryckte man bara på axlarna åt Trumps ståltullar, typ: "Deras tillverkningsindustri
behöver våra verktygsstål och USA har inga stålverk som kan tillverka den typen av stål.". :D

Synd att man jobbar på Big Corporate där man inte får göra hemarbete, annars hade jag trådgnistat mig några
köksknivar av deras stål. Finns någon/några lyxknivtillverkare som använder deras stål.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45167
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Fundering om legeringar

Inlägg av TomasL »

Det var väl några som fick Nobelpris häromåret, just för forskning om legeringar.
jako
Inlägg: 319
Blev medlem: 26 oktober 2006, 18:32:35
Ort: Sandviken

Re: Fundering om legeringar

Inlägg av jako »

@Krille Du kan köpa knivstålsämnen som privatperson från Webshop hos Sandvik... några av de mest känd knivtillverkana använder just det stålet

Edit: lade till den sista delen av meningen
Skriv svar