Köpråd Labbaggregat

rikkitikkitavi
Inlägg: 14821
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Köpråd Labbaggregat

Inlägg av rikkitikkitavi »

mrfrenzy skrev:Här kan man se insidan med en rejäl trafo
(12 minuter in i filmen)
Switchat på sekundärsidan, då det är svårare att switcha och reglera primärsidan?

Tror det aggregatet är väl diskuterat på eevblog.
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Köpråd Labbaggregat

Inlägg av opampen »

Ja, trafon var faktiskt riktigt stor, men frågan om det är tillräckligt för att dra ut 5 amp. Tror den är lite klen för det. Kanske 2 amp. vore lagom för den storleken.
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Köpråd Labbaggregat

Inlägg av opampen »

Här kommer en bild på nätaggregatens "Rolls"! Så här ska ett nätagg. byggas! Tillverkare Oltronix. Dom byggde många fina linjärreglerade aggregat för olika spänningar och strömmar! Han hette Carl o Ohlsson som startade firman på 50/60-talet!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Köpråd Labbaggregat

Inlägg av Glenn »

Å andra sidan har jag fått reparera ett flertal oltronix, så dom är inte direkt ofelbara.
Användarvisningsbild
Sluggo
Inlägg: 87
Blev medlem: 16 september 2006, 19:20:46
Ort: GBG/Sthlm
Kontakt:

Re: Köpråd Labbaggregat

Inlägg av Sluggo »

Tack så mycket alla för fina tips!
Vet inte riktigt varför jag fått för mig att Kjells var linjärt... Nu vet jag bättre :)

Några åsikter på Manson EP-613?
kabelhaerva skrev:Jag har staplat två stycken sådana här på varandra och de duger gott för att labba med.
https://www.ebay.com/itm/CPS-3205II-Lab ... SwHNtciF8u
Är detta linjärt? Hur stabilt är det vid påslag?
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Köpråd Labbaggregat

Inlägg av opampen »

Snygg design! Men det är osäkert om det är linjärt! Blir lite misstänksam när jag ser det låga priset! Visserligen har den kyflänsar!

Vid påslag? Filter kondingarna ska ju laddats upp ordentligt. Men vänta en liten stund med att koppla in känslig elektronik efter att nätspänningen slagits på eftersom det kan förkomma spännings spikar just vid på slag!

Gäller alla nätaggregat!
H.O
Inlägg: 5683
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Köpråd Labbaggregat

Inlägg av H.O »

Gophert-aggregaten är switchade.
Jag har ett (60V, 11A tror jag), fungerar bra med jag skulle inte rekommendera det till en "daily driver" då användargränssnittet är lite osmidigt och anslutningarna sitter på baksidan.

Oltronix har jag sett fler trasiga än hela...men till deras försvar så är de säkert 30år gamla.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Köpråd Labbaggregat

Inlägg av Glenn »

Jag har f.ö ett par äldre linjära nätagg jag funderar på att göra mej av med (tror jag äger typ 12 labbagg, det känns nästan löjligt..), men dom väger ju bly och är ofta av äldre modell så jag vet inte om det är värt det.. svårskickade och frågan är om man får tillräckligt mycket för att det ska vara värt det.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Köpråd Labbaggregat

Inlägg av swesysmgr »

Sluggo skrev: Några åsikter på Manson EP-613?
Vanligt linjärt aggregat av 20 år äldre konstruktion än det tidigare diskuterade. Billiga envarvs-pottar som gör det lite svårt att finjustera spänningen men den går att byta. Ej upplyst LCD display, 5v och 12v är vanliga linjära 78 regulatorer.

Brummar rejält när strömbegränsningen slår till, fördelen är att man hör det och kan slå av även om man inte tittar på led indikatorn.
Skriv svar