Lämplig gängfräs?

Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Lämplig gängfräs?

Inlägg av Glattnos »

Jag ska gänga två olika invändiga tum-gängor(30,5mm och 34,7mm), båda med 24 TPI. Har försökt hitta någon inte allt för dyr gängfräs i hårdmetall men dom jag hittar landar på 2000:- plus moms vilket är lite saftigt om dom endast går att gänga 24TPI med(inte så ofta man gör det).

Då jag har ett Phorn fräs-skaft som jag gillar som är avsett för plattor så skulle det ju vara trevligt att hitta en platta som passar och även kan användas till flera stigningar. Dock är jag inte säker på vad som avses i katalogen. Det finns platta för 19 TPI(9,7 mm skärdiameter), borde den gå även för 24 TPI eller kan spetsradien för stor då?
Sen undrar jag om ett sånt skär på 9,7 mm är för stort för att göra invändiga gängor som är 30,5?

Annars förslag på billigare gängfräsar eller mer mångsidiga lösningar emottages gärna. Jag ska gänga både i aluminium och stål.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
jihe
Inlägg: 2405
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Lämplig gängfräs?

Inlägg av jihe »

Det står ju 11-19 tpi, så den lär ju knappast vara lämplig för 24 tpi.

Du bör nog kolla på "partial profile" och inte "full profile" om du vill kunna skära ett större spann gängor. Kollar man katalogen snabbt verkar de ha såna också, och de anger även minsta håldiameter på dem. På sida D6 verkar det första skäret ha önskade data och vara för samma hållare du har, eller?

"Full profile" betyder ju att den skär även spetsarnas radie, vilket ju gör att de i princip bara passar en stigning.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Lämplig gängfräs?

Inlägg av Glattnos »

Det ser ut som att partial profile bara är för M-gängor(60 grader) :humm:
jihe
Inlägg: 2405
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Lämplig gängfräs?

Inlägg av jihe »

Har du slangat hem rätt katalog? Det är ju olika kataloger för tum och riktiga gängor.
jihe
Inlägg: 2405
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Lämplig gängfräs?

Inlägg av jihe »

Horn USA har katalogerna med tum och metriska separat, här är den jag kollade i: https://www.hornusa.com/fileadmin/user_ ... illing.pdf
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Lämplig gängfräs?

Inlägg av Glattnos »

Tackar :)
Kanske är jag som fattat fel men om det ska vara Whitworth-gänga så är ju vinkeln 55 grader(det är den gäng-tolken som passar på gängorna jag ska göra, 24 TPI 55 grader). Jag hittar inga "partial profile" med 55 graders vinkel, däremot på 60 graders finns det partial profile där dom anger stigning i både mm och TPI, men en sån blir väl inte så bra att använda om det är fel vinkel?
Eller har jag fått nått om bakfoten? :humm:

Annars skulle jag vara tacksam om du kunde ange sid-numret där du hittade det :)
jihe
Inlägg: 2405
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Lämplig gängfräs?

Inlägg av jihe »

Aha, jag missade att det skulle vara Whitworth, men nu ser jag ju att det utdrag du laddat upp är det. Då kan i alla fall jag inte se något annat än fullprofil i deras sortiment. Kan nog ha något att göra med att Whitworth ju skall ha radie på spetsarna.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Lämplig gängfräs?

Inlägg av Glattnos »

Aha, det är nog så det är. Radierna gör att det inte lämpar sig lika bra att köra partial profile :humm:
Kanske är lämpligast att köra med en vanlig solid gängfräs, synd bara att det inte verkar finnas billigare varianter, dom verkar ligga kring 2000:- per styck, absolut inte dyrt i förhållande till antal hål man kan gänga, men mycket pengar för att göra några få gängningar :humm:
Användarvisningsbild
Krille Krokodil
Inlägg: 4062
Blev medlem: 9 december 2005, 22:33:11
Ort: Helsingborg

Re: Lämplig gängfräs?

Inlägg av Krille Krokodil »

För aluminium kan du nog hitta billiga i HSS på Ebay som fungerar i ett stort spann.
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor
Inlägg: 3754
Blev medlem: 9 september 2003, 14:10:46
Ort: Jämtland

Re: Lämplig gängfräs?

Inlägg av LaRdA »

Har du någon invändig gäng-svarvbom och passande skär?
Det går nämligen även att använda för gängfräsning vid behov.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Lämplig gängfräs?

Inlägg av säter »

Så har jag kört många gånger.
persa
Inlägg: 1495
Blev medlem: 2 juli 2009, 14:39:34
Ort: Mitt i Småland

Re: Lämplig gängfräs?

Inlägg av persa »

Har du kollat med Seco ?. Dom är duktiga på gängfräsning. Hållaren (skaftet) kan i och för sig kosta en del men sedan byter man bara relativt sett billiga plattor mellan olika gängor. Kan bli ett prisvärt alternativ om man vill vara flexibel för många olika gängor
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Lämplig gängfräs?

Inlägg av Glattnos »

Alternativet med svarvbom har jag inte ens tänkt på, tack för tipset! Men hur liten svarvbom måste man ha för att gänga 24 TPI på inner-diameter 30mm? :humm:
Skulle den minsta här(10mm) funka? https://smaskin.se/svarvning/skarande/s ... bom-sir-ls
Jag tänker mig att gängan blir deformerad när man kör med svarvbom, men hur mycket? Vid vilken diameter blir det ändå okej resultat? :humm:

Edit: Jaha, nu var det ändå inte helt lätt att hitta Withworth-gängskär till den bommen :humm:
Senast redigerad av Glattnos 28 mars 2019, 09:58:15, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Lämplig gängfräs?

Inlägg av tecno »

Rita upp det hela så ser du, välj det grövsta tänkbara till det du tror du kommer att ha nytta av även för annat.

Du får se till att köra flertalet *spring passes* för att rätta till ev flex.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Lämplig gängfräs?

Inlägg av Glattnos »

Det blir väldigt lite deformation om man kör 12mm diameter på gängskäret och 30,5mm på gängan. Den blå ytan som "lyser igenom" representerar felet på ett ungefär(grafiken felar nog lite också som det ser ut). I praktiken blir felet mindre eftersom man kommer testa fram vilken diameter man ska köra på för att gängan ska bli rätt. :)

Jag tror på detta, gäller bara att hitta en hållare och rätt plattor :humm:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar