Backup av read-only hårddisk?

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Backup av read-only hårddisk?

Inlägg av mrfrenzy »

Du behöver inte montera och greja i shell.

Bara välj "start clonezilla live" och följ instruktionerna.
Work with disks or partitions using images

Sen ansluter du till synologyn via "samba file share".
Då kommer din mapp från synology finnas monterad och du kan gå vidare och välja vilken disk som ska klonas.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Backup av read-only hårddisk?

Inlägg av JimmyAndersson »

"samba file share" finns inte.

Jag kan välja mellan:
local_dev
ssh_server
samba_server
nfs_server
webdav_server
s3_server
swift_server
enter_shell
skip

I förra inlägget valde jag "ssh_server", men den hittade inte nätverket.
Nu bootade jag om och provar igen, men jag har inte gjort valet (här över i mitt inlägg) än.

edit:
"Du behöver inte montera och greja i shell."
Behöver inte greja i shell? Haha, den var bra! Hade inte hört den tidigare. :mrgreen:
Senast redigerad av JimmyAndersson 19 mars 2019, 23:32:44, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Backup av read-only hårddisk?

Inlägg av mrfrenzy »

Japp Samba server är det då som gäller.

Ssh server skulle också kunna funka med den specialanvändaren du gjorde för rsync men samba funkar med vanlig användare.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Backup av read-only hårddisk?

Inlägg av JimmyAndersson »

Bra!

Valde det och fick sedan frågan om nätverk. Valde DHCP.
Får då bl.a:

"Sending DHCP broadcast from device eth0
RTNETLINK answers: No such file or directory
send_packet: Network is down
Och då försöker den med kortare intervall tills:
No working leases in persistent database - sleeping.
Ok,. Now writing the setting to network config file... Done!

No network card is configured! Do you want to configure again ?"

Ja det var ju så roligt så det gör vi... :roll:
Yes

Och då får jag frågan igen:
dhcp
static
pppoe
enter_shell

Tja, enda rimliga alternativet är ju då enter_shell, men det har jag redan provat.
Eventuellt stöds väl inte mitt nätverkskort, men det dök inte upp något om det efter jag bootat. Allt såg bra ut.
Nätverkskortet har fungerat med alla möjliga sorters Linux jag testat. Det är ett (Intel PRO/100M PCI-kort.)
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Backup av read-only hårddisk?

Inlägg av mrfrenzy »

http://drbl.org/faq/fine-print.php?path ... a_live.faq

Some network card requires non-free firmware, and this is only included in Ubuntu-based Clonezilla live. Not in Debian-based one.
Det blir alltså denna: https://clonezilla.org/downloads/downlo ... lternative
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Backup av read-only hårddisk?

Inlägg av JimmyAndersson »

Okej. Nedladdad, bränd på CD och startad. Är framme vid där jag väljer "samba_server".

Sedan blir det rörigt. Det blev helfel när jag testade först, så jag gör om det och skriver ner samtidigt.

"IP address or FQDN of the server"..
Jag hakar upp mig på att det står "server". Förra gången valde jag 192.168.1.1
men då försökte den ju ansluta dit, och då förstod(?) jag att det ska vara adressen till min NAS.
Så nu skriver jag 192.168.1.102 men jag är egentligen totalt vilse.

"Domain in the samba server, You can cancel this if no domain is set in the Samba server"..
Jag har ju ingen Samba server. Jag valde ju att Clonezilla skulle vara samba_server.
Så jag väljer "Cancel".

"Account in server, the account that you have the permission to write (for saving image) or read, Ex administrator"..
Ojoj.. det borde kanske vara min användare på Synologyn? Så jag väljer "rsync".

"The directory where the Clonezilla image will be saved to or read from, Ex images"..
Jag gjorde ju mapparna "/NetBackup/test1" tidigare. Så jag skriver det,
även om det känns som att det borde vara hela sökvägen.

"Samba protocol version. If not sure, try the default one (v1.0)"..
Okej, då väljer jag 1.0.

"Which security mode do you want?"..
Väljer "auto Use system default".

Och så ska man ange lösenord. Äntligen är jag säker på vad jag ska skriva. :)

Ojojoj...
Det kom upp:

"Mounting Samba server by:
LC_ALL=C mount -t cifs "//192.168.1.102/NetBackup/test1" /home/partimag -o user="rsync",vers=1.0
Password for rsync@192.168.1.102/NetBackup/test1: ******************************
The file system disk space usage:
*******************************************************
Source: //192.168.1.102/NetBackup/test1[/test1]
fstype: cifs
size, osv.. tar inte med det här.
Target: /home/partimag
*******************************************************
Press "Enter" to continue....."


Glöm att jag gör det!
Det där blev fullständigt fel. :shock:
Jag avbröt och stängde av datorn.

Jag kan inte med Clonezilla och då är det väldigt korkat att använda det för att kopiera en hårddisk.



T.ex det här:
"The directory where the Clonezilla image will be saved to or read from, Ex images"
"saved or read" står det i flera av valen.
Jag menar... "Ange var du vill kopiera ifrån ..eller till. ..vem vet..." :wacko: :verysad:
Jag har inte alls lust att spela rysk roulette med min hårddisk.

Så, Nej. Inte Clonezilla. Tyvärr. Men tack för tipset.
Borre
Inlägg: 4565
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Backup av read-only hårddisk?

Inlägg av Borre »

Clonezilla är inte bara till för att göra en kopia utan för att återställa också, därav "saved to or read from", alltså platsen där du antingen tänker spara imagen eller läsa existerade image. Plasten, samba eller vad du nu väljer, mountas till /home/partimag.

Samba servern har du i din NAS.

Istället för att greja med nätverket, är det inte enklare att koppla in en annan disk och kopiera allt dit?
Om du sen måste ha sakerna på NASen är det väl bara flytta imagen dit efteråt. Nog för att du var väl nära nog nyss att kunna kopiera till NASen.
Här beskrivs det tämligen tydligt hur man gör, och du gjorde väl ungefär så..
https://www.raymond.cc/blog/guide-for-m ... lonezilla/
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Backup av read-only hårddisk?

Inlägg av JimmyAndersson »

”Clonezilla är inte bara till för att göra en kopia utan för att återställa också, därav "saved to or read from"”

Jovisst, men hur vet man då om man ska ange källan eller målet ?
Varför inte bara ”Source:” och så fyller man i det. Därefter ”Target:” och så fyller man i det? Men nä, man kör med ”Source or target”. Det är som att ha två knappar där det på båda står ”Save or delete”.



”Samba servern har du i din NAS.”

Och som ända val i Clonezilla. :) Man kunde inte välja Client där.


”Istället för att greja med nätverket, är det inte enklare att koppla in en annan disk och kopiera allt dit? ”

Och nästa steg? Hur får jag de filerna från en annan disk att hamna på NAS’en?


”Om du sen måste ha sakerna på NASen är det väl bara flytta imagen dit efteråt.”

Vänta nu, hur kom vi från ”en annan disk” till en image? :)
Och hur hamnar imagen på NAS’en? Det har ju inte gått trots 5 sidor i tråden. :)


Tack för länken, men jag undviker gärna Clonezilla hädanefter.
Är det så rörigt att man inte ens kan utläsa vad som är källa och vad som är mål så vill jag inte att det programmet kommer i närheten av min hårddisk.

(Och det kvittar om flera hundra tusen personer tycker att programmet är enkelt och bra, så länge de inte erbjuder sig att sitta här och göra mina säkerhetskopior gratis.)


—-
Jag har lite idéer om fortsättningen av det här.

Det är två saker som jag skulle ha nytta av att veta:
1) Vilka filer är inblandade i att få tidzon att fungera i en Linux-installation. Hur ser filerna ut?
2) Vad (specifikt) reglerar om en enhet ska auto-mountas eller ej.

Svaret på fråga 1 gör att jag kanske kan få det att fungera i System Rescue CD.
Svaret på fråga 2 gör att jag kanske kan använda i princip vilken vanlig Linux-installation som helst för att fixa det.

I morgon onsdag är sista dagen för det här projektet.
Någon gång måste krånglet ta slut. (Jag är mer trött på det än det verkar :) )

Först och främst måste jag då försöka hitta svaren på de frågorna.
Har jag inte löst det (dvs är 100% klar) i morgon onsdag så ger jag upp tråden. För jag har lyckats komma lika långt sedan jag startade tråden som jag gjorde när hårddisken bara låg på hyllan och jag gjorde annat i ett år.

Nackdelen är då att jag inte har något bra sätt att göra backup, men jag kan åtminstone ägna mig åt något annat.

Så om någon sitter och ruvar på något som skulle fungera:
Berätta gärna! :)
Men bara om det inte involverar Clonezilla-programmet. CD’n i sig har jag inget emot.
Borre
Inlägg: 4565
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Backup av read-only hårddisk?

Inlägg av Borre »

Du ska ange var imagen ska sparas, alternativt var imagen är sparad, inget annat! Det kan väl inte vara så svårt att förstå?
Vad du sen kopierar från eller till väljer du i ett senare steg.

Ja, samba server för det är vad du ska ansluta till, du väljer vad du ska ansluta till.

"Och nästa steg? Hur får jag de filerna från en annan disk att hamna på NAS’en?"
Om det inte framgick så menar jag såklart att du skippar samba i clonezilla och kopierar till en annan disk istället. Eftersom Linux vekar väldigt krångligt så tar du den disken, kopplar in den i Windows och flyttar allt till NASen.

Du gjorde ju i princip rätt tidigare men vägrar nu använda programmet för att du tolkar saker på fel sätt, försök lär dig programnet istället så blir det säkert lättare. Länken jag postade är väldigt enkel att följa.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Backup av read-only hårddisk?

Inlägg av mrfrenzy »

Ja som borre säger var du på helt rätt väg.
Synology är en samba server.
Det fösrta steget du gjorde är att ansluta synologyn till en tempmapp på livecdn "/home/partimg".

I nästa steg väljer man om man vill kopiera en hårddisk till image på servern eller tvärtom.

Att man skulle återställa av misstag och skriva över hårddisken är uteslutet. För sådana operationer frågar den efter bekräftelse två gånger.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Backup av read-only hårddisk?

Inlägg av JimmyAndersson »

Borre:
"Det kan väl inte vara så svårt att förstå? "

Det där var ju en smart kommentar.... :wall:



Frenzy:
"Ja som borre säger var du på helt rätt väg."

Då har du nog missförstått vad jag vill göra. :)

Jag vill kopiera *TILL* 192.168.1.102/NetBackup/test1.

Men trots att jag försökte flera gånger så blev det ändå:
"Source: //192.168.1.102/NetBackup/test1[/test1]
Target: /home/partimag"


Så tyvärr: Clonezilla är inget för mig.
(Hur enkelt och bra Clonezilla är, får ni gärna ta i en annan tråd.
Personligen så förstår jag inte hur man kan tycka att "where to read or write from or to:" är en bra idé. Men vi är alla olika.)

---


I kväll har jag försökt lösa det här med att få rätt "Ändrad"-tid, som jag skrivit om tidigare. Ganska intressant.
Bl.a så har jag fixat så att localtime är samma som tidzon-infon som används för Sverige.
Men trots att både hwclock och systemtiden är rätt, så blir det ändå fel "Ändrad"-tid
och jag mindes det jag kom på tidigare: Att det är något med tidzonen i sig.

Till slut hittade jag detta i manualen för hwclock:

"A Linux kernel maintains a concept of a local timezone for the system. But don't be misled -- almost nobody cares what timezone the kernel thinks it is in. Instead, programs that care about the timezone (perhaps because they want to display a local time for you) almost always use a more traditional method of determining the timezone: They use the TZ environment variable and/or the /usr/share/zoneinfo directory, as explained in the man page for tzset(3). However, some programs and fringe parts of the Linux kernel such as filesystems use the kernel timezone value. An example is the vfat filesystem. If the kernel timezone value is wrong, the vfat filesystem will report and set the wrong timestamps on files.
hwclock sets the kernel timezone to the value indicated by TZ and/or /usr/share/zoneinfo when you set the System Time using the --hctosys option. "


Aha! :idea:

Det fetstilta är problemet som kvarstår. Har inte riktigt klurat ut exakt hur "kernel timezone value" sätts, eller hur/om jag kan se det.
Jag misstänker även att jag får lägga till någon tidzon manuellt i /etc/zoneinfo/Europe/Stockholm t.ex,
men vet inte riktigt hur jag sedan väljer den tidzonen. Sedan tror jag att TZ-variabeln ordnar sig, om den används, men det verkar inte så.
Så det är en liten pollett som behöver falla på plats där. :)


I övrigt så är status såhär:
Image-kopieringen verkar lösa sig, men jag måste prova det (i System Rescue CD) med USB-minnet först.
Menyvalet för att montera en image i Synology'n är gråmarkerat, så det kvarstår också att undersöka.
Sedan behöver jag kolla upp vad som händer om jag har en monterad image (så jag kommer åt filerna) och raderar en fil.
Behöver *hela* image-filen "räknas om"/ändras av Synologyn? Eller är det bara t.ex pekare/register som ändras, ungefär som en riktigt hårddisk.

Så allt krångel verkar iallafall vara över och i morgon kväll är det kopierings-dags. :)
Om det går, så gör jag image-filer med t.ex dd (i System Rescue CD),
och separata filer ska kopieras med rsync (förutsatt att det fetmarkerade ovan blivit rätt.)


Det vore riktigt kul om jag fick ordning på "kernel timezone value"! Hoppas hoppas... :)
Borre
Inlägg: 4565
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Backup av read-only hårddisk?

Inlägg av Borre »

Jag vill kopiera *TILL* 192.168.1.102/NetBackup/test1.

Men trots att jag försökte flera gånger så blev det ändå:
"Source: //192.168.1.102/NetBackup/test1[/test1]
Target: /home/partimag"
Det där visar enbart med vad som mountas till vilken sökväg, du har ju tom mount-kommandot som körs ovanför den där texten:
mount -t cifs "//192.168.1.102/NetBackup/test1" /home/partimag -o user="rsync",vers=1.0
Om du fortfarande menar att det är fel så förstår jag inte alls vad du menar eller vill göra.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Backup av read-only hårddisk?

Inlägg av JimmyAndersson »

Det kan väl inte vara så svårt att förstå? :wink:
Borre
Inlägg: 4565
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Backup av read-only hårddisk?

Inlägg av Borre »

Jo uppenbarligen väldigt svårt.

Men visst, lycka till.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Backup av read-only hårddisk?

Inlägg av JimmyAndersson »

:D

Tack.. :hacker:
Skriv svar