Förnickling

nim
Inlägg: 27
Blev medlem: 16 oktober 2003, 23:06:09
Ort: Upplands Väsby

Förnickling

Inlägg av nim »

Hej
Tänkte om-förnickla några detaljer på en moped från 1960. Tyvärr så verkar det svårt att få tag på nickelplåt till elektroden. Men så drog jag mig till minnes att jag kom över ett antal pressmatriser till LP-skivor runt 1970. De har legat på en vind i ca 50 år nu och är fortfarande blanka och fina. Jag har läst mig till på nätet att de "kan" vara gjorda av nickel. Finns det någon här på forumet som kan bekräfta eller dementera att det kan vara nickel?
Mvh
nim
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Förnickling

Inlägg av JimmyAndersson »

Off-topic, men jag måste:
Det där gjorde ont att läsa för en ljudtomte.
Snälla snälla snälla, måste du använda dem?
(Jag tar hellre emot dem isåfall, så länge det inte är 2 ton.)

Eller jag menar: Näää, det är inte nickel i dem. Det är.. något helt annat. Heeelt olikt nickel. :wink:

Allvarligt skojat:
Hur mycket behöver du? Hur stora delar är det?
Det lär gå att hitta på annat håll. Kanske rent av på forumet.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Förnickling

Inlägg av Henry »

Finns annars nickelpåtar i högar på Ebay och inom EU för inga direkt stora summor, finns i Sverige gör det väl någonstans men då lär det nog kosta en slant.

Så det var verkligen förnicklat på den tiden och inte förkromat, intressant
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45173
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Förnickling

Inlägg av TomasL »

SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Förnickling

Inlägg av SeniorLemuren »

nim
Inlägg: 27
Blev medlem: 16 oktober 2003, 23:06:09
Ort: Upplands Väsby

Re: Förnickling

Inlägg av nim »

Jimmy Andersson Ledsen men jag har så få kvar.

Henry Ja det finns på Ebay bl.a hos Polymet.de 170 x 200 x 0,5 27,90 EUR Men det vore enklare och billigare om det gick att använda det material jag redan har..

TomasL Edstraco har bara legeringar, ingen ren nickel så vitt jag har läst rätt.

SeniorLemuren Conrads har måtten 11,4 x 3,7 x ? mm. 4 gånger dyrare än i Tyskland
Recension på Conrads hemsida:
NICKEL-ANODE
Stor glädje när väl paketet anlände stort som ett cornflakes paket. Innehållet blev lite av en besvikelse 2 mycket tunna plåtbitar typ 10 Kr per gram metall, skulle antagligen inte köpt detta om jag visste detta men så är det, specen på er hemsida har mycket att önska. Som ni förstår så kommer jag ju att berätta detta. I termerna att jag får skylla mig själv, att köpa grisen i säcken.

Mvh
nim
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45173
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Förnickling

Inlägg av TomasL »

TomasL Edstraco har bara legeringar, ingen ren nickel så vitt jag har läst rätt.
Det kan ju vara bra att ringa dem, istället.
Hemsidor brukar vara väldigt handikappade med riktig information.
nim
Inlägg: 27
Blev medlem: 16 oktober 2003, 23:06:09
Ort: Upplands Väsby

Re: Förnickling

Inlägg av nim »

Fick svar från fd Toolex Alpha numera Pheenix Alpha tillverkare av pressutrustning för grammofonskivor.

Hej Roger,
Matriserna är sannolikt tillverkade av galvaniskt rent nickel. Dvs att de är tillverkade genom elektroplätering.
Mvh,
XXXXXXXXXXXXXX
Pheenix Alpha AB
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Förnickling

Inlägg av Glenn »

Jag fattar inte, du vill inte sälja till någon som vill använda(?) dom till vad dom är avsedda för, men du tänker förstöra dom genom att använda dom som anoder ?

Vad är problemet ifall någon fixar fram motsvarande mängd nickel som du kan använda istället och kanske nån slags kompensation för allt krångel ?
Fortran
EF Sponsor
Inlägg: 1310
Blev medlem: 5 december 2011, 04:18:29
Ort: Åland

Re: Förnickling

Inlägg av Fortran »

Dvs att de är tillverkade genom elektroplätering.
Om dom är pläterade med nickel... så lär det knappast finnas tillräckligt med nickel på dom för att vara användbara som anod vid plätering.
Sälj och köp riktigt nickel för pengarna istället.
Användarvisningsbild
Gizmo
Inlägg: 1613
Blev medlem: 8 september 2009, 00:37:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Förnickling

Inlägg av Gizmo »

Jag letar också efter ren nickelplåt. Skulle vilja ha ca 0.3 mm tjock och ganska mycket.
För att kunna bygga ett par NiFE batterier :-) Ja hela det projektet bygger på att man kan få tag på plåten, att förnickla räcker inte, det blir alldeles för tunn yta för att det ska bli hållbart.

Jag vet att Nickel är ganska dyrt. Men det finns inga vettiga leverantörer alls. Inga.
Allt jag hittat är pyttesmå plåtar på nån decimeter på ebay, som varit orimligt dyra i förhållande till storleken, och jag vill ändå ha ett antal kvadratmeter.

Har frågat en bekant som är smed och som svetsar och bygger mycket, men hans svar var att man använder inte ren nickelplåt kommersiellt utan hans tips var att fråga typ kemifirmor efter det. Men ändå, det borde väl finnas NÅN leverantör av nickelplåt inom europa där man iaf kan få en offert?
Användarvisningsbild
Gizmo
Inlägg: 1613
Blev medlem: 8 september 2009, 00:37:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Förnickling

Inlägg av Gizmo »

För övrigt, en källa till nickel om man bara ska ha ganska lite är att köpa sådana där remsor som man har när man punktsvetsar batterier för att bygga batteripack.
Men måste man ha nickel om man ska förnickla? Borde inte en kol-elektrod räcka, och så den lösning av nickelklorid eller nickelsulfat man har i själva pläteringsbadet räcka? Den blir visserligen lite dränerad på nickel, men det borde väl bara vara att fylla på ny kemi?

https://en.wikipedia.org/wiki/Nickel_electroplating har bra texter på temat.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Förnickling

Inlägg av Glenn »

Harald Phil då ? eller sälkjer dom inte just i plåtform ?

https://www.haraldpihl.com/sv/produkter/

Det verkar finna som "sheet" iaf enligt:

https://www.haraldpihl.com/globalassets ... 0--201.pdf
Rod and bar ASTM B 160/ ASME SB 160, DIN 17752, ISO 9723
Pipe and Tube ASTM B 161/ ASME SB161, B 163/ SB 163, B 725/ SB 725, B730/ SB 730, B 751/ SB 751, B775/ SB 775, B 829/ SB 829, DIN 17751, ISO 6207
Plate, Sheet & Strip ASTM B 162/ ASME SB 162, DIN 17750, ISO 6208
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Förnickling

Inlägg av SeniorLemuren »

Du skriver att du skall förnickla några mopeddelar. Skikttjockleken på nickelskiktet bör normalt uppgå till 30-40 my, det kan ju inte vara många gram nickel du behöver så kostnaden borde väl vara ganska oväsentlig i sammanhanget såvida du inte skall förnickla hela mopeden.
Skriv svar