I/O över nätverk

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: I/O över nätverk

Inlägg av mrfrenzy »

cjonash skrev:för att slippa koda MAC-adresserna i mjukvaran så har kortet plats för en modul med ett ROM som innehåller en MAC-adress. Tyvärr tänkte jag inte på att jag ju behöver två adresser...
Det finns en mycket enklare lösning som många kommersiella apparater använder.

Om första nätverkskortet har MAC 00:00:00:00:00:1A så får andra nätverkskortet automatiskt adress 00:00:00:00:00:1B
cjonash
Inlägg: 613
Blev medlem: 20 maj 2011, 08:53:58
Ort: Göteborg

Re: I/O över nätverk

Inlägg av cjonash »

Jo, tanken slog mig också. Problemet med den lösningen är att man då måste vara säker på att de första 5 byten blir unika. Eftersom kretsarna med ID ju även använder det 6:e bytet, så är ju risken att om man köper flera kretsar samtidigt så kanske de kommer i nummerordning. Då kan jag riskera att få två enheter med samma MAC, och det vill jag helst undvika.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: I/O över nätverk

Inlägg av mrfrenzy »

Då kan du väl göra så att du ändrar en siffra i fjärde eller femte byten istället. Då vet du att dom enheter som har samma sjätte byte men olika femte byte är i samma apparat.
Förmodligen så kommer alla kretsar du köper ha samma förstasiffra i den tillverkarvalda delen och den kan ju vara lämplig att använda för särskiljning.
cjonash
Inlägg: 613
Blev medlem: 20 maj 2011, 08:53:58
Ort: Göteborg

Re: I/O över nätverk

Inlägg av cjonash »

Det är ju i och för sig sant... SÅ långt tänkte jag inte igår kväll........ :oops:
Nåja, nu har jag två alternativ, så kan jag alltid välja vilket jag använder. Eftersom modulerna med I2C-kretsarna ligger hos PostNord för tullbehandling (tidigare har den leverantören alltid skickat expresspaketen med DHL men nu verkar de gått över till "vanliga" expresspaket så då är det PostNord som tar över i Sverige) så kan det hända att det löser sig av sig själv... Sist tog det nästan 2 månader för dem att processa ett paket, och så länge kan jag inte vänta. Nu tror och hoppas jag att det går snabbare med expresspaket såklart.
cjonash
Inlägg: 613
Blev medlem: 20 maj 2011, 08:53:58
Ort: Göteborg

Re: I/O över nätverk

Inlägg av cjonash »

Dagens arbete på projektet bestod i att dels modifiera Ethernet-biblioteket i Arduino för att kunna använda två nätverksmoduler samtidigt, dels testa att det fungerade i praktiken. Lite mer kablar på labbplattan, men positivt att det faktiskt fungerade. Det sista som återstår att testa på labbplattan är att flytta en del signaler till andra pinnar på Arduinon, eftersom jag bytte en del när jag ritade korten (för att underlätta layouten). Får se om jag hinner det innan korten kommer (enligt DHL skall de vara här på torsdag), annars blir väl testet på ett riktigt kort istället.
cjonash
Inlägg: 613
Blev medlem: 20 maj 2011, 08:53:58
Ort: Göteborg

Re: I/O över nätverk

Inlägg av cjonash »

Idag kom leveransen med kretskort från Kina. För att få gnälla lite så noterar jag att samtidigt som DHL kunde få ett paket som lämnades till dem söndag natt svensk tid i Kina till Sverige och min dörr idag, så har PostNord suttit på ett expresspaket som kom från Australien till Arlanda på söndag morgon, och fortfarande befinner sig där...

Här är lite bilder på korten (de är lite oskarpa, men det är fotografens fel och inte trycket på korten).
Snyggt och bra paketerat som vanligt:
kort_1.jpg
Huvudkortet:
kort_2.jpg
Display. och keyboardkortet (som alltså tyvärr beställdes med svart komponenttryck istället för svart lödmask):
kort_3.jpg
Och den nya versionen av det seriella ingångskortet:
kort_4.jpg

Ungefär samtidigt som dessa kort kom så skickades nästa omgång kort från Kina (första delleveransen, innehållande korten för kretsarna med MAC-adresser). Även lådan skickades idag, och beräknas komma imorgon. Den är det jag är mest nyfiken på - det är verkligen lite julaftonskänsla på att få hem första exemplaret av en CNC-anpassad och graverad låda... :) Sedan slutförde jag (och skickade in) beställningslistorna på de förhoppningsvis sista delarna till prototypen, från ELFA och Digi-Key.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
cjonash
Inlägg: 613
Blev medlem: 20 maj 2011, 08:53:58
Ort: Göteborg

Re: I/O över nätverk

Inlägg av cjonash »

Både DHL och UPS höll sina utlovade tider, och levererade paketen från ELFA och från Schaeffer AG idag. Givetvis var det paketet från Schaeffer jag var mest intresserad av. Och här kommer lite bilder på den, i mina ögon, fina lådan:

Snyggt och säkert packat, som vanligt:
Låda_1.jpg
Överdel och baksida:
Låda_2.jpg
Uttag för klockor och nätverk:
Låda_3.jpg
Samt för el och säkring:
Låda_4.jpg
Underdel (med fästen för kretskort) och frontpanel:
Låda_5.jpg
Fronten har fästen för kortet till display och knappar:
Låda_6.jpg
Och framsidan:
Låda_7.jpg
För att göra det snyggare, och skydda displayen, beställde jag en fräst plexiglasbit:
Låda_8.jpg
Som passade exakt perfekt (fick tryckas på plats med en viss kraft):
Låda_9.jpg
Hamnar en halv millimeter innanför fronten, vilket jag tycker blev snyggt:
Låda_10.jpg
Om med displayen tillfälligt monterad på baksidan (komplett med lite damm):
Låda_11.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Hedis
Inlägg: 2487
Blev medlem: 8 december 2003, 15:10:44
Ort: Vänersborg
Kontakt:

Re: I/O över nätverk

Inlägg av Hedis »

Ruskigt snyggt!
Användarvisningsbild
stenD
Inlägg: 1347
Blev medlem: 23 september 2010, 21:53:35
Ort: Ljusfallshammar

Re: I/O över nätverk

Inlägg av stenD »

törs man fråga vad lådan kostar från schaefer?
cjonash
Inlägg: 613
Blev medlem: 20 maj 2011, 08:53:58
Ort: Göteborg

Re: I/O över nätverk

Inlägg av cjonash »

Lådan kostade 486 euro inklusive expressfrakt med UPS (men exkl. moms, som de ju inte debiterar när de skickar till momsregistrerade företag).

Priset drevs upp lite av att jag ville ha lådan pulverlackad, eftersom då lämnas ju inte bearbetade sidor obehandlade. De pulverlackerar efter CNC-bearbetning, men anodiserade paneler bearbetas som standard efter att de anodiserats. Sen påverkas ju priset av antalet objekt (hål, gravering etc). Man ser priset direkt i programvaran, medans man jobbar om man vill, om man använder deras eget program.
Användarvisningsbild
stenD
Inlägg: 1347
Blev medlem: 23 september 2010, 21:53:35
Ort: Ljusfallshammar

Re: I/O över nätverk

Inlägg av stenD »

ok, det vart tom mer än vad jag trodde :)
Men himla snyggt blir det.
cjonash
Inlägg: 613
Blev medlem: 20 maj 2011, 08:53:58
Ort: Göteborg

Re: I/O över nätverk

Inlägg av cjonash »

De sista två dagarna har jag jobbat vidare på projektet tillsammans med en kollega.

Vi började med att montera komponenterna på alla korten (en uppsättning, en prototyp, till att börja med). Tyvärr har jag inga bilder från den delen av jobbet... :oops:

Sedan monterade vi kontakterna på bakpanelen. Neutrik-kontakter för nätverk och seriell data:
baksida_1.jpg
Med genomgående kontakter, för att underlätta kabeldragning i lådan:
baksida_2.jpg
Även elintaget är Neutrik, och säkringen är också monterad på utsidan:
baksida_3.jpg
Till min glädje så passade alla komponenter på frontpanelen ihop med lådan:
Frontpanel_2.jpg
Och så här ser insidan ut innan kabeldragning (och innan första test, så alla kretsar är inte monterade i sina socklar):
Montering_1.jpg
Därefter började vi med kabeldragning, och först ut spänningsmatningen (med extra isolering):
Kablar_1.jpg
Kablar_2.jpg
Och så här ser det ut med alla kablar monterade:
Kablar_3.jpg
Givetvis testade vi hårdvaran både innan och efter att allt monterats ihop:
Hårdvarutest.jpg
Nästa steg är att göra färdigt bootloadern, så att vi är helt säkra på att den (alltid) går att uppdatera via nätverket. Sedan är det väl på sin tid att börja jobba med gränssnittet. De viktiga funktionera i burken är ju redan programmerade och testade - det är menyer och inställningar som är det primära kvarvarande jobbet.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8612
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: I/O över nätverk

Inlägg av PeterH »

Ser snyggt ut, rent och överskådligt i lådan :tumupp:

PS. vilka belysta knappar använder ni?
Skriv svar