Vad händer om filnamnet är >64 tecken?

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Vad händer om filnamnet är >64 tecken?

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej!

Jag har fått ett lustigt i-landsproblem.

Jag har en tendens att hänga på revisonsförkortningar/beskrivningar på mina filnamn och om jag håller på tillräckligt länge så kan filerna bli ganska långa i sitt filnamn, räknade precis att jag har en fil vars namn är 83 tecken långt.

I den mappen som innehåller 83-filen (och börjar på K) har jag många kortare filnamn inklusive en fil som heter Anteckningar.txt

Nu inträffar det fascinerande att Anteckningar.txt INTE hamnar högst upp utan nånstans i mitten av alla filer, trycker jag F5 eller gör refresh med musen händer ingenting, Anteckningar.txt ligger kvar i mitten av alla filer.

I en annan mapp har jag flertalet filer som är nära men inte större än 64 tecken långt och där är det inga problem.

Jag vill nu gärna kunna sortera alla filer i den mappen som innehåller 83 tecken men eftersom jag inte ser alla relaterade filer samtidigt ty de är utspridda så blir det lite svårt.

Så min fråga lyder:
1) Finns det nåt trick runt detta?
2) Är antalet tecken i ett filnamn väl specificerat idag, i så fall undrar jag vad som är max för XP?
3) Har jag drabbats av virus?

MVH/Roger
hummel
Inlägg: 2259
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: Vad händer om filnamnet är >64 tecken?

Inlägg av hummel »

Om jag minns rätt är max längd för disk+path+filnamn 260 tecken i Windows XP. Då en disk kan ha valfritt namn så länge det är två tecken långt och andra tecknet är : så har du kvar 257 tecken för katalognamn backslag och filnamn.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Vad händer om filnamnet är >64 tecken?

Inlägg av xxargs »

filsystemet i NTFS skall klara 255 unicode-tecken per sökvägsnamn och filnamn, de flesta övriga filsystem i andra OS 255 8-bitars tecken per sökvägsnamn och filnamn.

NTFS har också en max sökvägsdjup inklusive filnamn 32767 tecken.

Vad de olika skalen och programmen kan hantera i antal tecken i filnamn, och sökväg med filnamn tillsammans i längd, ja det är helt annan historia och ofta mycket mindre än vad man tror...

Hur det är med Linux olika filsystem och hur många nivåer de kan grena sig har jag inte koll på (många säger dock "unlimited") men olika shell som bash har sin gräns vid 4096 tecken och därmed begränsning vid absolut sökväg och filnamn räknat från roten - medans med relativ adressering kan gå mycket djupare än så.

När det går igenom WIN 32-bits API så verkar det finnas en hård gräns vid 260 tecken för sökväg inklusive filnamn.

man har också infört ett fulhack med \\?\ för att kunna hantera längre sök och filnamnslängder

se vidare i:

https://docs.microsoft.com/en-us/window ... ing-a-file
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Vad händer om filnamnet är >64 tecken?

Inlägg av JimmyAndersson »

Roger:
Kan du ge exempel på något filnamn som hamnar över Anteckningar.txt ?
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Vad händer om filnamnet är >64 tecken?

Inlägg av Spisblinkaren »

JimmyAndersson skrev:Roger:
Kan du ge exempel på något filnamn som hamnar över Anteckningar.txt ?
Kul fråga, tack för engagemanget!

Den här hamnar ovanför Anteckningar.txt: KTT_Layout_final_outsource_baraT&H_11_corr_after_lödstöd_Ug.PNG

Den här hamnar under Anteckningar.txt: KTT_Layout_final_outsource_baraT&H_11_corr_after_lödstöd_Ug_BE(C).PNG

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Vad händer om filnamnet är >64 tecken?

Inlägg av Spisblinkaren »

hummel skrev:Om jag minns rätt är max längd för disk+path+filnamn 260 tecken i Windows XP. Då en disk kan ha valfritt namn så länge det är två tecken långt och andra tecknet är : så har du kvar 257 tecken för katalognamn backslag och filnamn.
Intressant, jag tackar för detta!

MVH/Roger
johano
Inlägg: 1943
Blev medlem: 22 januari 2008, 10:07:45
Ort: Stockholm

Re: Vad händer om filnamnet är >64 tecken?

Inlägg av johano »

rogerk8 skrev:
JimmyAndersson skrev:Roger:
Kan du ge exempel på något filnamn som hamnar över Anteckningar.txt ?
Kul fråga, tack för engagemanget!

Den här hamnar ovanför Anteckningar.txt: KTT_Layout_final_outsource_baraT&H_11_corr_after_lödstöd_Ug.PNG

Den här hamnar under Anteckningar.txt: KTT_Layout_final_outsource_baraT&H_11_corr_after_lödstöd_Ug_BE(C).PNG

MVH/Roger
Du har inte råkat fått med något inledande mellanslag i filnamnen som listas över Anteckningar.txt?
Mr Andersson
Inlägg: 1394
Blev medlem: 29 januari 2011, 21:06:30
Ort: Lapplandet

Re: Vad händer om filnamnet är >64 tecken?

Inlägg av Mr Andersson »

Verifiera att du har sortering efter filnamn valt. Utforskaren kan ha olika sorteringsinställningar för olika mappar.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Vad händer om filnamnet är >64 tecken?

Inlägg av Spisblinkaren »

johano skrev:
rogerk8 skrev:
JimmyAndersson skrev:Roger:
Kan du ge exempel på något filnamn som hamnar över Anteckningar.txt ?
Kul fråga, tack för engagemanget!

Den här hamnar ovanför Anteckningar.txt: KTT_Layout_final_outsource_baraT&H_11_corr_after_lödstöd_Ug.PNG

Den här hamnar under Anteckningar.txt: KTT_Layout_final_outsource_baraT&H_11_corr_after_lödstöd_Ug_BE(C).PNG

MVH/Roger
Du har inte råkat fått med något inledande mellanslag i filnamnen som listas över Anteckningar.txt?
Nej det har jag inte.

Intressant kommentar dock för när jag vill ha filer högst upp i katalogen brukar jag sätt ett utropstecken före namnet :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Vad händer om filnamnet är >64 tecken?

Inlägg av Spisblinkaren »

Mr Andersson skrev:Verifiera att du har sortering efter filnamn valt. Utforskaren kan ha olika sorteringsinställningar för olika mappar.
Tack för tipset!

Osäker dock på hur man gör det för jag är som sagt datadyslektiker :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Vad händer om filnamnet är >64 tecken?

Inlägg av TomasL »

Klicka på fältet där namnet på kolumnen står.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Vad händer om filnamnet är >64 tecken?

Inlägg av JimmyAndersson »

Roger:
"Intressant kommentar dock för när jag vill ha filer högst upp i katalogen brukar jag sätt ett utropstecken före namnet :)"

Det är ett bra trick. Själv så brukar jag använda understreck, alltså t.ex _filnamn. :)
(Jag önskar att det gick att ha filer sorterade i datumordning (t.ex Senast Ändrad) och *ändå* alltid få t.ex filen _filnamn.exe högst upp.)

Jag ska fundera mer på ditt problem och testa lite.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Vad händer om filnamnet är >64 tecken?

Inlägg av Spisblinkaren »

TomasL skrev:Klicka på fältet där namnet på kolumnen står.
Tack Tomas, det där löste faktiskt problemet!

Men nu finns det alltså hela tre olika sätt att sortera/uppdatera en mapp på dvs F5, Refresh mha högerklick i musen och tryck på Name dvs kolumnen under vilka alla filer ligger.

Nästan lite löjligt.

Fast jag är glad att problemet är löst.

MVH/Roger
PS
I mitt nya forum jag lite försiktigt huserar i (Texas Instruments) skulle jag klickat på knappen "This resolved my issue" :)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Vad händer om filnamnet är >64 tecken?

Inlägg av TomasL »

Och du kan klicka på filtyp, storlek och datum för att sortera efter de preferenserna.
I XP har jag också för mig att man kan lägga till ytterligare kolumner i utforskaren och sortera efter dessa, i senare versioner kan man definitivt göra det.
Pilgrimmen
Inlägg: 1
Blev medlem: 21 april 2019, 12:21:28

Re: Vad händer om filnamnet är >64 tecken?

Inlägg av Pilgrimmen »

Lite sen på tråden, dock tycker jag en av de enklare saknades. Går ju alltid att använda siffror oxå. 1 för den som ska komma åöverst osv.... sedan kan man bygga på med alfabetet, 1a, 1b,.....4a osv. Därutöver går det också som andra nämnt att använda ytterligare kolumner. Dock oftast enklast att använda namnen då det oftast är det logoska valet /pilgrimmen
Skriv svar